جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۲ خرداد ۱۳۹۴ / ۱۰:۰۳
کد مطلب: 31081
۲

کنترل خشم با تعلیم و تربیت

کنترل خشم با تعلیم و تربیت
کنترل خشم با تعلیم و تربیت

«اعصاب خردی» صفتی است که این روزها از زبان خیلی‌ها می‌شنوید. تا وقتی این اعصاب خردی در درون خود فرد باشد و به جامعه آسیب نزند، یک مشکل شخصی است که با روانکاوی و مشاوره می‌تواند حل شود، اما مشکل امروز جامعه ایران این است که این اعصاب خردی، مدام در حال گسترش است حتی گاهی خودش را به صورت خشم‌های افسارگسیخته نشان می‌دهد که به دیگران هم آسیب می‌زند.

 
برای مهار همین خشم های افسارگسیخته و جلوگیری از گسترش آن، در ماه دی سال گذشته نخستین مرکز پیشگیری و کنترل خشم در منطقه 7 تهران راه اندازی شد.
-
حالا خبرهای تازه حاکی از آن است که دومین مرکز کنترل خشم قرار است در استان البرز افتتاح شود.

 

روز گذشته معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان به ایسنا خبر داد که قرار است در هفته جوان (7 تا 13 خرداد) مرکز پیشگیری و کنترل خشم در استان البرز راه اندازی شود.

دكتر محمود گلزاری توضیح داده است که با توجه به بهره گیری از تجربه های مرکز پیشگیری و کنترل خشم تهران، این مرکز در استان البرز به طور رسمی کار خود را در این هفته آغازمی کند.

بنابراین با افتتاح این کلینیک در هفته ای که پیش رو داریم، تعداد کلینیک های خشم در کشور به دو مرکز خواهد رسید، اما بدیهی است که راه اندازی این دو مرکز نمی تواند به خودی خود، سدی محکم در مقابل سیل ویرانگر خشم در جامعه باشد.

لزوم توسعه این مراکز درمانی

اگرچه استان های اصفهان، مازندران و خراسان رضوی هم در نوبت های بعدی افتتاح این مراکز قرار دارند، اما با توجه به گسترش روزافزون خشم و تبعات جبران ناپذیر آن، به نظر می رسد که باید سرعت رشد این مراکز بیشتر از این حرف ها باشد.

یعنی اگر قرار باشد که هر سال فقط یک مرکز افتتاح بشود، در آن صورت سال ها طول خواهد کشید که در هر استان، یک مرکز کنترل خشم افتتاح شود؛ آن هم در شرایطی که روز به روز شاهد افزایش تبعات خشونت در جامعه هستیم که در این وضعیت توسعه سریع این مراکز، امری ضروری به نظر می رسد.

باید در نظر داشت که بر اساس آنچه گلزاری هم به آن اشاره کرده، بررسی های انجام شده توسط دستگاه های انتظامی و قضایی مبنی بر افزایش چشمگیر خشونت در بین جوانان 18 تا 24 سال و پس از آن جوانان 25 تا 34 است.

این مقام مسئول هم قبول دارد که ثمره خشونت، افزایش جرایم و بزهکاری است، بنابراین به قول او، اولین چاره دراین مورد می تواند کنترل خشونت ها و یافتن راه های کاهش آن بویژه در بین جوانان باشد.

از سوی دیگر، بر اساس آمار سازمان پزشکی قانونی که فارس آن را منتشر کرده است، در ۱۱ ماه نخست سال ۹۳، تعداد ۵۵۰ هزار و ۷۸۳ نفر به علت نزاع به پزشکی قانونی مراجعه کرده اند که در این میان استان تهران با ثبت ۹۹ هزار و ۱۲۶ مورد در این زمینه رکورددار محسوب می شود.

در سال 92 هم تعداد 563 هزار و 47 نفر در مجموع به علت نزاع به پزشکی قانونی مراجعه کرده اند.

بنابراین می بینیم که مدیریت نشدن کنترل خشم در جامعه، هرساله حداقل 500 هزار نفر را به علت نزاع و درگیری به پزشکی قانونی می فرستد.

همچنین در سال گذشته، 763 نفر بر اثر اصابت سلاح سرد جان خود را از دست داده اند، در حالی که شاید اگر رگه های خشم در جامعه کمرنگ تر بود، خیلی از این افراد هنوز هم شانس زندگی داشتند.

به تعبیر دیگر، در اوضاعی که آمارهای رسمی هم از وضعیت بحرانی گسترش خشم در جامعه حکایت دارد، گسترش سریع تر این مراکز، می تواند آسیب های اجتماعی را کاهش دهد و درواقع، «علاج واقعه را قبل از وقوع» به سرانجام برساند.

باید شیوه تعلیم و تربیت متحول شود

شکی نیست که افزایش مراکز کنترل خشم می تواند حجم نزاع ها، قتل ها و پرونده های قضایی را کاهش دهد و جامعه ای امن تر و شادتر را ترسیم کند، اما دکتر علی انتظاری، استاد جامعه شناسی دانشگاه علامه طباطبایی در گفت وگو با جام جم، از زاویه ای دیگر به موضوع نگاه می کند و تاکید دارد که راهکار اصلی مقابله با خشم در جامعه، اصلاح شیوه تعلیم و تربیت در جامعه است.

به گفته انتظاری، خشم ناشی از ناکامی و ناکامی هم حاصل مطابقت نداشتن انتظارات و امکانات در جامعه است.

یعنی به اعتقاد او، وقتی امکانات جامعه به شکلی نباشد که بتواند به توقع ها و انتظارات مردم پاسخ بدهد، این توقع ها به ناکامی منجر می شود. این ناکامی هم معمولا به شکل اعتیاد، افسردگی یا خشم در جامعه بروز پیدا می کند.

به اعتقاد انتظاری، رسانه های بیگانه هم این شرایط را تشدید می کنند. یعنی توقع ها و انتظاراتی را در جامعه خلق می کنند، اما وقتی در مقام عمل، فرصتی برای برآورده شدن آن انتظارات وجود ندارد، در نتیجه تجمیع همین ناکامی ها در نهایت خودش را به صورت خشم نشان می دهد.

راه حل کلانی که این جامعه شناس ارائه می دهد، این است که نظام تعلیم و تربیت در مدارس و دانشگاه ها روی رشد عاطفی افراد تمرکز کند.

به باور او، نظام تعلیم و تربیت ما روی یادگیری های ذهنی تمرکز کرده است، اما به افراد آموزش نمی دهد که چطور احساسات و عواطفشان را کنترل و مدیریت کنند، بنابراین راه حل اصلی از تغییر و تحول اساسی در نظام تعلیم و تربیت می گذرد.

درست است که انتظاری، افتتاح مراکز کنترل خشم را راه حلی پایدار برای کنترل خشم نمی داند، اما همین که توسعه این مراکز – البته با سرعت رشد پایین- در دستور کار دولت قرار گرفته است، نشان می دهد که دولت هم به لزوم کنترل خشم در جامعه و آسیب های متعدد آن پی برده و به این نتیجه رسیده است که کنترل خشم در جامعه، خیلی بیشتر از اعتباری که برای آن صرف می شود، می تواند بازدهی مثبت روانی، اجتماعی و اقتصادی در پی داشته باشد.

باید در نظر داشت در جامعه ای که خشم هر روز باعث نزاع های متعدد می شود، تولید ملی، خودکفایی، شکوفایی بازار کار و بازدهی توان اقتصادی هم متاثر از پرخاشگری و اختلالات روانی نیروهای کار خواهد بود و طبیعی است که در این شرایط، ترمز توسعه کشور هم کشیده خواهد شد.

کار مراکز کنترل خشم چیست؟

«مطالعه دلایل و آمار بروز خشم، ارائه آموزش های عمومی و گروهی به مردم و یافتن راهکارهای درمانی برای غلبه بر خشم» اهدافی است که وزارت ورزش و جوانان برای گسترش این گونه مراکز عنوان کرده است.

در این کلینیک از کارشناسان ارشد و دانشجویان دکترا در علوم روان شناسی و جامعه شناسی برای امر مطالعه و ارائه راهکار دعوت به عمل می آید.

همچنین بحث امکانات و آموزش و تحقیقات میدانی توسط ورزش و جوانان انجام شده و بحث تامین مکان مناسب هم به عهده شهرداری گذاشته می شود.

در مورد هزینه های این مراکز هم گلزاری تاکید کرده است که مقرر شده یک سوم هزینه های درمانی توسط وزارت ورزش و جوانان، یک سوم توسط شهرداری ها و یک سوم نیز توسط مراجعان پرداخت شود.

به گفته این مقام مسئول، این مراکز با هماهنگی بین وزارت ورزش وجوانان و وزارت بهداشت و درمان و با مجوز خاص راه اندازی خواهد شد تا بتوان از امکانات بیمه ای برای پوشش هزینه بیماران نیز استفاده کرد.

 

مرجع : جام جم آنلاین
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
شکست خوردن و زمین خوردن یک اتفاق است تسلیم‌شدن و بلندنشدن یک انتخاب است. نگذار انتخاب‌هایت اسیر اتفاق‌ها شود..!!!