جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۰ / ۲۰:۰۵
کد مطلب: 3072
۰

برخي موسسات غيردولتي درحد مهدكودك هم نيستند

كامران دانشجووزير علوم، تحقيقات و فناوري با اشاره به تاسيس موسسات آموزش عالي غيرانتفاعي به وسيله يك گروهي‌ از اعضاي هيات علمي و سرمايه صد ميليون توماني عنوان كرد:‌ با اين ميزان سرمايه يك دانشگاه را نمي‌توان درست كرد چه برسد به مهدكودك و در اين راستا وظيفه ما اين است كه اساسنامه‌اي را تنظيم كنيم كه فردي به عنوان سرمايه‌گذار در تاسيس اين موسسات سرمايه‌گذاري كند و پس از انحلال و يا بسته شدن دانشگاه، تمامي اموال آن موسسه به سرمايه‌گذار برگردانده شود. به گزارش ایسنا دكتر كامران دانشجو روز پنجشنبه در همايش روساي دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالي غيردولتي كشور كه در پژوهشكده رويان برگزار شد، با بيان اينكه آموزش عالي يك خانواده است كه بخشي از ماموريت آن توسط موسسات غير دولتي و بخشي توسط موسسات دولتي انجام مي‌شود، عنوان كرد: يك خانواده بودن آموزش عالي دال بر اين نيست كه اگر بخشي از آن مشكلي پيدا كند بايد چشمان را بر روي آن مشكل ببنديم. وي با بيان اينكه كسي كه دلش براي مشكلات موجود آموزش عالي مي‌سوزد اقدام به طرح آن مي‌كند، افزود: اين گونه نيست كه اگر ايرادي از من گرفتيد دلخور شوم يا بر عكس، بلكه ما بايد به خاطر ارتقاي آموزش عالي به يك تعالي دست يابيم. دانشجو با بيان اينكه تعامل به جاي تقابل مطرح است و علت حضور بنده در اين همايش ايجاد تعامل با يكديگر است، اظهار كرد: انتظار نداشته باشيد كه من به عنوان يك مسوول نسبت به آموزش عالي بي تفاوت و بي نظر باشم كه وجود اين مسئله يك نقطه ضعف است نه حسن. دانشجو با بيان اينكه آخرت خود را با دنياي احد و ناسي عوض نمي‌كنم، ادامه داد: در درون اين خانواده بايد وضع موجود شناخته و ترسيم شود تا بتوانيم به وضعيت مطلوب دست يابيم و براساس آن متوجه نقاط ضعف و قوت بشويم همچنان كه در طرح آمايش سرزمين مطرح شده است.    آموزش عالي انفعالي ما را به منزل نمي‌رساند   تحت فشار عمل نمي‌كنم و قائل به كار كارشناسي هستم وي با طرح اين سوال كه آيا شما قبول نداريد كه وجود 300 موسسه غير دولتي آموزش عالي يك مشكل است؟، افزود: مگر استان مازندران تا چه حد داراي ظرفيت است كه داراي 40 موسسه مي‌باشد، از طرف ديگر تقاضاي ايجاد هر موسسه‌اي ديگر براي اين استان مساوي با مدعيان اضافه است و اين گره به گره كور تبديل شود. وي با بيان اينكه بايد در مورد وضع مطلوب تعريف مناسبي داشته باشيم و براي رسيدن به آن برنامه‌اي ارائه كنيم، افزود: البته افرادي هستند كه از اين برنامه خوششان نمي‌آيد، چرا كه عده‌اي قائل به مارپيچ رفتن و رد كردن چراغ قرمز هستند كه اين مسئله امكان‌پذير نيست. دانشجو با بيان اين كه آموزش عالي انفعالي ما را به منزل نمي‌رساند، گفت: ‌آموزش عالي انفعالي به اين معناست كه آقايي فشار سياسي وارد مي‌كند و مسوولين اجازه ماندن وي را مي‌دهند. در حالي كه ما بايد بدانيم برنامه چيست. وي ادامه داد: روحيه من طوري است كه تحت فشار عمل نمي‌كنم و قائل به كار كارشناسي هستم.   دانشگاه‌ها رتبه‌بندي فرهنگي، پژوهشي و آموزشي مي‌شوند دانشجو درخصوص ارتقاي توسعه فرهنگ اسلامي نيز با بيان اينكه همه ما نسبت به مسائل اسلامي، فرهنگي و اخلاقي علاقه‌مند هستيم، افزود: همه ما مي‌دانيم كه دانشگاه‌ها تنها براي تربيت نيستند بلكه در كنار آن نيز تعليم صورت مي‌گيرد. اما در اين راستا بعضا حساسه كم مي‌شود. به گونه‌اي كه برخي در دانشگاهي متوجه كار خلاف شرع، اخلاق و شان دانشگاه مي‌شوند اما از كنار آن به سادگي رد مي‌شوند كه اين نشانه‌ي بي تفاوت بودن حساسه اين افراد است. وي ادامه داد: اما از سوي ديگر برخي در مقابل اين عمل در درون خود ناراحت مي‌شوند و نسبت به آن دغدغه دارند. وي با اعلام اينكه رتبه‌بندي موسسات غيرانتفاعي در آينده انجام خواهد شد، افزود: امكان ندارد كه يك دانشگاه با زيربناي يكسان با دانشگاه ديگري كه فعاليت بيشتري دارد به يك اندازه شهريه دريافت كند. وزير علوم با اشاره به رتبه‌بندي كليه‌ دانشگاه‌هاي كشور اعم از دولتي و غير دولتي اظهار كرد: ‌دانشگاه‌ها رتبه‌بندي فرهنگي، پژوهشي و آموزشي مي‌شوند و مجموع اين رتبه‌بندي‌ها تبديل به شاخص‌هايي مي‌شود كه برخي از آنان با شاخص‌هاي دنياي غرب متفاوت‌ و برخي يكسان هستند. اما بايد از شاخص‌هاي بومي و ديد جهان‌بيني توحيدي در رتبه‌بندي‌هاي دانشگاهي استفاده شود. وي با بيان اين كه ما قائل به اين نيستيم كه سخت‌گيري‌ها ادامه پيدا كند زيرا پس از مدتي ضرر به دنبال خواهد داشت، افزود: در كجاي دنيا اين گونه عمل مي‌كنند كه دانش‌آموختگان در زمان فراغت از تحصيل دو مقاله ISI ارائه بدهند، ما در جاهايي بي‌خودي سخت مي‌گيريم.    برخي موسسات غيردولتي در حد مهدكودك هم نيستند    چاپ عكسي از رستوران نزديك دانشگاه غيردولتي به عنوان سلف! وي با اشاره به درخواست موسسات غيردولتي مبني بر افزايش شهريه، گفت: مشكل شما افزايش شهريه مطلق نيست، بلكه افزايش شهريه يكي از مشكلات موسسات غيرانتفاعي است كه با حل كردن آن ها مسئله پاك نمي‌شود و يك مجهول هم درست مي‌شود. وي با اشاره به وجود 200 هزار صندلي خالي در موسسات غير انتفاعي در سال گذشته، اظهار كرد: حال اگر زيرساخت‌هاي موسسات به همين اندازه باقي بماند و در عوض شهريه‌ دانشجويان افزايش يابد تصور مي‌كنيد كه چه ميزان دانشجو از آن استقبال كنند؟ وي با اشاره به مهاجرت برخي از دانشجويان به كشورهاي آسياي ميانه و حاضر نشدن آنان براي بازگشت به ايران، عنوان كرد:‌ به نظر شما به علت پايين بودن شهريه، آنها حاضر به بازگشت به ايران نيستند؟‌ اين دانشجويان در يك فرآيند قرار دارند كه بايد به تمامي مسائل آنان به يك نگاه نگريسته شود. وي با بيان اينكه برخي عنوان مي‌كنند كه آموزش عالي را دوست داريم، گفت: دوست داشتن آموزش عالي كافي نيست بلكه بايد براي اين خانواده تلاش و تدبير كرد. چگونه قرار است آموزش عالي غيردولتي در كشور جايگاه خودش را پيدا كند و بتواند نقش خود را ايفا كند، كه قطعا رسيدن به اين جايگاه با شلوغ‌بازي و بلوا ميسر نمي‌شود. وي با اشاره به نظرات خود مبني بر اين‌كه برخي از موسسات آموزش عالي غير دولتي حتي در حد يك مهدكودك هم نيستند، گفت: ‌افرادي كه درخصوص آموزش عالي زحمت كشيده‌اند وجود اين موسسات را در شان آموزش عالي و خود نمي‌بينند. وي با اشاره به چاپ عكسي از رستوراني نزديك دانشگاه در يكي از بروشورهاي يك موسسه غير دولتي كه آن را سلف دانشگاه ناميده بود، مطرح كرد: اين مساله يك دروغ است و به اين فرد 16 بار نامه‌ تذكر داده شده كه آن را درست كند ولي وي سراغ نمايندگان مجلس و ساير مسوولين مي‌رود كه در نهايت منجر به كاهش ظرفيت شد. وزيرعلوم با اشاره به ضعف آموزش الكترونيك در آموزش عالي از كليه كساني كه در اين زمينه ايده دارند خواست كه نظرات و ايده‌هاي خود را به صورت مكتوب به وزارتخانه ارائه دهند. وي با طرح اين سوال كه آيا شما به عنوان روساي موسسات غير دولتي قائل به اين هستيد كه آموزش عالي غيرانتفاعي مريض نيست؟ گفت: اگر آموزش عالي مريض است بايد با كمك يكديگر آن را مداوا كنيد. وي با اشاره به بحث تكميل ظرفيت براي موسسات با بيان اينكه اين طرح بايد پيش از انتشار دفترچه‌هاي كنكور انجام گيرد، افزود:‌ بايد اين طرح را تبديل به مدلي كنيم كه قابليت اجرا داشته باشد .    رفتار جناحي در هيچ كدام از دانشگاه‌هاي كشور پذيرفته نيست    وجود سالن آرايش و مد در دانشگاه‌ها در شان دانشگاه‌ها نيست وي با اشاره به اين كه سياست‌هاي وزارت علوم براي تمامي بدنه آموزش عالي است نه فقط براي موسسات دولتي، افزود: در هيچ كدام از دانشگاه‌هاي دولتي رفتار جناحي پذيرفته نيست و اگر رفتاري به سمتي تمايل داشته باشد حتما آن را كنار مي‌گذاريم، زيرا آموزش عالي بايد كادري براي نظام جمهوري اسلامي بسازد نه جناح و حزب خاص. دانشجو با بيان اين‌كه اگر در موسسات ما معانديني با نظام فعاليت كنند جاي آنان در دانشگاه نيست، گفت:‌هر كسي گفت كه اين افراد مي‌توانند در دانشگاه حضور داشته باشند آنان را پيش من بياوريد تا براي آنان استدلال كنم. وي با بيان اينكه آزادي مطلق ارزش نيست بلكه آزادي و عبد خدا بودن ارزش است، افزود: اگر در موسسات غيرانتفاعي نيز افراد معاند با نظام وجود داشته باشند حتما با آنان نيز برخورد مي‌كنيم واين افراد توسط مراجعي تشخيص و به ما معرفي مي‌شوند. وي با اشاره به مسائل فرهنگي و اخلاقي در دانشگاه‌ها با بيان اين كه وجود سالن آرايش و مد در دانشگاه‌ها در شان دانشگاه‌ها نيست، افزود: اين مسئله آزادي نيست بلكه شان دانشگاه را خرد كردن است. به گونه‌اي كه در همه جاي دنيا با ساده‌ترين لباس‌ها در دانشگاه‌ها حضور پيدا مي‌كنند. وزير علوم با بيان اين‌كه بحث از عفاف و حجاب متخص پوشش نيست بلكه حجاب رفتار، گفتار و كردار نيز بايد در دانشگاه‌ها رعايت شود،افزود: شان دانشجو، دانشگاه و فرهيخته دانشگاهي ايجاب مي كند كه اين مسائل رعايت شود. دانشجو با بيان اينكه ما كاري به اسلامي بودن يا غيراسلامي بودن نداريم، بلكه شان دانشجو و دانشگاه بر رعايت اين مسائل است، تصريح كرد: كسي كه اين شان را نمي خواهد رعايت كند بايد از دانشگاه خارج و در جاي ديگري مشغول شود.   زيرساخت‌هاي موسسات غيرانتفاعي بايد با سرمايه گذاري‌هاي اوليه احداث شود نه با شهريه و جيب مردم وي با بيان اينكه افزايش شهريه دانشجويان در موسسات غيردولتي براي استخدام اساتيد بهتر و مسائلي از اين دست است، نه ايجاد زيرساخت لازم، افزود: زيرساخت‌هاي اوليه بايد با سرمايه گذاري‌هاي اوليه احداث شود نه با شهريه و جيب مردم، به گونه‌اي كه تعدادي از اين موسسات نيز بايد شهريه‌هاي دانشجويي خود را حتي كاهش هم بدهند. به گزارشايسنا، وي با بيان اينكه حمايت از موسسات غيرانتفاعي داراي شاخص‌ها از وظايف وزارت علوم است، در خصوص اين حمايت‌ها نيز عنوان كرد: سياست‌گذاري در خصوص طرح آمايش سرزمين يكي از حمايت‌هاي اين موسسات است و ديگري بورسيه كردن مربي‌هاي دانشگاه‌ها كه بايد به مراتب تعداد اين افراد بيشتر شود. وي با اشاره به سرمايه‌گذاران موسسات غيرانتفاعي عنوان كرد: بايد شرايطي جهت اخذ وام با بهره پايين براي اين سرمايه گذاران ايجاد شود و حتما پيگير اين مسئله هستيم. وي با ارائه پيشنهادي به موسسات غيردولتي مبني بر تلفيق اين موسسات در هر استان و تبديل تعدادي از آنان به يك مجموعه، عنوان كرد:‌ موسسات متعدد غيردولتي در استان‌ها بايد با يكديگر تجميع و تقويت شوند تا بتوانند با ساير دانشگاه‌هاي كشور رقابت كنند. كامران دانشجو در خاتمه با بيان اينكه دانشگاه‌هاي غيردولتي دانشگاه‌هايي هستند كه مي‌توانند بار خوبي از آموزش عالي بر دوش خود بكشند، افزود: البته اين مساله منوط بر اين است كه آنان دچار باندبازي و يا سياست‌بازي نشوند و ما نيز براي حمايت اصولي در اختيار اين موسسات هستيم.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
با ترس هات روبرو شو! آدم ها رو ببخش! یک راه حل جدید بساز! هدف هات رو مشخص کن! آدم هایی که ازت متنفر هستند رو فراموش کن! ذهنت رو آزاد کن!