سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۴ / ۱۸:۵۴
کد مطلب: 31340
۱
۱
آسیب‌شناسی و خبرهای دکتر گلزاری از حوزه ازدواج جوانان

هفت چالش ازدواج جوانان چیست؟

هفت چالش ازدواج جوانان چیست؟

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با برشمردن هفت چالش ازدواج جوانان، یکی از این چالش‌ها را وضعیت مشاوره قبل از ازدواج برشمرد و افزود: روانشناسان مجرب تاکید دارند دختر و پسر علاوه بر مشورت با والدین قبل از انتخاب همسر برای اطمینان از انتخاب درست از خدمات علمی روانشناختی بهره‌مند شوند؛ چرا که در حال حاضر با مشکلاتی مانند افزایش طلاق مواجه هستیم و بخشی از این معضلات از مناسب نبودن انتخاب همسر نشات می‌گیرد.

 

دکتر «محمود گلزاری» در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه سه شرط برای تشکیل یک خانواده سالم وجود دارد اظهار کرد: انتخاب همسر مناسب، آموزش و مراقبت پس از ازدواج تا پنج سال اول و برخورداری از مشاوره پس از ازدواج هنگام ضرورت این سه شرط را شامل می‌شود که انتخاب مناسب همسر از همه مهمتر است.

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان در ادامه گفت: سلامت شخصیتی، روانی، جسمی، اخلاقی، خانوادگی و وجود هماهنگی در امور فرهنگی و اقتصادی میان دو خانواده از اهمیت زیادی برخوردار است و بی‌توجهی به این عوامل زمینه‌ساز بروز مشکلات پس از ازدواج می‌شود. البته تشخیص سالم و هماهنگ بودن دو نفر یک کار علمی و تخصصی است و جوانان و خانواده دختر و پسر به تنهایی نمی‌توانند از عهده این کار بربیایند؛ در واقع برای تشکیل یک زندگی مثلثی باید شکل بگیرد که شامل دختر و پسر والدین و مشاور آگاه می‌شود.

گلزاری اضافه کرد: عده زیادی از افراد به جوانان در زمینه ازدواج بدون داشتن تخصص لازم مشاوره می‌دهند. عده زیادی از متخصصانی که دارای پروانه تخصصی مشاوره هستند نیز این کار را انجام می‌دهند اما آنان در حوزه مشاوره ازدواج ، آموزش ندیده‌اند. در حال حاضر سه هزار روانشناس دارای مجوز در سراسر کشور مشاوره در زمینه ازدواج ارائه می‌دهند اما آنان در این زمینه وحدت رویه ندارند؛ بنابراین ضرورت ساماندهی مشاوره قبل از ازدواج و وحدت‌بخشی علمی به مشاوران احساس می‌شود.

وی تاکید کرد: به منظور ارائه مشاوره ازدواج، مشاور باید شرایط لازم و مناسب را داشته باشد، علاوه بر آن محتوای مشاوره، علمی و اعتبارسنجی شده و با فرهنگ اسلامی ‌ایرانی منطبق باشد. موضوع دیگر هزینه‌های مشاوره قبل از ازدواج است؛ چرا که خدمات مشاوره‌ای مشمول بیمه نیست؛ البته در حال انجام اقداماتی در زمینه تحت پوشش بیمه قرار گرفتن این خدمات هستیم.

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان در ادامه با اشاره به چهارمین چالش حوزه ازدواج و خانواده گفت: مشاوره و مداخله‌های درمانی در زمینه ناسازگاری پس از ازدواج، چهارمین چالش است. زوجین به دلیل تفاوت‌هایشان دچار اختلاف می‌شوند که بخشی از این اختلافات طبیعی است و در صورت مدیریت صحیح این اختلاف‌ها ریشه‌دار نمی‌شوند. در این زمینه نیز ضرورت ارائه مشاوره‌های متناسب با فرهنگ اسلامی- ایرانی احساس می‌شود. یکی از زمینه‌های اختلاف زوجین، والدین آنان هستند. در فرهنگ غرب مادران و خواهران و سایر افراد خانواده زوجین نقش چندانی در بروز اختلافات ندارند؛ بنابراین آموزش‌های روانشناسی درباره نحوه برخورد با والدین همسر نداریم. اما ما در این شرایط باید متناسب با فرهنگ اسلامی - ایرانی محتواهایی را تدوین کنیم.

 

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان همچنین با بیان اینکه پنجمین چالش ازدواج و خانواده آداب و رسوم نادرست است، تصریح کرد: برخی از آداب و رسوم نادرست است و مدام بر آنان افزوده می‌شود. ازدواج سالم و ساده بر اساس مبانی اخلاقی و دینی توصیه شده است؛ بنابراین شناسایی آداب و رسوم مشکل‌آفرین و دست و پاگیر و فرهنگ‌سازی به منظور کاهش آنها از اهمیت زیادی برخوردار است.

وی درباره ششمین چالش حوزه ازدواج که در صورت وجود و ضرورت باید زوجین از یکدیگر طلاق بگیرند افزود: برخی مواقع مشکلات جدی مانند اعتیاد، مشکلات اخلاقی و شخصیتی جدی وجود دارد. البته در زمینه طلاق زوجین نیز با مشکلات قانونی مواجه هستیم؛ به گونه‌ای که گاهی اوقات فرایند طلاق سال‌ها به طول می‌انجامد و جداشدن با بحران و درگیری همراه می‌شود و حتی به ضرب و شتم نیز می‌انجامد؛ بنابراین قانونگذاران از جمله مجلس و قوه قضائیه لازم است راهکارهای لازم را در این زمینه بیندیشند.

وی در بخش دیگر سخنانش با اشاره به آمار ازدواج و طلاق در ایران گفت: سالانه 800 هزار واقعه ازدواج در کشور ثبت می‌شود که به طور میانگین 20 درصد آنان در پنج سال اول زندگی به طلاق می‌انجامد که حدود 160 هزار نفر را شامل می‌شود . از این آمار 30 هزار طلاق (15 تا 20 درصد) در سال اول زندگی مشترک اتفاق می‌افتد که 60 درصد زیر 30 سال هستند؛ بنابراین سالی 10 هزار زیر 30 سال به آمار مطلقه‌ها اضافه می‌شود که ممکن است دچار مشکلات متعددی در زمینه امنیت اجتماعی، شرایط روحی و محرومیت‌های خانگی شوند؛ بنابراین چالش بعدی مدیریت پس از طلاق است و باید در این زمینه کار جدی صورت گیرد.

گلزاری افزود: در این زمینه می‌توان برخی از زوجین را به زندگی قبلی خود بازگرداند و زمینه ازدواج مجدد برخی دیگر را فراهم کرد.

 

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان در ادامه با اشاره به طرح هشت چالش ازدواج در شورای فرهنگی عمومی کشور اظهار کرد: این هشت چالش در حضور آقای علی جنتی - وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی- و اعضای شورای فرهنگ عمومی کشور مطرح شد و براساس رای صادر شده قرار است در طول سال 94 این موارد موضوع جلسات شورای فرهنگ عمومی کشور باشند.

وی با بیان اینکه این اتفاق مبارک است چرا که طی 20 جلسه منظم در زمینه این چالش‌ها صحبت و تکالیف دستگاه‌ها برای حل هر یک از آنها مشخص می‌شود در پایان گفت: در شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز چالش‌های ازدواج مطرح شده و کارگروهی در این شورا تشکیل شده است . همچنین درباره مرحله اول یعنی بی‌رغبتی جوانان به ازدواج در شورای فرهنگ عمومی کشور بحث و راه‌های حل آن مشخص و تکالیف دستگاه‌ها معلوم شد و دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی کشور مسئول پیگیری اقدامات دستگاه‌هاست و قرار است به زودی در زمینه چالش دوم در این شورا بحث کند.

 

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

Iran, Islamic Republic of
آقا محمود عزیز؛ اقتصاد فکسنی همه رو داغون کرده داداش. جمع این بساط رو
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
متوجه رابطه شوهرم با خواهرم شدم. چه کار کنم؟
بیمارستان روانپزشکی امین آباد تهران
سه گام مهم برای تقویت تاب آوری کودکان
در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند ، هر چه بیشتر اوج بگیری کوچکتر خواهی شد.