جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۸ تير ۱۳۹۴ / ۱۲:۳۱
کد مطلب: 31756
۱

همسرم نسبت به من بدبين است

همسرم نسبت به من بدبين است
پاسخ مشاور:

برادر گرامي، رابطه زناشويي و اتفاق هايي که در زندگي مشترک مي افتد حاصل مجموعه اي از حالات و رفتارهاي متقابل و شرايط گوناگون زندگي زناشويي است. با توجه به کم بودن اطلاعات ما از زندگي مشترک شما، شخصيت تان، شخصيت همسرتان و شرايط زندگي شما در ادامه اين مطلب ما فقط تلاش مي کنيم تا با دادن آگاهي هاي کلي ياري تان کرده باشيم تا هم شما و هم ديگر آقايان و خانم هايي که درگير اين مشکل هستند، دانش بيشتري نسبت به بدبيني پيدا کنند و اميدواريم که پس از اين آگاهي، براي يک اقدام مفيد و سازنده دست به عمل شوند. ريشه هاي شکاک بودن در خانواده را در چند سوال و جواب مي توان بررسي کرد و چند سوال را مي خواهم در ابتدا خودتان از خودتان بپرسيد. اميدوارم که احساس مورد قضاوت شدن نداشته باشيد.

 

 

آيا شما هم بدبين هستيد؟

گاهي اوقات بدبيني و شک نسبت به همسر در خانواده يک الگوي رفتاري و سبک ارتباطي مي شود يعني زن و شوهر ياد مي گيرند از طريق شک و بد بيني، توجه خود را به همسرشان نشان دهند. در چنين خانواده هايي فرزندان نيز آموزش مي بينند تا در آينده با همسران خود اين گونه رفتار کنند. بنابر اين بررسي کنيد که آيا اين رفتار در بين شما و همسرتان الگو شده است يا نه.

 

چه رفتارهايي از طرف شما شک برانگيز است؟

گاهي ممکن است شما و همسرتان رفتارهايي داشته باشيد که شک و بدبيني يکديگر را برمي انگيزد. ممکن است شما يا همسرتان که در زندگي احساس مورد بي توجهي قرار گرفتن داريد، سعي کنيد با رفتارهايي شک برانگيز موجب حساسيت همسرتان شويد و از اين طريق، مورد توجه قرار گيريد. البته ممکن است شما در مقابل همسرتان رفتارهايي را انجام دهيد که منظور خاصي نداشته ايد، به طور مثال با همکار خانم تان بدون منظور خاصي، خارج از لحن همکاري سخن بگوييد، اين کار مي تواند عواقب و آسيب هايي در پي داشته باشد.

 

منظور شما از بدبيني چيست؟

در پيامک تان گفته ايد که همسرتان بدبين و شکاک است. ابتدا بايد ببينيد که منظورتان از بدبيني و شکاک بودن چيست؟ اين که همسر شما به جست وجو و بررسي رفتارهاي شما مي پردازد، چه منظوري دارد؟ بايد دليل اين موضوع را در يک گفت و گوي موثر دريابيد.

 

آيا همسرتان احساس خطر در زندگي مشترک دارد؟

شک و ترديد به همسر نشان مي دهد که وي احساس ناامني و اضطراب دارد. شما بايد با همسرتان درباره ناامني و احساس اضطرابش صحبت و گفت و گو کنيد. در بيشتر موارد، خانم ها وقتي از همسرشان بي توجهي مي بينند، درگير شک و ترديد مي شوند. آن ها که زندگي مشترک خود را در خطر مي بينند تلاش دارند با ابزار شک و بدبيني، عوامل اين سردي و بي توجهي را متوجه بشوند؛ بنابراين شايد همسرتان احساس مي کند شما به وي بي توجه شده ايد و در موردش بي تفاوت هستيد.

 

آيا همسرتان دچار استرس و افسردگي است؟

بدبيني و شک و ترديد گاهي ممکن است بيانگر استرس هاي موقتي همسر باشد يا ممکن است همسرتان دچار دوره هايي از افسردگي شده باشد يا ممکن است خود شما دردوره هايي از استرس و افسردگي باشيد که به همسرتان و زندگي بي توجه شده باشيد. افراد افسرده کمتر به همسر و زندگي و فرزندان شان ابراز علاقه مي کنند و ممکن است که همسران در اين شرايط از رفتار سرد شوهرشان، برداشت و تفسير ديگري داشته باشند و به وي بدبين و بدگمان شوند. با اين حال، من فکر مي کنم همسرتان به توجه بيشتر شما نيازمند است. احتمالا به فرصتي نياز داريد تا بيشتر با يکديگر صحبت کنيد و درباره نيازها و خواسته هايتان صادقانه گفت و گو کنيد. همچنين فراموش نکنيد که سرزنش کردن، تهديد کردن، نيش و کنايه زدن و بي محلي کردن، بزرگ ترين عامل دور کردن همسر از خود و آسيب جدي به رابطه زناشويي است.
-

حامد قدسي- کارشناس ارشد روانشناسي باليني

 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
بادها می وزند، عده ای در مقابل آن دیوار می سازند و تعدادی آسیاب به پا می کنند