کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

چرا برخی آرامش را در خشونت می بینند؟

8 ارديبهشت 1394 ساعت 16:36

اینکه برخی تصور می‌کنند باید با خشونت رفتار کنند تا آرام شوند ، تصوری غلط است.


به گزارش برنا یدالله متقی" کارشناس اجتماعی درمورد خشونت و کنترل آن اظهار کرد: تصور غلط بسیاری از افراد عصبی و پرخاشگر این است که چنین رفتارهایی باعث می‌شود آنها به نوعی آرامش و احساس سبکی دست یافته و بخش اعظم هیجانات خود را تخلیه کنند.

وی با بیان اینکه در حالی که متخصصان امر بر این عقیده‌اند که خشونت نه تنها از شدت عصبانیت نمی‌کاهد بلکه خود مولد خشونت‌های جدید خواهد بود و ممکن است تا حد بروز رفتارهای پرخطر دیگر همچون خودکشی و دیگرکشی تشدید شود، افزود: مصرف مشروبات الکلی و مواد مخدر روانگردان تشدید کننده رفتارهای خطرناک و مرگ‌آور می‌شود.

یدالله متقی ادامه داد: رفتارهای غیراخلاقی و پرخاشگرانه این عامل خود نشأت گرفته از عوامل دیگری همچون نابسامانی خانواده، معاشرت با افراد ناباب است که والدین در این زمینه نقش اساسی دارند. این کارشناس اجتماعی ارضاء نشدن نیازهای عاطفی در گذشته را از دیگر عوامل بروز پرخواشگری در فرد عنوان و تصریح کرد: به نظر روانشناسان اگر شخصی در محیط خانواده از نظر رفع نیازهای اساسی جسمی و روانی مانند نیازهای عاطفی ارضا نشود،در آینده‌ای نه چندان دور به طرق مختلف به اعمال ضد‌اجتماعی و رفتارهای مخرب دست خواهد زد و رفتارهای مخرب فعالانه و رفتارهای مخرب منفعلانه از خود نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: رفتارهای مخرب فعالانه از افرادی سر می ‏زند که طالب باطل‏سازی قدرت‏ هستند و لذا خشونت‏های فیزیکی، تبهکاری، قتل، غارت و هر نوع خشونتی که قدرتی را باطل سازد و قدرت این‌گونه افراد را به کرسی بنشاند، رفتار مخرب فعال محسوب می ‏شود. متقی تأثیرپذیری از گروه دوستان و همسالان را از دیگر عوامل موثر در رفتار‌های پرخاشگرایانه و خشونت دانست و افزود: دوستی و معاشرت با افراد شرور در نوجوان بسیار تاثیر گذار بوده و اغلب رفتار خود را با الگوهای رفتاری دیگر دوستانش همانند سازی می‌کند و به شدت از آنان تاثیر می‌پذیرد.

این کارشناس اجتماعی با تاکید بر اینکه نوجوانی که از خانواده طرد می‌شود برای جبران کمبودهای عاطفی و روانی‌اش، برای کسب حمایت و تایید به دوستان هم سن و سا ل خود روی می‌آورد، تصریح کرد: این به دنبال افرادی می‌گردد که مانند خودش هستند لذا از این رو احتمال دارد با تحریک و تشویق دوستان ناباب خود دست به اعمال ضد اجتماعی بزند.

وی حاشیه‌نشینی را از دیگر عوامل خشونت بیان کرد و گفت: آمار نزاع و درگیری در مناطق حاشیه‌نشین بسیار بالاست و در این مناطق رفتارهای خشونت‌آمیز به دلیل تعارض خرده‌فرهنگ‌ها، خصومت و اختلافات دیرینه، سودجویی و تحصیل به‌ناحق اموال دیگران، تعصب‌های قومی و قبیله‌ای منجر به بروز جنایات زیادی می‌شود.

این کارشناس اجتماعی با بیان اینکه همراه داشتن سلاح سرد انگیزه فرد را برای اعمال خشونت آمیز افزایش می‌دهد خاطرنشان کرد: همراه داشتن چاقو ، انگیزه ارتکاب جرم و نزاع با دیگران را افزایش می‌دهد و زمانی که افراد حمل کننده سلاح سرد دچار عصبانیت شدید می‌شوند و کنترل خود را از دست می‌دهند از سلاح سرد استفاده می‌کنند و قصدشان در مرحله اول این است که با تهدید به اهداف و خواسته‌های خود (سرقت، خواستگاری،فساد اخلاقی و غیره) برسند ولی در نهایت منجر به اعمال مجرمانه و خشونت بار می‌شود.
-


کد مطلب: 30641

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/30641/چرا-برخی-آرامش-خشونت-می-بینند

میگنا
  https://www.migna.ir