پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ / ۱۷:۲۸
کد مطلب: 30972
۰
فیسبوک تویتر Google+ Cloob رییس بیست و سومین کنگره انجمن جراحان کودکان:

13 استان کشور جراح کودکان ندارد

13 استان کشور جراح کودکان ندارد
دکتر احمد خالق نژاد طبری روز یکشنبه در حاشیه بیست و سومین کنگره سالانه انجمن جراحان کودکان ایران در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه تعداد متخصصان این رشته در کشور حدود 80 نفر است که از این تعداد نیز فقظ حدود 70 نفر فعال هستند، افزود: این تعداد به نسبت جمعیت کشور بسیار اندک است .

وی افزود: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به منظور رفع این کمبود مجوز ورود برخی جراحان عمومی به دوره فوق تخصصی کودکان را از شهریور ماه امسال داده است.

خالق نژاد طبری افزود: دوره فوق تخصصی جراحی کودکان یک دوره تخصصی طولانی است زیرا فارغ التحصیلان هر دوره پس از طی هر مقطع، باید یک دوره طرح حدود یک تا سه سال را در مناطق محروم سپری کنند و همین موضوع سبب طولانی تر شدن این رشته شده است.

وی افزود: به همین دلیل بسیاری از متخصصان جراحی عمومی تمایل به ادامه تحصیل در رشته جراحی کودکان ندارند .

این فوق تخصص جراحی کودکان و نوزادان خاطرنشان کرد: از این رو وزارت بهداشت برای تشویق جراحان عمومی به آنها اجازه داده است که بدون گذراندن دوره طرح وارد رشته تخصص کودکان شوند تا بخشی از این کمبودها جبران شود.

خالق نژاد طبری ادامه داد: علاوه بر طولانی بودن دوره تحصیلی جراحی کودکان، میزان تعرفه های این رشته بسیار پایین است اما دولت یازدهم در کتاب ارزش نسبی خدمات سلامت این مشکل را تا حدی برطرف کرده و تعرفه خدمات جراحی کودکان را افزایش داده است.

وی افزود: با ایجاد تغییراتی که در قالب طرح تحول سلامت در کتاب ارزش گذاری نسبی خدمات پزشکی برای رشته جراحی کودکان صورت گرفته جای امیدواری است که تمایل به ادامه تحصیل در رشته فوق تخصصی جراحی کودکان افزایش یابد و این سیاست وزارت بهداشت نیز بتواند تعداد متقاضیان ورود به این رشته را افزایش دهد.

خالق نژاد طبری اظهار کرد: یکی دیگر از دلایلی که رشته جراحی کودکان متقاضیان بسیار کمی دارد، سخت و دشوار بودن این رشته است به گونه ای که در سال های متمادی ظرفیت مراکز آموزشی برای این رشته ها پرنمی شد.

وی ابراز امیدواری کرد: با اجرای سیاست های تشویقی اتخاذ شده، کمبودهای رشته جراحی کودکان برطرف شود و تعداد جراحان کودک در کشور به حدنصاب لازم برسد.

بیست و سومین کنگره سالانه انجمن جراحان کودکان ایران از 26 اردیبهشت ماه با حضور جمعی از متخصصان و جراحان کودکان و نوزادان در مرکز همایش های رازی تهران آغاز به کار کرد.

در این همایش مباحثی همچون جراحی نقص تولد نوزاد، جراحی آنومالی تکاملی نوزاد، جراحی بیماری های اکتسابی نوزاد، نقش تشخیص و درمان پیش از تولد در آنومالی های تکاملی، جراحی جنین، نقش پرستاری در نوزادان بعد از عمل جراحی و نقش بخش مراقبت های ویژه نوزادان در جراحی نوزادان به بحث و تبادل نظر گذاشته می شود.

این همایش پنج روزه 30 اردیبهشت ماه پایان می یابد.

 

 

 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
نبود اضطراب مسئله ساز است،کمی اضطراب ارزش انطباقی دارد و اضطراب فراوان خرابی به بار می آورد.