کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

پس از طلاق از کودک خود به عنوان جاسوس استفاده نکنید

22 ارديبهشت 1394 ساعت 11:23

مددکار انجمن حمایت از حقوق کودکان یکی از بزرگترین مشکلات ناشی از طلاق در جامعه را پیامدهای آن برای فرزندان طلاق دانست و گفت: در سال گذشته یکی از بیشترین مشکلاتی که در انجمن حمایت از حقوق کودکان شاهد آن بودیم، پیامدهای طلاق والدین در سرنوشت کودکان آنها بود.


 

شیرین صدرنوری در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن بیان اینکه مطابق با قانون پس از طلاق حضانت کودک تا هفت سالگی بر عهده مادر بوده و پس از آن حضانت دختران از 7 تا 9 سالگی و برای پسران از 7 تا 14 سال تمام قمری، به عهده پدر است و پس از آن خود کودک انتخاب می‌کند که با کدام یک از والدین زندگی کند، افزود: متاسفانه در این فاصله سنی حضانت، مسائل متعددی برای کودکان و والدین پیش می‌آید. شاهد آن هستیم که تنها تعداد کمی از کودکان پس از طلاق والدینشان احساس می‌کنند اوضاع و شرایط زندگی شان بهبود یافته است درحالی که در بیشتر مواقع کودکان ناراضی بوده و حتی ممکن است احساس گناه کرده و دائما خود را مقصر بدانند.

 

وی با تاکید براینکه جدایی و گسستگی خانواده برای کودکان بسیار دردناک است افزود: بیشترین و مهمترین وظیفه والدین پس از طلاق این است که تمام تلاششان را برای کمک به کودک خود به کاربرند تا کودک بتواند با موفقیت این بحران را پشت سر بگذارد.

 

مددکار انجمن حمایت از حقوق کودکان ادامه داد: در برخی از مواقع شاهد آن هستیم که والدین نه تنها توجهی به شرایط روحی کودک نکرده، حتی همکاری‌های لازم با یکدیگر را پس از طلاق برای بهبود شرایط کودکشان ندارند و بیشتر اقدام به ایجاد فضاهای جنگ طلبانه می‌کنند.

 

صدرنوری در ادامه با بیان اینکه همواره یکی از ترس‌های کودکان این است که والدینی را که با آن زندگی می‌کنند را نیز از دست بدهند و از دیدن آن محروم شوند، اظهار کرد: حس دوست نداشتنی بودن و طرد شدگی همواره با آنان همراه است.

 

وی تصریح کرد: والدین متاسفانه در چنین شرایطی تلاش می‌کنند تا کودک را نسبت به خود وفادار و نسبت به والد دیگر بی‌محبت کنند و این امر موجب ایجاد کشمکش میان والدین و کودک شده و درگیریهای روحی متعددی در کودک ایجاد می‌کند.

 

این مددکار ادامه داد: تلاش‌های هریک از والدین برای تخریب والد دیگر به موجب خشم و ناکامی که در روابطشان داشته‌اند باعث می‌شود بحران کودک تشدید شود؛ و حتی در موارد عینی به عنوان مددکار اجتماعی دیده‌ام گاهی اوقات مادران به دلیل خشمی که از پدر دارند کودک را وادار به فراموشی پدر کرده و یا گزارش‌های غیرواقعی از پدر به کودک می‌دهند و احساس‌های منفی و ناامنی را در کودک ایجاد می‌کنند.

 

وی در ادامه عنوان کرد: والدی که پس از طلاق عهده دار حضانت کودک می‌شود، استرس‌ها و فشارهای روانی، اجتماعی، اقتصادی و...زیادی را متحمل می‌شود، اما با این حال نمی‌توان این رفتارها را به خاطر متحمل شدن این فشارها توجیه کرد.

 

صدرنوری همچنین با بیان اینکه در برخی مواقع شاهد آن هستیم که والدین پس از طلاق از کودک خود به عنوان "جاسوس و پیام رسان" استفاده می‌کنند گفت: کودک درچنین شرایطی با گفتن هر حرف و یا ممانعت از دادن اطلاعات به هریک از والدین با برخوردهای منفی و سرکوب گرایانه از سوی آنها روبه رو می‌شود.

 

مددکار انجمن حمایت از حقوق کودکان افزود: والدین تنها به علت خشم و نفرتی که از یک دیگر پس از طلاق دارند اقدام به نزاع های انتقام جویانه می کنند و حتی در مواردی شرایط ملاقات کودک با والد دیگر را بسیار دشوار می‌کنند؛ برای مثال کودک را برای ملاقات هفتگی با والد دیگر خود به کلانتری برده و ....و این رفتارها به شدت آثار روانی منفی بر جای می‌گذارد.

 

وی در ادامه با بیان اینکه مطابق قانون، حق ملاقات مادر از فرزند را نمی‌توان سلب کرد و حتی اگر مادر اشتهار به فساد اخلاقی داشته باشد در حضور یک فرد امین می‌تواند کودک خود را ملاقات کند گفت: این درحالیست که در برخی مواقع پدر از ملاقات مادر و کودک ممانعت می‌کند و این مسئله باعث ایجاد خشم و ناکامی‌های گوناگون در کودک می‌شود.

 

صدر نوری ادامه داد: چگونگی برخورد و رفتار والدین با طلاق بسیار بر روند فکری و شخصیتی کودک تاثیر گذار بوده و این تاثیر پایدار است، زیرا اگر پدر و مادر بتوانند خود را به جای فرزندشان گذاشته و به شرایط از دریچه دید وی نگاه کنند بسیاری از مشکلات پیش نخواهد آمد.

 

مددکار انجمن حمایت از حقوق کودکان تصریح کرد: باید به کودک اجازه داده شود والد دیگر خود را دوست داشته باشد و حتی اگر کودک به هر دلیلی احساس خشم و ناراحتی نسبت به یکی از والدین دارد باید آنقدر شرایط توسط والد دیگر تلطیف شود تا وی قادر به برقراری ارتباط موثر با والد خود باشد اما فقط در شرایطی که پرخاشگری و مقاومت کودک از حد معمول تجاوز کند نیاز است تا به منظور ریشه یابی و حل مشکل به روان شناس مراجعه شود.

 

صدر نوری با تاکید براینکه والدین باید این نگاه را در کودک به وجود آورند که اگرچه ما نتوانستیم زوج خوبی برای یک دیگر باشیم اما والدین خوبی هستیم افزود: پدر و مادری در زمان طلاق خوب هستند که با یکدیگر همکاری کنند و هدف آن ها فقط رشد صحیح کودکشان باشد و باید همواره سعی در اصلاح احساسات منفی کودک خود داشته باشند.

 


کد مطلب: 30874

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/30874/طلاق-کودک-خود-عنوان-جاسوس-استفاده-نکنید

میگنا
  https://www.migna.ir