کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

سازمان جهانی بهداشت تاکید کرد

برای بیماری‌های جدید، اسامی مناسب انتخاب کنید

20 ارديبهشت 1394 ساعت 15:07

سازمان جهانی بهداشت (WHO) اعلام کرد: در نامگذاری بیماری‌های جدید باید دقت لازم صورت گیرد تا به افراد یا کشورها توهین نشود.


wHO.jpg

به گزارش ایسنا، سازمان جهانی بهداشت با تاکید بر ضرورت انتخاب اسامی مناسب برای بیماری‌ها به طوری که به لحاظ اجتماعی قابل قبول باشد، اعلام کرد: این اسامی نباید به گونه‌ای انتخاب شوند که فرد یا کشور خاصی را مورد هدف قرار دهد و همچنین نباید اسم بیماری به حیوان خاصی اشاره کرده باشد.

طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت، اسامی چون سندرم تنفسی خاورمیانه (MERS) یا آنفلوآنزای اسپانیایی نمونه‌هایی از همین موارد هستند که باید از کاربرد آنها پرهیز شود زیرا به یک منطقه و کشور خاص اشاره دارند. اسامی انتخابی برای بیماری‌ها باید حاوی اصطلاحات عمومی و کلی باشند که تلفظ کردن آنها نیز به سهولت انجام شود.

سازمان جهانی بهداشت در ادامه این گزارش اعلام کرد: طی سال‌های اخیر چندین بیماری عفونی انسانی جدید گسترش یافته که در انتخاب اسامی برخی از آنها، ملاحظات فرهنگی و منطقه‌ای رعایت نشده است.

دکتر «کیجی فوکودا» دستیار دبیرکل تامین سلامت سازمان جهانی بهداشت گفت: اسامی بعضی از انواع بیماری‌ها، واکنشی را نسبت به اعضای برخی جوامع فرهنگی یا قومی ایجاد کرده است. همچنین به مانعی برای انجام تجارت و سفر تبدیل شده و حتی در برخی موارد به تلف کردن غیرضروری حیوانات انجامیده است. این وضعیت می‌تواند پیامدهای جدی و نامطلوب برای زندگی مردم داشته باشد.

به گزارش شبکه خبری بی‌بی‌سی، طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت، برای نامگذاری بیماری‌ها استفاده از واژه‌ها و اصطلاحات توصیفی عمومی یا خاص همچون «شدید»، «پیشرونده» یا بیماری‌های تنفسی توصیه می‌شود و لازم است اسامی تا حد امکان کوتاه و با تلفظ آسان انتخاب شوند. علاوه بر این باید از اسامی که موجب ترس در افراد شده یا به یک شغل خاص اشاره دارد، خودداری شود.

 


کد مطلب: 30840

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/30840/بیماری-های-جدید-اسامی-مناسب-انتخاب-کنید

میگنا
  https://www.migna.ir