کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

وقتي‌خودمان را «کـم»مي‌بينيــــــــــــــــــــــــــم

«خود کم بيني» يا «احساس حقارت» چيست و چگونه مي توان با آن مقابله کرد؟

روزنامه خراسان , 25 خرداد 1394 ساعت 8:36

گاهي انسان با اينکه از استعداد و توانايي‌هاي زيادي برخوردار است، اما در عين حال خود را بسيار پايين‌تر از ديگران تصور مي‌کند. به نظر شما علت چيست؟


يکي از عوامل اساسي انحرافات روان و شخصيت انسان، «عقده حقارت» يا خود کم بيني است. عقده حقارت به حالت افسردگي همراه با کينه‌توزي که به سبب ناکامي ، تحمل رنج ، خفت و حقارت پديد مي آيد، تعريف شده است. «احساس حقارت» ، همان طور که از کلمه دومش بر مي آيد، يعني اينکه يک نفر حس کند در برابر ديگران کوچک است و خودش را دست کم بگيرد. البته اين «خودکم بيني» چندان ربطي به واقعيت ندارد و بيشتر باور و حس يک آدم است نسبت به خودش. همه آدم ها در زندگي روزمره و در نقش پدر، مادر، برادر، همکار، دوست و ... دنبال اين هستند که بهترين باشند و جاي بهتري در دنيا پيدا کنند. «عقده حقارت» داراي ماهيت فطري نيست و اختصاص به طبقه يا قشر معيني ندارد، بلکه عارضه اي است که علل پيدايش آن را بايد در تربيت و پرورش اوليه فرد و روابط و مناسبات متقابل او با محيط در دوران کودکي تا بلوغ، جست وجو کرد. تبعيض، نازپروردگي، نقص عضو، عدم ارزش گذاري هاي خانواده براي شخص، عدم مسئوليت دادن و ... از علل ايجاد اين احساس در فرد هستند.
-

 

ويژگي هاي رفتاري يک خود کم بين

 

1- بي احترامي به ديگران

آدم هايي که براي خودشان احترام قائل نيستند، به ديگران هم احترام نمي گذارند، آنها فکر مي کنند چون خودشان، خودشان را قبول ندارند، پس نبايد کس ديگري را هم قبول داشت. آنها کوچک ترين مشکل ديگران را چنان به رخ شان مي کشند که آنها تحقير شوند.

 

2- دهن بيني

آدم هاي خودکم بين با کوچک ترين توصيه ديگران، يک دفعه مسير زندگي شان را عوض مي کنند. کافي است که به اين آدم ها بگويي لباس شان زشت است، ديگر عمراً فردا آن لباس را تنشان ببينيد.

 

3- انزوا

کساني که احساس حقارت دارند، فکر مي کنند ديگران هم مثل خودشان، آنها را غيرجذاب، خنگ و خسته کننده مي دانند. به همين دليل سعي مي کنند تا جايي که مي شود، توي چشم نباشند و با کسي دهان به دهان نشوند تا ضعف خيالي شان مشخص نشود. رقابت گريزي آدم هاي خود کم بين با اينکه دلشان مي خواهد هميشه برنده شوند، باعث مي شود سعي کنند تا جايي که ممکن است وارد هيچ رقابتي نشوند. آنها خودشان فکر مي کنند که بازنده خواهند بود و بازندگي هم يک فاجعه ديگر است!

 

4- انتقاد ناپذيري

يکي از علت هايي که اين افراد انتقاد پذير نيستند، همين است که آنها هر نوع انتقاد سازنده يا ناسازنده اي را دشمني تلقي مي کنند. خودکم بين ها دوست ندارند کسي ناتواني هاي آنها را گوشزد کند.

 

5- توهم توطئه

کساني که براي خودشان ارزشي قائل نيستند، فکر مي کنند که هميشه دشمن هايي دارند که نشسته اند و در فکر دسيسه اي هستند تا آنها را از هر جايي که هستند پايين بکشند. البته توهم توطئه در شکل شديدش يک بيماري رواني است و بايد درمان شود.

 

عزت نفس، دشمن خودکم بيني

براي آن که بتوان با «عقده حقارت»، به سازشي منطقي رسيد يا آن را از وجود خويش دور ساخت، لازم است درباره آن شناسايي کافي پيدا کرد. وقتي انسان در گزينش هدف هاي زندگي خود، انديشه هاي خام و بي حاصل مي پرورد يا سعي مي کند به محالات دست پيدا کند و يا تنها تمايلات و منافع شخصي را در تلاش و کوشش خود مد نظر قرارمي دهد، مفهوم اش اين است که راه گريز خود را در شکست و نااميدي مي جويد؛ تا حالا شده است که خودتان براي تشويق خودتان آبميوه بخريد؟ شده که نظر ديگران را درباره موقعيت تان در نظر نگيريد و شده است که براي موفقيت هاي کوچک و بزرگ خودتان، جايزه بخريد؟ يکي از راه هايي که مي تواند به شما کمک کند تا از پس احساس حقارت تان بر بياييد ، اين است که راه هايي براي تشويق خود پيدا کنيد. باور کنيد خيلي لذت بخش است که آدم بعد از موفقيت در يک آزمون زندگي، اولين شيريني موفقيتش را خودش بخورد و بعد آن را به ديگران تعارف کند.
تا حالا مزه اين شيريني را چشيده ايد؟
بايد خودتان دست به کار شويد، اگر بخواهيم در يک کلمه ، راه حل را به شما معرفي کنيم، بايد بگوييم شما بايد خودتان را باور کنيد. خودِ خودتان و از خودتان بودن خجالت نکشيد. بايد با تمام وجود، خودتان را بپذيريد. حتماً مي‌پرسيد چگونه مي‌توانم چنين کار مهمي را انجام دهم. مکانيزم باور خود، عزت نفس است. براي اينکه خودمان را باور کنيم بايد عزت نفس را در درون مان افزايش دهيم. عزت نفس عبارت است از احساس ارزشمند بودن؛ اين حس از مجموعه افکار، احساسات ، عواطف و تجربيات ما در طول زندگي ناشي مي شود.مي انديشيم که فردي با هوش يا کودن هستيم، احساس مي کنيم که شخصي منفور يا دوست داشتني هستيم، مورد قبول و اطمينان هستيم يا خير؟ خودمان را دوست داريم يا نداريم؟ همانطور که ملاحظه مي کنيد، مولفه هاي عزت نفس گسترده و پيچيده است. مجموعه اين برداشت ها و ارزيابي ها و تجاربي که از خويش داريم باعث مي شود که نسبت به خود احساس خوشايند ارزشمند بودن، يا بر عکس احساس ناخوشايند بي کفايتي داشته باشيم؛ درخور ذکر است که اعتماد به نفس و در يک کلام تمام ويژگي‌هاي مثبت فرد، برآيند عزت نفس به شمار مي آيد؛ يعني از عزت نفس ناشي مي شود.

 

-
 
ويژگي هاي اشخاصي که عزت نفس بالا دارند
 
 

1-مستقل عمل مي‌کنند؛

درباره مسائلي چون استفاده از وقت، پول، حرفه، تحصيل، ازدواج و مانند اين ها، با عزتمندي دست به تصميم گيري نهايي و انتخاب مي زنند.

2- مسئوليت پذير هستند؛

مسئوليت کارهاي خويش را به عهده مي گيرند و فرافکني نمي‌کنند.

3- به پيشرفت هايشان افتخار مي کنند؛

هنگامي که از پيشرفت هايشان تعريف مي شود (تعريف واقعي نه چاپلوسي)، با مسرّت تصديق مي کنند و از اين بابت احساس رضايتمندي دارند. البته نبايد اجازه دهيم که تعريف ديگران باعث خودشيفتگي و غرور ما شود.

4- ناکامي را به خوبي تحمل مي کنند؛

آن ها که عزت نفس بالايي دارند هنگام روبه رو شدن با ناکامي ها، مي توانند شکيبايي از خود نشان دهند و قادر هستند از آن چه که موجب ناکامي شان شده، سخن بگويند و آن را تحليل کنند.

 


کد مطلب: 31491

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/31491/خود-کم-بيني-احساس-حقارت-چيست-چگونه-مي-توان-مقابله

میگنا
  https://www.migna.ir