کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

بیماران ام‌اس روزه بگیرند یا نه؟

3 تير 1394 ساعت 8:29

روزه گرفتن در بیماران ام‌اس بستگی به شرایط فردی دارد به صورتی که اگر این بیماری در آنها خفیف است روزه‌داری برایشان مشکلی ایجاد نمی‌کند.


محسن خوش‌نیت، فوق تخصص غدد درون‌ریز در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت: روزه‌داری در کسانی که مبتلا به درجات ضعیف بیماری ام‌اس هستند، اثرات سوئی نداشته است و اثر روزه‌داری بر روی افرادی که به درجات شدیدتری از ام‌اس مبتلا هستند به طور کامل روشن نیست.
وی افزود: روزه داری در ماه مبارک رمضان برای بیماران ام‌اس با خستگی و انرژی زیادی همراه است بنابر‎این به بیماران ام‌اس که توانایی گرفتن روزه را ندارد توصیه می‌شود روزه نگیرد.

وی اظهار داشت: البته وابستگی معنوی و کاری روزه گرفتن با فرد روزه‌دار باعث افزایش روحیه و تقویت وضعیت روانی فرد می‌شود که این امر در بهبود بیماران ام‌اس بسیار مؤثر است. وی تصریح کرد: بیمارانی که ام‌اس خفیف دارند، می‌تواند روزه بگیرند البته باید داروهایشان را در سحر و افطار میل کنند.

وی خاطرنشان کرد: بر طبق مطالعات جدید روزه گرفتن عوارض ام‌اس را کاهش می‌دهد، بنابر این نمی‌توان روزه‌داری را برای این بیماران حذف کرد.

وی تصریح کرد: قطع برخی داروهای ام‌اس ممکن است مضر باشد و برخی داروها را می‌توان قطع کرد لذا افرادی که بیماری ام‌اس دارند، باید به پزشک مربوطه مراجع و در خصوص روزه گرفتن یا نگرفتن مشورت کنند.
وی افزود: عوارض ام‌اس در افراد متفاوت است و روزه‌داری برای برخی افراد مشکل‌آفرین و برای برخی نیز بدون ضرر می‌باشد مثلاً خوردن مایعات به مدت طولانی، ممکن است در افرادی که مستعد عفونت‌های ادراری هستند، احتمالاً بروز مشکل کند، اما برای سایر افراد مشکلی ایجاد نمی‌کند.


کد مطلب: 31654

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/31654/بیماران-ام-اس-روزه-بگیرند-یا-نه

میگنا
  https://www.migna.ir