جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ / ۱۵:۵۶
کد مطلب: 30961
۰

زندگي زيرسقف سادگي

زندگي زيرسقف سادگي
 
 

طرح ملي «همسفر تا بهشت» که مخصوص زوج هاي دانشجو است از 17 سال قبل برگزار مي شود. اين برنامه در سال هاي ابتدايي در حد چند ساعت و در چند دانشگاه کشور برگزار مي شد، ولي اکنون سالانه 25 هزار زوج دانشجو از دانشگاه هاي سراسر کشور در مقاطع مختلف تحصيلي در قالب اردوهاي 3 روزه به مشهد سفر مي کنند تا با بهره مندي از کلاس ها و کارگاه هاي آموزشي سبک زندگي و مشاوره اي و با ايجاد درک متقابل از يکديگر در مسير يک زندگي موفق مشترک قرار گيرند.

650 زوج دانشجو در قالب يکي از کاروان هاي طرح «همسفر تا بهشت» که تحت حمايت و نظارت نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه ها است هفته گذشته در رواق حر عاملي حرم مطهر رضوي حضور يافتند. در حاشيه اين مراسم با تعدادي از زوج هاي دانشجو هم کلام مي شويم تا نظر آن ها را درباره ازدواج آسان جويا شويم.

 

خداوند خلف وعده نمي کند

سيدجواد دانشجوي کارشناسي ارشد برق دانشگاه قزوين مي گويد: اعتقاد قلبي من اين است که ماديات و مواردي از قبيل مسکن، جهيزيه و ... در ابتداي شروع زندگي جوانان نبايد اصل قرار بگيرد، اما متاسفانه امروزه اين موارد به غلط در فرهنگ ازدواج خانواده هاي ايراني ريشه کرده و به مانعي براي شروع زندگي مشترک تبديل شده است!

وي مي افزايد: من و همسرم در بدترين شرايط مالي زندگي مشترکمان را آغاز کرديم و خدا را شاکريم که در حال حاضر در شرايط مطلوبي قرار داريم و اين همان وعده خداوند در گشايش کارها و رزق و روزي است که در قرآن کريم به آن اشاره شده است.

اين داماد 25 ساله با بيان اين که خداوند خلف وعده نمي کند، از تجربه حقيقي زندگي مشترک خود مي گويد: من با عنايت به مضمون آيه شريفه قرآن کريم که اشاره مي کند شما ازدواج کنيد ما شما را غني مي کنيم براي ازدواج اقدام و اين واقعيت را تجربه کردم.

 

ازدواج به سبک دانشجويي؛ ساده و بي آلايش

زوج دانشجوي ديگري که در طرح همسفر تا بهشت شرکت کرده اند با بيان اين که در دوره کارشناسي در دانشگاه شيراز با هم آشنا شده اند، مي گويند: به جوانان پيشنهاد مي کنيم در هر مقطعي که فرد مورد نظر خودتان را پيدا کرديد، پس از بررسي کفويت و مشورت با والدين و انجام مراحل خواستگاري، تحقيق و ... براي ازدواج اقدام کنيد و هرگونه سخت گيري بي مورد را کنار بگذاريد. البته ازدواج دانشجويي علاوه بر ساير نکات مثبتي که دارد توقعات طرفين را نيز براي شروع زندگي مشترک کاهش مي دهد.

آن ها ادامه مي دهند: در امر ازدواج، جوانان سعي کنند در سنجش ملاک هاي خود اخلاق و ايمان را در اولويت قرار دهند چرا که اخلاق و صداقت مهم ترين اصل در زندگي مشترک است و قابل معامله و مقايسه با ديگر ويژگي ها نيست.

 

لزوم شرکت در کارگاه هاي آموزشي

زوج ديگري از شهر ميبد مي گويند: حضور در کلاس هاي مشاوره اي قبل از شروع زندگي مشترک باعث مي شود اگر زوج هاي جوان مشکلي در فهم زندگي داشته باشند حل شود.

دانشجوي دانشگاه علوم پزشکي تبريز مي گويد: به طور طبيعي در زندگي مشکلاتي پيش مي آيد و چه خوب است که در ابتداي زندگي مشترک جواب اين مشکلات را از قبل داشته باشيم و خاصيت اين نوع طرح ها رفع مشکلات آينده است. وي مي گويد: هر چه سن ازدواج بالاتر باشد سختگيري ها براي شروع زندگي مشترک در طرفين بيشتر مي شود.

 

امان از چشم و هم چشمي

زوج دانشجوي ديگري که اهل کرمان هستند با بيان اين که يکي از مشکلات پيش روي جوانان سنت هاي غلط در امر ازدواج و هزينه هاي سرسام آور مراسم جشن عروسي است و در اين زمينه متاسفانه چشم و هم چشمي ها بالا گرفته است و جوانان ناخواسته در مسيري قرار مي گيرند که از قبل سنت ها برايشان تصميم گرفته اند مي گويند: يکي از ويژگي هاي ازدواج دانشجويي با توجه به شرايط خاص زوجين که هر دو مشغول به تحصيل هستند يا حداقل يکي از آن ها هنوز ادامه تحصيل مي دهد اين است که با شرکت کردن در جشن هاي ازدواج دانشجويي مي توانند پيام آور سبک ساده اي در شروع زندگي مشترک باشند. البته ناگفته نماند بسنده کردن به همين جشن مشترک که براي ازدواج هاي دانشجويي گرفته مي شود بر کاهش ريخت و پاش ها در مراسم ازدواج تاثيرگذار خواهد بود.

 

رسم و رسوم دست و پا گير

توکلي دانشجوي دکتري رشته ادبيات نيز مي گويد: آسان گرفتن ازدواج در ابتداي زندگي خود نشان دهنده شروعي پايدار و تداوم بخش عشق و محبت طرفين است. آنچه ريشه هاي محبت را بين زوج هاي جوان تقويت مي کند بي آلايش بودن و ساده گرفتن مسائل است. بعضي از جوانان در ابتداي زندگي مي خواهند طوري زندگي شان را شروع کنند که براي ادامه زندگي نياز نداشته باشند وسيله ديگري تهيه کنند. البته اين تصور اشتباه نشات گرفته از تبليغات و ترويج سبک زندگي تجملاتي است.

عامري کيا دانشجوي ارشد حقوق نيز با بيان اين که ساده زيستي خود باعث جلوگيري از استرس هاي شروع زندگي مي شود، مي گويد: وقتي زندگي مشترکي در ابتدا با استرس و ناآرام بودن فضاي ذهني زوجين شروع شود مسلما به مسکن قوي براي آرامش در زندگي نياز دارد که اگر اين مسکن در بعضي موارد تامين نشود، باعث بروز تنش و مشکلات زيادي در زندگي مشترک خواهد شد.

 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
یک رابطه خوب زمانی است که کسی پذیرای گذشته، پشتیبان امروز و مشوق فردایتان باشد.