جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۱۵ خرداد ۱۳۹۴ / ۰۰:۰۱
کد مطلب: 31314
۰
مشاور وزیر ورزش و جوانان:

ایرانی ها روزی 9 ساعت در شبکه های اجتماعی هستند

ایرانی ها روزی 9 ساعت در شبکه های اجتماعی هستند

محمدرضا رستمی در ستاد ساماندهی امور جوانان که در محل استانداری خراسان رضوی برگزار شد، با اشاره به تشکیل کمیسیون فضای مجازی جوانان در وزارت ورزش و جوانان، گفت: سیاست ها بر مبنای صرف وقت مطلوب و متناسب با نیاز جوانان در رسانه ها و شبکه های اجتماعی و همچنین زمینه سازی برای اشتغال جوانان ایرانی در فضای مجازی است.

وی با اشاره به تهیه دو طرح ملی در زمینه اشتغال جوانان در فضای مجازی، افزود: امیدواریم با تصویب این دو طرح تا پایان امسال بتوانیم 100 هزار جوان را به منظور اشتغال در فضای مجازی توانمند کنیم.

رستمی با اشاره به تهیه یک گزارش کامل توسط فیس بوک از ذائقه ایرانی ها در این فضا، گفت: این گزارش در حوزه امنیتی به کشورهای داوطلب برای آشنایی با ذائقه ایرانی ها در زمینه های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، تفریحی و ... فروخته می شود.

مشاور وزیر ورزش و جوانان با بیان اینکه میانگین استفاده روزانه ایرانی ها از شبکه های اجتماعی 9 ساعت است، گفت: سه پنجم ایرانی ها از فیس بوک استفاده و وقت قابل توجهی را صرف این شبکه می کنند.

وی افزود: ما با یک فضا مواجهیم که موقعیت اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و هنری قابل توجهی را به خود اختصاص داده و این مسئله را نباید شوخی گرفت.

رستمی گفت: اگر به زبان فارسی در فضای اجتماعی توجه نکنیم هویت ملی خود را از دست خواهیم داد، در حال حاضر جامعه کاربر ما به مصرف کننده صرف تبدیل شده است.

مشاور وزیر ورزش و جوانان افزود: بر اساس آخرین مطالعات صورت گرفته تا پایان سال 92 میزان تماشای تلویزیون در ایران 66.5 درصد هر روز، 18.2 درصد یکبار در هفته و 6 درصد ماهی یکبار بوده است و این در حالی است که این آمار برای تماشای برنامه های ماهواره31.4 درصد هر روز و 17 درصد ماهی یکبار است و این به معنای جابه جایی تدریجی از رسانه داخلی به خارجی است.

وی افزود: همچنین 33.2 درصد ایرانی ها هر روز و 25 درصد هفته ای یکبار از اینترنت استفاده می کنند.

رستمی در ادامه با بیان آماری در زمینه استفاده از بازی در کشور، اظهار کرد: 20 میلیون بازی کننده در ایران داریم که از این تعداد 56 درصد پسر و 44 درصد دختر هستند و 14.6میلیارد ساعت وقت خود را در سال صرف بازی می کنند.

وی ضمن تاکید بر توانمندسازی خانواده ها و جوانان در حوزه سواد رسانه ای، افزود: طی سال های گذشته شاهد چهار نسل مختلف در زمینه استفاده از رسانه بودیم و در حال حاضر نیز شاهد غلبه رسانه های اجتماعی بر تمامی رسانه ها هستیم.

مشاور وزیر ورزش و جوانان با بیان اینکه متاسفانه در ایران سنجش اعتیاد رسانه ای انجام نشده است، اظهار کرد: به رغم گستردگی روزافزون استفاده از رسانه های اجتماعی در کشور متاسفانه هیچ گونه مطالعه ای در زمینه مصرف رسانه ای جامعه ایران و سواد رسانه ای آنان صورت نگرفته است، در حالی که در مقاطع تحصیلی دبستان و راهنمایی با میزان مصرف نابهنجار استفاده از شبکه های اجتماعی مواجهیم.

وی افزود: در حال حاضر با جوانانی مواجهیم که توان تولید محتوا در فضای مجازی را دارند اما به دلیل عدم سیاست گذاری و برنامه ریزی در این بخش سرگردان هستند، این یکی از بزرگترین مصیبت ها است.

این مقام مسئول با اشاره به گستردگی رسانه های اجتماعی در دنیا، گفت: در دنیا 29 رسانه اجتماعی شناخته شده و این در حالی است که تعداد کمی از این شبکه ها در ایران از شهرت برخوردارند.

رستمی با اشاره به شبکه های مختلف اجتماعی مشهور در دنیا، افزود: به عنوان مثال شبکه «Linked in» در دنیا از شهرت زیادی برخوردار است اما در ایران آنچنان که باید شناخته شده نیست، 2 هفته پیش در این فضا یک قرارداد یک میلیون دلاری بین شرکت ایرانی و هندی بدون آشنایی قبلی منعقد شد و این به معنای کاربرد وسیع این قبیل شبکه هاست.

وی با اشاره به تعاملی بودن فضای رسانه های اجتماعی در خصوص سایر ویژگی های این شبکه ها، گفت: بی زمانی و بی مکانی، جدی شدن حوزه ارتباطات این شبکه‎ ها و بدون رهبری بودن جریان های فردی و اجتماعی از جمله این ویژگی هاست.

وی در خصوص عدم وجود رهبر در این شبکه ها، گفت: آنچه در پدیده پاشایی و یا موضوعات خاورمیانه با آن مواجه بودیم نتیجه همین امر است، اگر الان فضای مجازی را در نیابیم قطعا با صحنه هایی پیچیده تر از پدیده پاشایی روبه رو خواهیم شد.

مشاور وزیر ورزش و جوانان از غیرقابل کنترل بودن فضای مجازی به عنوان یک فرصت یاد کرد و افزود: این امر فرصت های زیادی برای فعالیت ما فراهم می کند، تا چند سال پیش بحث فرار مغزها مطرح بود اما در حال حاضر بدون اینکه جوانان از کشوری خارج شوند می توانند تولیدات خود را در اختیار یک شرکت خارجی قرار دهند که این امر به توجه زیادی نیاز دارد.

مرجع : خبرگزاری ایسنا
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
زبان هیچ استخوانی ندارد اما آنقدر قوی هست که بتواند قلبی را بشکند. پس مراقب حرف هایتان باشید.