چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۰ / ۱۱:۴۶
کد مطلب: 3122
۰

راه‌اندازی دوره‌های کارشناسی ارشد و دکتری مهارتی در علمی کاربردی

سرپرست دانشگاه علمی کاربردی گفت: از مهرماه سال جاری در راستای نظام آموزش مهارتی، دوره های کارشناسی ارشد برای نخستین بار در دانشگاه جامع علمی کاربردی راه اندازی می شود و هم اکنون در مراحل اولیه طراحی این دوره ها هستیم.
به گزارش  مهر، عبدالرسول پورعباس امروز دوشنبه در چهارمین گردهمایی مراکز آموزش عالی علمی-کاربردی و جهاد دانشگاهی در پژوهشکده فرهنگ، هنر و معماری جهاد دانشگاهی در ارتباط با شیوه نظام مهارت در سایر کشورهای دنیا تاکید کرد: در تمام دنیا دوره های ابتدایی با محوریت مهارت و دوره های متوسطه نیز با محوریت مهارت و نظری اداره می شوند. وی افزود: بیش از 80 کشور جهان، حوزه های نظری خود را در آموزش عالی تقسیم بندی کرده اند که بر این اساس 30 درصد این دوره ها نظری و با نگاه تولید علم و 70 درصد دوره ها نیز مهارتی با نگاه تولید نیروی کار سازماندهی شده اند.
 
رئیس دانشگاه علمی کاربردی در ارتباط با نظام آموزشی استرالیا نیز اظهار داشت: کشور استرالیا، نظام آموزشی مهارتی خود را راه اندازی کرده و قوی ترین نظام آموزش مهارتی را دارد.
 
وی در ادامه سخنان خود به دانشگاه علمی کاربردی کشور کره نیز اشاره کرد که دوره های آموزشی آن تا مقطع دکتری با نام دکتری تکنولوژیک و نه آکادمیک راه اندازی شده است.
 
پورعباس اضافه کرد: کشور کره شیوه نظام آموزش را به گفته خودش حدود 40 سال پیش از ایران الهام گرفته است و آنها براین باور بودند که می توانند پا جای ما بگذارند اما هم اکنون این کره ایها هستند که از ما پیشی گرفته اند. شیوه آموزش آنان در حوزه فنی و حرفه ای در موسسات فنی و حرفه ای تحت عنوان انستیتو در حال فعالیت است.
 
تاریخچه فعالیت آموزش مهارتی در ایران سرپرست دانشگاه علمی کاربردی سابقه فعالیت نظام مهارتی به گونه ای دیگر در ایران را مربوط به 120 سال پیش دانست و خاطرنشان کرد: اگر ریشه ها را باز کنیم این مسئله به اعماق تاریخ ایران بر می گردد که نظام شاگرد و استادی نام داشت.
 
وی افزود: نظام شاگرد و استادی در کشور ما حتی ریشه کهن تر دارد و به هزار سال قبل بر می گردد که هم اکنون نظام در ایران جایگاه خود را از دست داده اما در تلاشیم  با طراحی هایی که در حال انجام است این نظام را بار دیگر برگردانیم.
 
پورعباس همچنین در ارتباط با آخرین وضعیت این نظام در سطح کشور، گفت: نظام شاگرد و استادی هم اکنون به صورت پایلوت در 5 مرکاز استان در حال انجام است که البته در بخش های مختلف دارای مشکل است.
 
تولد و انحلال دانشگاه علمی کاربردی
 
سرپرست دانشگاه علمی کاربردی اظهار داشت: آموزش مهارتی در کشور هم اکنون وجود دارد اما تاکنون نظامند نشده است، هرچند برای این نظام طراحی بسیاری صورت گرفته است.
 
وی همچنین به انحلال دانشگاه علمی کاربردی درسال گذشته اشاره کرد و گفت: دانشگاه علمی کاربردی در حوزه کاردانی غوطه ور مانده بود البته یک مقدار هم در حوزه کارشناسی ناپیوسته و تا 50 درصد هم در دوره های نظری کار کرده بود و در نهایت در تابستان سال گذشته منجر به این شد که بگویند دانشگاه علمی کابردی باید منحل شود.
 
سرپرست دانشگاه علمی کاربردی تاکید کرد: شاهد بودیم در کل کشور سایر موسسات از جمله جهاد دانشگاهی، موسسات آموزش عالی آزاد، دانشگاه پیام نور و سایر ارگانها اقدام به برگزاری دوره های مختلف می کردند به همین دلیل حتی دستگاه های اجرایی تابلوهای علمی کاربردی را هم پایین آوردند.
 
وی ادامه داد: از این رو مطرح شد که دانشگاه علمی کاربردی یا باید به مسیر خود برگردد یا اینکه منحل شود.
 
دعوای علمی کاربردی با وزارت علوم وی در سخنان خود به روند شکل گیری آموزش مهارتی اشاره کرد و گفت: در قانون برنامه اول توسعه قید شد که آموزش های مهارتی در تمامی سطوح به کار گرفته شود اما چون نشد با وزارت علوم جنگ داشتیم.
 
پورعباس در این باره تصریح کرد: شورای گسترش، شورای برنامه ریزی، هیئت ممیزه و هیئت امنای وزارت علوم چهار راسی هستند در وزارت علوم که آموزش عالی کشور را به سمت نظری هدایت می کردند و با ما در این زمینه درجنگ بودند.
 
وی اضافه کرد: ما می گفتیم استاد، آنها می گفتند phd، ما می گفتیم کلاس، آنها می گفتند درس و کلاس.
 
نقش های نظام جامع ملی مهارت به گفته سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی، نظام جامع ملی مهارت در سه نقش نظام آموزشی، صلاحیت و اشتغال فعالیت می کند که این سه در راستای یکدیگر قرار دارند. ما در این زمینه تا حدود زیادی عملیات را هدایت و در 6 ماهه نخست سال، یک هزار رشته محل جدید را طراحی کردیم و تا آخر سال تمام محتواها را بازنگری می کنیم تا روی محور شغل حرکت کنیم.
 
پورعباس خاطر نشان کرد: به طور طبیعی جریانات مسیر خود را پیدا کردند و تمام دستگاه ها ملزم شدند تا آموزشهای خود را تعطیل یا در اختیار وزارت علوم قرار دهند. به همین منظور شورای گسترش مهارتی به طور مستقل تشکیل و احکام آن صادر شد.
 
سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی همچنین در ارتباط با دوره های دکتری مهارتی اظهار داشت: هم اکنون برای دوره های دکتری مهارتی برنامه ریزی می کنیم و در این مسیر نظام صلاحیت را از نظام آموزش جدا کردیم و مدارک دانشگاهی در یک مسیر دیگری تعیین خواهد شد. پورعباس همچنین در ارتباط با نظام اشتغال نیز یک خبر داد و گفت: نظام اشتغال هم در حال طراحی است تا هرسطح شغلی که در می آید و هر کس که می خواهد این سطح را داشته باشد باید یک سری  شروط را داشته باشد. به همین منظور نظام صلاحیت را از نظام مدارک دانشگاهی جدا کردیم.
 
شکل گیری موسسات علمی کاربردی در دستگاههای اجرایی سرپرست دانشگاه علمی کاربردی در ارتباط با شکل گیری موسسات علمی کاربردی در دستگاه های اجرایی، گفت: تمام دستگاه های اجرایی می بایست موسسات علمی کاربردی خود را شکل دهند و این موسسات در جهاد دانشگاهی و در تمام وزارتخانه ها باید شکل گیرد و در سه حوزه تعاونی، خصوصی و دولتی راهبری می شوند.
 
پیشنهادات علمی کاربردی به جهاد دانشگاهی پورعباس در ادامه سخنان امروز خود چند پیشنهاد را به جهاد دانشگاهی به منظور ارائه بهتر آموزشهای مهارتی بیان کرد و گفت: جهاد دانشگاهی می بایست انتقادها را خودش بشناسد و کشف کند.
 
وی گفت: جهاد دانشگاهی متهم به دوره های نظری است و ما مکلف هستیم به دوره های نظری کمتر بپردازیم و تعامل خود را در حوزه های مهارتی بیشتر کنیم.
 
وی بیان کرد: اگر جهاد دانشگاهی به سمت تخصصی شدن حرکت کند و یک مقدار رشته ها را مهارتی و به 2 شورای گسترش و برنامه ریزی کمک کند، می توان با محوریت خدمات به نقطه مطلوب رسید.
 
سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی با خاطرنشان ساختن این موضوع خطاب به جهاد دانشگاهی که هر چه بیشتر به سمت آموزش نظری برویم بیشتر تهدید می شویم، گفت: وزارت علوم به همین منظور 20 تا 30 درصد ظرفیت های علوم انسانی را کم کرده و ما هم البته ظرفیت ها را گسترش دادیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
قلب فقط کارش خونرسانی نیست؛ رزق و روزیتون رو هم میرسونه! خوش قلب باشید