کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

بهترین وضعیت خوابیدن برای بدن

بيتوته , 23 ارديبهشت 1394 ساعت 20:04

وضعیت خوابیدن روی ستون فقرات و جریان خون تاثیر میگذارد.


بشر برای سالم بودن و سالم زیستن به خواب نیاز دارد. اکثر متخصصان معتقدند هشت ساعت خواب شبانه یعنی معادل یک‌سوم شبانه‌روز برای همه لازم است، اما آیا می‌دانید علاوه بر ساعات خواب، نحوه خوابیدن نیز روی سلامت تاثیر می‌گذارد؟

خوابیدن به پشت، روی شکم، به پهلو یا به شکل جنینی جزو وضعیت‌های معمول خواب است که روی نحوه تنفس، وضع ستون فقرات و یا جریان خون تاثیر می گذارد.

در این مطلب 8 نوع وضعیت مختلف خوابیدن و تاثیر آن بر سلامتی بدن را بیان می کنیم:
1- خوابیدن به پشت، دست‌ها بالا
مفید برای کمر و صورت
به این حالت خواب، وضعیت «ستاره دریایی» نیز می‌گویند. در این حالت فرد به پشت می‌خوابد و دست‌هایش به سمت بالا و دو طرف بالش قرار می‌گیرد. این وضع خواب برای کمر خوب است.
فرقی نمی‌کند دست‌ها را در دو طرف بالش قرار بدهید یا نه، خوابیدن به پشت در صورتی‌ که دست‌ها را روی صورت نگذاشته باشید، برای پوست‌تان نیز مفید است. این نحوه خواب باعث جلوگیری از بروز چین‌و‌چروک صورت  می‌شود. در حالت کلی خوابیدن به پشت باعث کاهش سوزش معده می‌شود.
 
با این همه، در وضعیت ستاره دریایی احتمال آپنه خواب و خروپف زیاد است. از دیگر نقاط ضعف این وضعیت، فشار زیاد به تاندون‌های شانه‌ها و کاهش جریان خون موضعی است که غالبا به تاندونیت (التهاب تاندون ها) منجر می‌‌شود.
 
خوابیدن به پشت، دست‌ها‌ در راستای بدن :
مفید برای گردن
خوابیدن به پشت در حالی که دست‌ها در کنار بدن قرار داشته باشد، بهترین وضعیت خواب برای سلامت است. این نحوه خوابیدن برای ستون فقرات و گردن خوب است. البته باید حواستان باشد‌ از بالش‌های خیلی بلند و نامناسب استفاده نکنید. تنها ایراد این وضعیت خواب تاثیر آن روی تنفس است. افرادی که به این شکل می‌خوابند، بیشتر از بقیه خر و پف می‌کنند. در واقع خوابیدن به پشت ممکن است باعث مسدود‌شدن مجاری تنفسی شود که به آن «آپنه خواب» می‌گویند.
 
خوابیدن به روی شکم
مراقب گردنتان باشید
خوابیدن به روی شکم به سلامتی‌تان آسیب می زند. سعی کنید هرگز در این وضعیت نخوابید. این وضعیت خوابیدن باعث بروز کمردرد و گردن‌درد و چین و چروک پوست صورت می‌شود.تنها مزیت این نوع خوابیدن، کاهش احتمال خر و پف شبانه است.
 
بی‌شک وقتی فرد روی شکم می‌خوابد و سر را داخل بالش فرومی‌برد، نمی‌تواند به درستی نفس بکشد. لذا بایستی فرد سر خود را در جهتی بگذارد که بتواند نفس بکشد؛ همین کار باعث بروز درد در گردن، سر و شانه‌ها می‌شود. خوابیدن روی شکم می‌تواند باعث بروکسیزم (دندان‌قروچه) و درد در ناحیه فک صورت و یا سردرد شود.
 
وضعیت جنینی
باعث بروز کمردرد و گردن‌درد می‌شود
این وضعیت درست مانند وضعیت قرارگیری جنین در شکم مادر است. در وضعیت جنینی، فرد به پهلو دراز می‌کشد، در حالی ‌که پاها را به داخل شکم جمع می‌کند، چانه را به بازوها نزدیک و دست‌ها را خم می‌کند.

بیشتر افراد به این صورت می‌خوابند و وضعیت نسبتا راحتی در نظر گرفته می‌شود، اما وضعیت خواب جنینی باعث بروز کمردرد و گردن‌درد می‌شود. علاوه بر این، خمیدگی بدن به سمت پایین مانع از تنفس عمیق خواهد شد. در عوض وضعیت جنینی برای افرادی که خروپف می‌کنند و برای خانم‌های باردار شرایط مناسبی است.
 
خوابیدن به پهلو، دست‌ها در راستای بدن
مراقب‌ چین ‌و ‌چروک پوستی باشید
متخصصان معتقدند، خوابیدن به پهلو برای ستون فقرات مفید است. خوابیدن به پهلو و قراردادن دست‌ها در راستای بدن باعث می‌شود ستون فقرات در حالت طبیعی خود قرار داشته باشد. به این ترتیب باعث کاهش کمردرد و گردن‌درد می‌شود.

به عقیده متخصصان، خوابیدن به پهلو و همچنین استفاده از بالشی کوچک بین زانوها می تواند از فشار زیاد به مهره های کمر و نیز عضلات و رشته های عصبی متصل به ستون فقرات بکاهد. خوابیدن به پهلو موجب کاهش رفلاکس اسید معده (برگشت اسیده معده به مری) می‌شود، خروپف کمتر می‌شود و برای خوابیدن در دوران بارداری مناسب است. این نوع خوابیدن از آپنه خواب نیز پیشگیری می‌کند.


کد مطلب: 30902

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/30902/بهترین-وضعیت-خوابیدن-بدن

میگنا
  https://www.migna.ir