سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 23 Apr 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۰ / ۱۱:۵۷
کد مطلب: 3125
۰

تسرى دورکاری به کلانشهرها و سایر استانها در سال 90

معاون حقوقی، امور مجلس و استان‌های معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس‌جمهور گفت: مرحله بعدی اجرای طرح دورکاری، تسری آن به سایر استانها به خصوص کلانشهرها است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، عبدالعلی تاجی با اشاره به برگزاری جلسه با معاونان منابع انسانی استانداری سراسر کشور گفت: در این جلسه از معاونان استانداری های سراسر کشور خواسته شد با جدیت بحث دوری کاری را در شهرهای بزرگ دنبال کنند. تاجی درباره گسترش دورکاری دراستان ها اظهار داشت: هدف گذاری انجام شده است تا حداقل در استان های دیگر به ویژه در کلانشهرها در سال 90، حداقل 20 درصد کارمندان به روش دوری کاری، وظایف خود را انجام دهند. وی در ادامه با اشاره به طرح دورکاری گفت: دورکاری به این معناست که فرد بدون نیاز به حضور فیزیکی در محلی که از قبل تعریف شده، بتوانند وظایف محوله را انجام بدهد. تاجی افزود: اگر زیرساخت ها فراهم باشد، فرد دورکارمی تواند در هر مکانی، منزل و خارج از منزل نیز کار خود را انجام دهد. نحوه اجرای دورکاری معاون حقوقی، امور مجلس و استان‌های معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس‌جمهور به آئین نامه تصویب شده دورکاری توسط هئیت وزیران اشاره کرد و گفت: براساس این آئین نامه دستگاه های اجرایی مکلف هستند، مشاغل عمومی و اختصاصی را مشخص کنند و مشاغلی را که امکان انجام کار به روش دورکاری رادارند، احصا کرده، سپس از کارکنان خود بخواهد وظایف شان را به روش دورکاری انجام دهند. وی درمورد زمان انجام کار گفت: دورکاری ممکن است یه صورت چند روز درهفته یا ماه باشد که فرد در محل کارش حاضر نیست به جز زمان هایی که کارمند برای تحویل کارهای محوله به محل کار خود مراجعه می کند.
 
امکانات لازم برای دورکاری معاون حقوقی، امور مجلس و استان های معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور خاطر نشان کرد: با توسعه اینترنت، اینترانت، زیر ساخت های لازم برای انجام دورکاری فراهم شده است و امکانات لازم در اختیار فرد دورکار قرار می گیرد. وی ادامه داد: به عنوان مثال فرد شاغل در بخش حروفچینی که قرار است جزوه یا کتابی را حروفچینی کند، نیاز به حضور در محل کار ندارد و می تواند همان کار را در منزل با آرامش بیشتر و عدم تحمیل هزینه به جامعه وخودش انجام دهد. در نتیجه بهره وری افزایش پیدا می کند، هزینه های تحمیلی به کارمند و هزینه های جاری کشور کاهش نیز می یابد.
 
دورکاری در سایر کشورها تاجی با اشاره به پیشینه دورکاری در سایر کشورها گفت: دورکاری، کار بدیع و جدیدی نیست. در آمریکا هدفگذاری شده که درسال 2011 ،20 میلیون نفر از کارکنان اجرایی و بخش خصوصی، کارشان را به روش دورکاری انجام دهند، یا در ژاپن در سال 2011 ،3میلیون نفر کارشان را به روش دورکاری انجام دهند.
 
حقوق و مزایای کارکنان دورکاری معاون حقوقی، امور مجلس و استان های معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور در مورد حقوق افراد دورکار اظهارداشت: در آئین نامه دورکاری و ابلاغیه معاونت توسعه آمده است کارکنانی که کارشان را به روش دورکاری انجام می دهند، نباید حقوق و مزایای دریافتی آنها نسبت به قبل از دورکارشدن کاهش پیدا کند. وی در مورد نحوه محاسبه هزینه های جانبی در نتیجه اجرایی دورکاری تصریح کرد: دستگاه های اجرایی از محل اعتبارات در اختیار هزینه های جاری مثل آب، برق، تلفن، اینترنت یا هر هزینه دیگری که احتمالا به کارمند در نتیجه دورکاری تحمیل می شود را محاسبه و پرداخت می کنند.
 
تاجی در مورد روند اجرای این طرح اظهارداشت: سال گذشته این مصوبه به دستگاه های اجرایی ابلاغ شد و تقریبا اکثر دستگاه های اجرایی، مشاغل عمومی و تخصصی را برای انجام دورکاری مشخص و تعدادی از کارکنان خود را نیز دورکار کردند.
 
وی ادامه داد: هم اکنون در شهرتهران بین 10درصد تا 80درصد کارکنان ادارات دورکار شده اند و بعضی از ادارات تا 80درصد کارهای خود را به روش دورکاری انجام می دهند.
 
معاون حقوقی، امور مجلس و استان‌های معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس‌جمهور با اشاره به این که حدود 30درصد از کارکنان معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور به روش دورکاری فعالیت می کنند، گفت: بخش اعظمی از کارکنان وزرات کار و اموراجتماعی نیز دورکار شده اند.
 
کارمندان دورکار شده از وضعیت خود راضی هستند
وی با اشاره به این که اکثر وزارتخانه ها و سازمان ها این طرح را اجرا کردند، گفت: تا آنجا که اطلاعات موجود است، کارمندان دورکار شده از وضعیت خود راضی هستند و اجباری هم در دورکار شدن فرد نیست. شاید اوایل دغدغه های وجود داشت اما درحال حاضر با افزایش متقاضیان دور کاری مواجه هستیم. تاجی با اشاره به اولویت های تعیین شده دردورکاری ادامه داد: طبق آئین نامه اولویت دورکاری با خانم ها و مادرانی است که فرزند کوچک دارند است اما هم خانم ها و آقایان به نسبت مساوی متقاضی دورکاری هستند.
 
معاون حقوقی معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی به ارتباط نداشتن کاهش ساعت کار کارکنان با گسترش دورکاری گفت: کاهش ساعت کار ادارات به دلیل مشکل آلودگی هواست. تاجی با اشاره به قانون پیشگیری از آلودگی هوا تصریح کرد: براساس این قانون منابع آلوده کننده هوا و دستگاه هایی که موظف به مقابله با آلودگی هوا هستند، باید مشخص شود. وی ادامه داد: در همین قانون آمده است که دستگاه های اجرایی مانند وزارتخانه های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و کشور، سازمان حفاظت محیط زیست و شهرداری ها مکلفند محدودیت‌های ساعتی و محدودیت‌هایی برای منابع آلوده کننده، ایجاد کنند. تاجی به تشکیل کمیته مقابله با اضطرار آلودگی هوا اشاره کرد وگفت: این کمیته با مسئولیت استانداران در استان‌ها تشکیل می شود. وی درباره تصمیم کمیته مقابله با اضطرار آلودگی هوا ی تهران اظهار داشت: در شهر تهران به دلیل اینکه آلودگی هوا در حد اضطرار است، تصمیم گرفته شد؛ محدودیت تردد برای خودرو‌ها در نظر گرفته شود، خودروهای عمومی و اختصاصی 8 صبح وارد محدوده شده و قبل از ساعت 15 از محدوده خارج شوند. تاجی گفت: بر این اساس ساعت کاری در تهران با توجه به آلودگی هوا ساعت 8 تا 14:30 در نظر گرفته شده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
خدايا،ميشه چند لحظه وقتتو بگيرم! اين دفعه چيزي ازت نمي خوام! فقط مي خوام  خيلي ساده بگم: ممنون براي همه چيز...