جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ / ۱۳:۵۷
کد مطلب: 30789
۰
رئیس انجمن MS خوزستان عنوان کرد

علایم بالینی بیماری MS با سکته، فلج و بیماری‌های چشمی مشترک است

علایم بالینی بیماری MS با سکته، فلج و بیماری‌های چشمی مشترک است

به گزارش روابط عمومی انجمن متخصصان مغز و اعصاب ایران، نسترن مجدی‌نسب علائم بیماری MS را فلج، دوبینی، تاری دید، سرگیجه و عدم تعادل برشمرد و گفت: همان طور که یک بیمار سکته مغزی با فلج یک سمت بدن می‌تواند مراجعه کند، بیمار مبتلا به MS هم می‌تواند با همین علامت مراجعه کند و پزشک دچار سردر گمی شود که در پی آن تشخیص بیماری ممکن است به تاخیر بیفتد.

وی که در بیست و دومین کنگره بین‌المللی مغز و اعصاب با موضوع تشخیص افتراقی MS تجربیات خود را به همکاران جوان در این حوزه منتقل خواهد کرد، اظهار کرد: در تشخیص MS، گرفتن شرح حالی خوب، معاینه دقیق و کمک از روش‌های پاراکلینیکی اهمیت خاصی دارد که پزشکی که در زمینه MS دانش کافی داشته باشد به راحتی می‌تواند تشخیص افتراقی بیماری را با انجام آزمایشهای و MRI مغز و همچنین معاینه و شرح حال خوب رد کند.

این متخصص مغز و اعصاب ادامه داد: گاهی به خاطر تظاهرات متعددی که بیماری MS دارد، بیمار به پزشکان متخصص غیرمرتبط مراجعه کرده‌اند و روند تشخیص و درمان بیماری آنها به تعویق افتاده است. به عنوان مثال به دلیل تاری دید یا دوبینی به چشم پزشکان مراجعه شده در حالی که علت این اختلالات بیناییMS بوده است و بالعکس ممکن است یک بیماری که اختلال بینایی دارد به ما مراجعه کند و متوجه شویم که خوشبختانه MS ندارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه جندی شاپور اهواز با اشاره به اینکه هدف ما در این سخنرانی این است که پزشکان مغز و اعصاب را با علائمی که می تواند بیماری های مغز و اعصاب را از سایر بیماریهایی که با علائمی شبیه به اینها هستند، آشنا کنیم، ابراز کرد: با تشخیص افتراقی بیمار از سردرگمی نجات پیدا می کند و زودتر تشخیص بیماری اش داده خواهد شد.

مجدی‌نسب گفت: امروزه ثابت شده است تشخیص زودرس بیماری MS می‌تواند از پیشرفت بیماری با روش‌های درمانی موجود جلوگیری کند. البته لازم به ذکر است که در ایران و جهان درمان قطعی MS وجود ندارد اما درمان‌های پیشگیرانه‌ای داریم، زیرا MS سیر پیشرونده پیدا می‌کند.

وی تأکید کرد: هر بیماری با علائم عدم تعادل، سرگیجه، دو بینی، تاری دید، خستگی هایی که بدون دلیل و طول کشنده باشد، بی حسی یا مور مور شدن اندام و ضعف اندام مراجعه کرد حتماً باید تحت معاینه پزشک مغز و اعصاب قرار گیرد تا به طور یقین تعیین شود که بیماریMS نداشته باشد. حتی اگر این علائم گذرا باشند به این معنی که بیمار بگوید تاری دید یک دو روزه پیدا کردم و خوب شد باز هم توصیه می‌کنیم به متخصص مراجعه داشته باشد، به ویژه متخصین مغز و اعصابی که رویMS کار می‌کنند.

رئیس انجمن MS استان خوزستان افزود: همان طور که یک علامت می‌تواند ناشی از بیماری MS باشد، می‌تواند ناشی از یک دیسک گردنی هم باشد که این تشخیص افتراقی فقط با یک معاینه دقیق انجام می‌شود. 

 

 
مرجع : خبرگزاری فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
مردم هرگز خوشبختی خود را نمیشناسند اما خوشبختی دیگران همیشه جلو دیدگان آنهاست به داشته هاي خود عميق تَر نگاه كنيم