جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۴ / ۱۷:۱۵
کد مطلب: 31551
۰

آمار مرگ سالانه ایرانیان به دلیل اعتیاد

69434.jpg

 

به گزارش ایسنا، دکتر علیرضا نوروزی در اولین سمینار علمی و آموزشی پیشگیری از مصرف مواد مخدر با تمرکز بر رسانه که در دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: براساس اطلاعات و آمار سازمان پزشکی قانونی، سالانه 3000 نفر در کشور بر اثر مصرف مواد مخدر فوت می‌کنند.

 

وی با اشاره به اینکه نقش و جایگاه رسانه‌ها در پیشگیری از موادمخدر بسیار موثر است، عنوان کرد: بخشی از سواد سلامت در حوزه مواد مخدر مرتبط با آشنایی درست در خصوص اصطلاحات این حوزه است.

 

رییس اداره پیشگیری و درمان سوء مصرف موادمخدر وزارت بهداشت افزود: باید اطلاعات صحیحی در خصوص غربالگری، کاهش آسیب اعتیاد و … به مردم داده شود، زیرا براساس اینکه ماهیت این پدیده را چگونه درک کنیم نحوه برخورد ما با موضوع مشخص می‌شود.

 

نوروزی با اشاره به اینکه رسانه باید به سمتی حرکت کند که موجب کاهش انگ متصل به اختلالات روانپزشکی شود، ادامه داد: رسانه‌ها باید در حوزه پیشگیری از مواد مخدر ورود کنند تا نگرش‌ها نسبت به این قضیه تغییر کند.

 

رییس اداره پیشگیری و درمان سوء مصرف مواد مخدر وزارت بهداشت اظهار کرد: بار بیماری مجموع سال‌هایی است که بر اثر بیماری، ‌ناتوانی یا مرگ از بین می‌رود و سیگار پنجمین عامل بار بیماری‌ها در کشور است.

 

وی با اشاره به اینکه در کشور یک میلیون و 325 هزار نفر به مصرف مواد مخدر اعتیاد دارند، ‌عنوان کرد: شایع‌ترین مواد مخدر مصرفی در کشور تریاک، هرویین و پس از آن شیشه است.

 

رییس اداره پیشگیری و درمان سوء مصرف مواد مخدر وزارت بهداشت تصریح کرد: نوع اعتیاد تزریقی نگران‌کننده است؛ زیرا موجب انتقال بیماری‌ها از طریق خون می‌شود.

 

وی اظهار کرد: در دو گروه جمعیتی مردان و زنان بین سن 15 تا 29 سال بار ناشی از اعتیاد بیشتر است؛ در واقع اعتیاد برای فرد مصرف‌کننده مواد، تبدیل به تنها منبع کسب لذت و رضایت در زندگی می‌شود و بعد از مدتی فرد کنترل خود را روی مصرف از دست می‌دهد و در نهایت مصرف مواد مخدر و تداوم آن برای فرد اهمیت غیرعادی پیدا می‌کند.

 

رییس اداره پیشگیری و درمان سوء مصرف مواد مخدر وزارت بهداشت با اشاره به لزوم ارائه منابع و اطلاعات در خصوص اثرات مواد مخدر بر روی مغز و در نتیجه بروز رفتارهای اجباری در فرد به مردم، خاطرنشان کرد: به طور مثال باید به مردم آموزش داده شود که مصرف سیگار عوارضی از جمله عفونت‌های تنفسی و آسم، فشارخون بالا، دیابت، بیماری کلیوی، پیری زودرس و … را بر سلامتی افراد دارد.

 

وی با اشاره به اینکه مصرف مواد افیونی تضعیف کننده دستگاه اعصاب مرکزی هستند، گفت: باور غلطی است که تصور می‌شود مصرف تریاک موجب کاهش قندخون می‌شود؛ در صورتی که این موضوع درست نیست و حتی کسانی که تریاک استفاده می‌کنند کلسترول بدتری به نسبت افرادی که از این ماده استفاده نمی‌کنند، دارند.

 

نوروزی در خصوص عوارض استفاده از مواد محرک،‌ اظهار کرد: پرخاشگری، خشونت، حالت جنون، افسردگی، افزایش خطر اقدام به خودکشی و رفتارهای پرخطر و … از جمله این موارد است.

 

رییس اداره پیشگیری و درمان سوء مصرف مواد مخدر وزارت بهداشت با بیان اینکه مصرف الکل در سطح جهان جزو پرعارضه‌ترین مواد مخدر است، افزود: مصرف الکل موجب افت کیفیت زندگی و مرگ زودرس می‌شود، همچنین با بروز بیماری‌های واگیر و غیرواگیر نیز ارتباط دارد.

 

وی با اشاره به اینکه در آموزش عوارض مصرف مواد مخدر باید از اغراق جلوگیری شود، گفت: مخاطب حرف‌های ما در رسانه‌ها همه مردم جامعه هستند و باید اطلاعات دقیقی به آنها داده شود.

 

نوروزی با بیان اینکه تجارب بین‌المللی نشان داده که اختلالات مصرف مواد مخدر قابل پیشگیری و درمان‌پذیر است، اضافه کرد: باید کودکان و نوجوانان آسیب‌پذیر در حوزه اعتیاد را شناسایی و درمان کنیم؛ باید به عموم مردم و والدین آموزش داده شود که در چنین موقعیت‌هایی چه رفتاری با کودک و نوجوان صورت گیرد.

 

 

 

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
اعتماد به نفس ضرورتاً تضمین کننده موفقیت نیست ولی عدم اعتماد به نفس مطمئناً باعث شکست می‌شود./ آلبرت بندورا