شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ / ۲۲:۱۷
کد مطلب: 30797
۰
به دانشگاهها؛

طرح سیمای بیماری‌های اجتماعی روانی دانشجویان ابلاغ می‌شود

طرح سیمای بیماری‌های اجتماعی روانی دانشجویان ابلاغ می‌شود

به گزارش مهر، دکتر مجتبی صدیقی صبح امروز در سومین گردهمایی روسای مراکز بهداشت درمان دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی گفت: یکی از خوشبختی‌های کار این است که ارزش مراکز مشاوره و بخش خدمات درمان درون دانشگاه‌ها برای دانشگاه‌ها و مسئولان آموزش عالی افزایش یافته است و به آن توجه ویژه‌ای می‌شود.

وی ادامه داد: اولین گزارش شورای معاونین وزارتخانه که مطرح شد بحث پایش روحی و روانی دانشجویان بود و این نشان‌دهنده علاقه مسئولان وزارت علوم و آموزش عالی به مجموعه مراکز مشاوره و بخش خدمات و درمان در درون دانشگاه‌ها است.

رئیس سازمان امور دانشجویان ادامه داد: سال گذشته تلاش‌های بسیار خوبی صورت گرفت، دفاتر مشاوره دانشگاه‌ها بسیار جدی گرفته شده‌اند و برنامه ما این است که از فعالیت‌های مراکز مشاوره و بخش بهداشت و درمان حمایت کنیم.

وی با بیان اینکه ترجیح ما در وزارت علوم پیشگیری به جای درمان است، یادآور شد: برای همین کارنامه سلامت هر سال در آغاز سال تحصیلی برای دانشجویان تنظیم می‌شود و سال به سال تلاش می‌کنیم کامل‌تر شود. در سال گذشته بنا بود چکاپ‌هایی که صورت می‌گیرد توسعه یابد بر همین اساس ارزیابی فشار خون و دیابت نیز به ارزیابی‌های پایش سلامت قرار گرفت.

صدیقی یادآور شد: امیدواریم که در سال جدید نیز کارنامه سلامت دانشجویان کامل‌تر شود و اگر هزینه‌ای نیز در بر داشته باشد آن را تامین می‌کنیم تا شناخت بیشتری از دانشجویان داشته باشیم تا بتوانیم به موقع اگر دانشجویی در معرض خطر بود به آن رسیدگی کنیم و پیگیری‌های لازم را انجام دهیم.

وی ادامه داد: چیزی که از پایش سلامت مهمتر است بحث پیگیری است که باید براساس نتایج به دست آمده پیگیری‌های لازم درخصوص دانشجویانی که خدای ناکرده به کنترل بیشتری نیاز دارند صورت گیرد.

مسائل بهداشت در خوابگاه‌ها زیاد رعایت نمی‌شود 

رئیس سازمان امور دانشجویان به بحث ایمنی و بهداشت محیط اقشار مختلف دانشگاهی و محیط‌هایی که آنها حضور دارند اشاره کرد و گفت: در بازدیدهایی که از دانشگاه و خوابگاه‌ها داشته‌ایم مسائل بهداشت در خوابگاه‌ها زیاد رعایت نمی‌شود و نیازمند نظارت جدی مراکز بهداشت و درمان است.

صدیقی به بحث ایمنی اشاره کرد و گفت: به این مساله در کشور ما کمتر توجه شده است. در محیط‌های آموزشی بین‌المللی بحث ایمنی یک مقوله جدی است.

وی به شورای سیاستگذاری سلامت دانشگاهیان اشاره کرد و گفت: خیلی از دانشگاه‌ها این شورا را به صورت مرتب تشکیل نمی‌دهند در صورتی که باید این شورا با حضور مسئولان دانشگاه‌ها و روسای مراکز بهداشت تشکیل شده و گزارش کاملی از وضعیت موجود ارائه شود تا برنامه‌های لازم برای کنترل و اجرای برنامه‌ها پیش‌بینی شود.

طرح سیمای بیماریهای روانی دانشجویان ابلاغ می شود

رئیس سازمان امور دانشجویان در ادامه به طرح دفتر مشاوره اشاره کرد و گفت: طرح بررسی سیمای بیماری‌های اجتماعی روانی دانشجویان دانشگاه‌ها ظرف یکی دو روز آینده به دانشگاه‌ها ابلاغ می‌شود که به طبع آن بررسی از وضعیت روحی روانی دانشجویان کشور ترسیم می‌شود.

صدیقی همچنین به تفاهمنامه با وزارت بهداشت درخصوص پیشگیری بیماری ایدز اشاره کرد و گفت: این تفاهمنامه سال گذشته منعقد شد و در مجموع درخصوص ایدز آگاهی‌های لازم را به مجموعه دانشجویان ارائه می‌دهد.

طرح ارتباط اشتغال و تحصیل دانشجویان

وی به طرح ارتباط اشتغال و تحصیل دانشجویان اشاره کرد و گفت: براساس این طرح مشخص می‌شود دانشجویان هر رشته چه میزان علاقه به رشته خود داشته و چگونه به بازار کار مرتبط می‌شوند.

وی در پایان همچنین یادآور شد: وزارت علوم تا آنجا که بتواند از فعالیت‌های جاری مراکز مشاوره و بهداشت درمان دانشگاه‌ها حمایت لازم را خواهد داشت.

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
زبان هیچ استخوانی ندارد اما آنقدر قوی هست که بتواند قلبی را بشکند. پس مراقب حرف هایتان باشید.