جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ / ۱۰:۳۹
کد مطلب: 30908
۰
20 درصد مردم به اضطراب مبتلا هستند

یک‌پنجم مردم اضطراب دارند

یک‌پنجم مردم اضطراب دارند
اضطراب احساس دلشوره و نگرانی از بروز واقعه‌ای ناخوشایند است که 20 درصد مردم آن را تجربه می‌کنند. شیوع اضطراب در زنان 2 برابر مردان است و با علایمی مانند درد قفسه سینه، تهوع، تنگی نفس، تکرر ادرار و سرگیجه خود را نشان می‌دهد.

دکتر علی باغبانیان، روانپزشک در گفت‌وگو با فارس، درباره اضطراب و علایم آن اظهار داشت: اضطراب یکی از اختلالات شایع روانپزشکی محسوب می‌شود که وقوع آن برای فرد ناراحت‌کننده است فرد در حالت اضطراب احساس دلشوره می‌کند و از بروز واقعه‌ای ناخوشایند، نگران است.

وی افزود: 20 درصد مردم به اضطراب یا اختلالات اضطرابی مبتلا هستند همچنین شیوع اضطراب در زنان 2 برابر مردان است و در سنین مختلف نیز رخ می‌دهد.

این متخصص حوزه بهداشت روان با اشاره به علایم جسمانی اضطراب، تصریح کرد: اضطراب می‌تواند تمام  ارگان‌‌های بدن را درگیر کند اما شایع‌ترین سیستمی که تحت تأثیر اضطراب قرار می‌گیرد قلبی و عروقی است که طبق آن فرد با احساس درد در ناحیه قفسه سینه، افزایش فشار خون و ضربان قلب مواجه می‌شود.

باغبانیان ادامه داد: اختلالات سیستم گوارشی پس از سیستم قلبی و عروقی بیشترین اثر را از اضطراب می‌گیرند بنابراین افراد مضطرب با شکایاتی مانند دل درد، تهوع و استفراغ مراجعه می‌کنند همچنین اختلالات سیستم تنفسی مانند کوتاه شدن و تنگی نفس نتیجه ابتلا به اضطراب است.

وی ادامه داد: از طرفی اضطراب می‌تواند سیستم ادراری را با مشکل مواجه و فرد مضطرب را دچار تکرر ادرار کند. همچنین سردمزاجی در زنان و انزال زودرس در مردان نتیجه ابتلا به اضطراب است.

این روانپزشک با بیان مشکلات سیستم اعصاب مرکزی و دیگر علایم جسمانی اضطراب، گفت: سردرد، سرگیجه، احساس عدم تعادل، سنگینی در سر، احساس خواب‌رفتگی پوست سر، خشکی دهان و لرزش دست و پا و صدا جزو دیگر علایم جسمانی اضطراب محسوب می‌شود.

باغبانیان درباره علایم روانی اضطراب نیز، اظهار داشت: فرد مضطرب به طور دائم احساس نگرانی از وقوع رخدادی بد برای خود یا اطرافیانش دارد معمولاً 50 درصد افراد علت نگرانی خود را می‌دانند اما 50 درصد دیگر علت ابتلا به اضطراب را نمی‌دانند که این افراد اضطراب بیشتری را تجربه می‌کنند زیرا در حالت اول فرد بابت مسائل مربوط به سلامت، اقتصادی و اجتماعی نگران است اما در حالت دوم علت ابتلا به اضطراب را نمی‌داند.

وی ادامه داد: همچنین بروز علایم جسمانی اضطراب که به آن اشاره شد می‌تواند موجب تشدید علایم روانی اضطراب در فرد مبتلا شود.

این متخصص حوزه بهداشت روان گفت: زنان معمولاً نگران سلامت فرزندان و همسر خود هستند و مردان بیشتر نسبت به مسائل شغلی و همسر دچار احساس اضطراب می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: علایم جسمانی اضطراب در جوامعی که از نظر اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی ضعیف‌تر هستند بیشتر دیده می‌شود و هر چه علایم جسمانی اضطراب بیشتر شود فرد مبتلا علایم روانی بیشتری را تجربه می‌کند.

 

 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
خدايا،ميشه چند لحظه وقتتو بگيرم! اين دفعه چيزي ازت نمي خوام! فقط مي خوام  خيلي ساده بگم: ممنون براي همه چيز...