پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۴ / ۱۷:۵۵
کد مطلب: 31482
۱
موردی از ابتلا به "مرس" در ایران گزارش نشده است

35 درصد مبتلایان به "مرس" جان خود را از دست می‌دهند

35 درصد مبتلایان به "مرس" جان خود را از دست می‌دهند
محمد مهدی گویا، معاون بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت درخصوص بیماری خطرناک مرس اظهار داشت: ويروس مرس،نوع تغییر پیدا کرده ویروسهای کرونا است که به مراتب توانایی بیماریزایی آن بیشتر شده و علائم اولیه شبیه سرماخوردگی ایجاد می‌کند. 
 
وی ادامه داد: از آنجایی که هنوز واکسن و دارویی برای پیشگیری و درمان این بیماری کشف نشده 35 درصد مبتلایان به مرس، جان خود را از دست می‌دهند. 
 
گویا در خصوص افراد در معرض خطر ابتلا گفت: عمدتا افرادی به ویروس مرس مبتلا می‌شوند که یک بیماری زمینه‌ای دارند یا نوعی سیستم ایمنی بدنشان عملکرد کافی ندارد که در این راستا می‌توان به بیماری‌هایی مثل ناراحتی قلبی، تنفسی، کلیوی ، کبدی، سرطان افراد پیر و سالخورده اشاره کرد که این افراد در صورت درگیری با این ویروس، به نوع خطرناک بیماری مبتلا خواهند شد. 
 
وی درباره راههای انتقال این ویروس گفت: این ویروس در مرحله اول از حیوان به انسان و بعد از انسان به انسان قابل انتقال است و از آنجایی که ویروس مرس مشترک بین شتر و انسان می‌باشد، می تواند در اثر تماس نزدیک انسان با شتر یا مصرف لبنیات آن انتقال یابد. 
 
گویا به مواردی که در حال حاضر به این بیماری مبتلا هستند اشاره کرد و گفت: در حال حاضر شیوع این بیماری در کشور کره جنوبی است که بحث انتقال داخل بیمارستانی بیماری مرس مطرح است و اولین بار در شهروند کره ای که از عربستان به کشور خودش بازگشته بود، دیده شد این فرد دچار مشکلات تنفسی شدید شده و از آنجایی که در مراحل اولیه بیماری وی را تشخیص ندادند، منجر به گسترش داخل بیمارستانی شد. 
 
معاون بیماریهای واگیر وزارت بهداشت ادامه داد: شیوع این بیماری با سرعت بالایی انجام می شود به طوری که در کشور کره جنوبی طی سه هفته، 138 نفر به بیماری مرس مبتلا شده و از این تعداد، 14 نفر جان خود را از دست داده‌اند. 
 
وی افزود: هنوز تحقیقات در خصوص این ویروس تکمیل نشده است اما یک تیم عالی رتبه از سازمان بهداشت جهانی، با همکاری وزارت بهداشت کره، در این کشور مستقر شده و در حال بررسی دیگر علل ابتلا به این بیماری مهلک هستند. 
 
گویا در خصوص موارد احتمالی ابتلا به مرس در ایران خبر داد: در سال گذشته (سال 93) شش مورد ابتلا به این بیماری در استان کرمان شناسایی شد که 2 نفر منجر به فوت شد. 

موردی از ابتلا به بیماری مرس در کشور گزارش نشده است 
 
وی با بیان اینکه امسال هیچ موردی از ابتلا به این بیماری در کشور، گزارش نشده است، گفت: با توجه به اینکه هنوز زمان حج فرا نرسیده و رفت و آمد زائران به کشور عربستان را نداشته‌ایم موردی از ابتلا به مرس طی امسال گزارش نشده اما اطلاع رسانی و آموزش به مدیران کاروانها انجام شده است تا از تماس زائران با شتر و مصرف هرگونه لبنیات غیره پاستوریزه جدا خودداری شود. 
 
گویا از کنترل و اطلاع رسانی در تمامی فرودگاه های بین‌المللی خبر داد و افزود: هر چند در کشور پرواز مستقیم به کره جنوبی نداریم، اما در تمام فرودگاههای بین‌المللی کشور، واحد مراقبت‌های بهداشتی مرزی مستقر است که وظیفه اطلاع رسانی را بر عهده دارند، ضمن اینکه اگر به مورد مشکوکی برخورد کنند اقدامات اولیه انجام خواهد گرفت. 
 
گویا درباره اقدامات اولیه در فرودگاه‌ها در صورت مشاهده موارد مشکوک به مرس، گفت: جداسازی از سایر مسافرین، نمونه برداری و توصیه به افراد مشکوک که با افراد دیگر، رفت و آمد نداشته باشند، از اقدامات اولیه‌ای است که صورت می‌گیرد و تا مشخص شدن نتیجه اولیه آزمایشات، افراد مشکوک به بیماری مرس به نوعی قرنطینه می‌شوند. 
 
معاون بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت از راههای پیشگیری از ابتلا به بیماری کشنده مرس هم گفت: توصیه می‌شود در صورت آغاز مراسم حج، به توصیه‌های مدیران کاروانها به طور کامل عمل کنند. همچنین شستشوی مداوم دستها، مهمترین راه مقابله با این بیماری است ضمن اینکه عدم مصرف لبنیات غیر پاستوریزه و تماس پیدا نکردن با حیوانات بخصوص شتر از دیگر گروه‌های مقابله با این بیماری است. 
 
گویا از آمادگی مراکز درمانی کشور در صورت مشاهده موارد مشکوک خبر داد و گفت:در مراکز استانها و همچنین تمام شهرهای مرزی کشور، بیمارستان‌هایی با امکانات کامل تجهیز شده ‌اند و آمادگی مقابل با هر مورد مشکوک ابتلا به مرس وجود دارد ضمن اینکه تاکید می شود طی امسال هیچ موردی از ابتلا به مرس در کشور گزارش نشده است.
 
گفتنی است، اولین بار در سال 2012 در کشور عربستان اولین موارد ابتلا به این بیماری مشاهده شد که در آن سال 189 نفر به بیماری مرس مبتلا شدند. 
 
همچنین طبق آخرین آمار سازمان بهداشت جهانی که جمعه گذشته اعلام شده، تاکنون 212 نفر ابتلا به این ویروس گزارش شده است که از این تعداد 88 مورد منجر به فوت شده است. 
 
در پایان این نکته بسیار مهم است که از علائم این بیماری مهلک می‌توان به تب، سرفه، تنگی نفس، اسهال، مشکلات قلبی و انعقاد خون اشاره کرد.
 
-
 
گزارش از یکتا صانعی / باشگاه خبرنگاران
 
 
 
 
 
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
برای اینکه دوستت داشته باشم و به تو احترام بگذارم، مجبور نیستم با تو هم عقیده باشم.