جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ / ۱۲:۱۷
کد مطلب: 30817
۱
۱

يك روانشناس: خواندن قرآن، از آلزایمر پیشگیری می‌کند

امیرمحمد شهسوارانی، روانشناس در گفت‌و‌گو با فارس، اظهار داشت: سلامت روان در دنیای امروز به عنوان یکی از مهمترین شاخص‌های مورد توجه مجامع ملی و بین‌المللی به ویژه سازمان بهداشت جهانی است. بنا به تعریف سلامت روان به معنای نبود مشکلات روانی عمده و نیز سطح مناسب سازگاری و کارایی فرد در حوزه‌های فردی، خانوادگی، شغلی و روابط بین‌فردی است.

وی افزود: امروزه سلامت روان به عنوان پایه مباحث سلامت عمومی و همچنین شاخصی مهم در کیفیت زندگی و مباحث مربوط به توانمندسازی و ظرفیت‌سازی است.

این متخصص حوزه بهداشت روان گفت: از هزاره دوم میلادی تأکید ویژه‌ای بر مباحث مختلف آموزش‌های روانشناختی با هدف ارتقای سلامت روانی جامعه و پیشگیری از بروز مشکلات روانی صورت گرفته است.

به گفته وی در کشور ما و به ویژه در فرهنگ اسلامی - ایرانی تأکید ویژه‌ای بر سلامت روان شده است که آیات و احادیث بسیاری در این زمینه توسط متخصصان مورد اشاره قرار گرفته‌اند، همچنین یکی از منابع اصلی سلامت روان در فرهنگ ما منابع ادبی موجود هستند که از جمله آنها آثار سعدی، حافظ، مولوی، سهروردی و خیام است.

وی ادامه داد: آموزه‌های مربوط به سلامت روان که در ادبیات موجود هستند به میزان زیادی در رویکردهای جدید روان‌درمانی که از آنها به عنوان رویکردهای موج سوم رفتار درمانی نام برده می‌شود، استفاده می‌شود.

شهسوارانی تصریح کرد: پژوهش‌ها نشان داده‌ است خواندن روزی ۱۰ دقیقه قرآن، به تحکیم حافظه و کاهش سرعت پیری مغز و آلزایمر منجر می‌شود. یکی از نکات قابل توجه در زمینه فرهنگ فارسی این است که پژوهش‌ها نشان داده‌ است حتی خواندن روزی 10 دقیقه آثار منظوم نیز تأثیر بسیاری در تنظیم فعالیت مدار‌های عصبی و همچنین پیشگیری از آلزایمر دارد. 

این روانشناس خاطر نشان کرد: با توجه به مسائل مطرح شده به نظر می‌رسد فرهنگ اسلامی - ایرانی یکی از غنی‌ترین منابع ارتقای سلامت روان و پیشگیری از آسیب‌های عصب - روانشناختی به ویژه در سالمندی است.

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

فاطمه
Iran, Islamic Republic of
ولی متاسفانه چیزی که در جامعه ی ما به وجود امده است موسیقی درمانی به سبک غربی هاست اونها با قران بیماران را درمان می کنند ما که ادعای مسلمانی داریم با موسیقی های مبتذل به اصطلاح خودمون رو درمان می کنیم
مردم ما روز به روز متاسفانه از خدا و دین دورتر می شوند و کشورهای غربی روز به روز بیشتر به این فکر می افتند که باید از دین کمک بگیرند.
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
زندگی درس حساب است، خوبیها را جمع، بدیها را کم ، خوشی ها را ضرب و شادیها را تقسیم کنیم