جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۱۰ تير ۱۳۹۴ / ۱۲:۵۵
کد مطلب: 31813
۰

خارش پوست را جدی بگیرید

امیر هوشنگ احسانی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت: اگزمای پوستی یکی از شایع‌ترین بیماری‌هایی است که تعداد مراجعین این بیماران نسبت به سایر بیماری‌ها بیشتر است، در واقع اگزما می‌تواند عوامل متعدد داشته باشد تماس با مواد شوینده، مواد شیمیایی تینر، بنزین و غیره از عوامل بوجود آورنده اگزمای پوستی بر روی صورت افراد است.
وی افزود: قرمزی،‌ التهاب‌، خارش پوست از علائم اصلی اگزمای پوستی محسوب می‌شوند که از این موارد خارش پوست علامت اصلی و یا شاه‌ علامت اگزمای پوستی است.
وی اذعان داشت: اگزمای پوستی به 3 دسته‌ی حاد، تحت حاد و مزمن تقسیم می‌شود زمانیکه پوست دچار خارش،‌ التهاب‌، قرمزی بیش از اندازه باشد و با استفاده از یک ماده محرک حال فرد روز به روز بدتر می‌شود‌، در موارد تحت حاد ضایعات و ترشحات کمتر و کمتر می‌شود و بیشتر به صورت خشکی و ترک پوست می‌رود.
در دسته‌ آخر و مزمن اگزمای پوستی پوست فرد بیمار به صورت ضمیمه و در حال ساختن چربی پوست می‌شود.
معمولا اگزما بر اساس علت اصلی پیشگیری و درمان می‌شوند.
لازم به ذکر است، همیشه برای درمان یک بیماری باید علت آن را جویا شد تا درمان اصلی صورت گیرد. درمان اصلی اگزمای پوستی عدم تماس دست و یا پوست فرد بیمار با آن ماده محرک است.
وی در پاسخ به اینکه آیا باید از خوراکی محرک زا نیز همانند مواد محرک زا پرهیز کرد، بیان کرد: خوراکی و یا ماده‌ای که باعث تحریک اگزمای پوستی گردد باید از مصرف‌ آن خود داری کرد.
وی گفت: آب و هوا در تشدید این بیماری موثر است به طوریکه بیماری این افراد در فصل بهار و پاییز تشدید می‌یابد.
در دوران کودکی این نوع اگزما با رشد کودک به قسمت‌هایی نظیر دست‌، زانو،‌ آرنج خود را نشان می‌دهد.
این درحالی است که در بزرگسالان نیز همانند کودکان در مچ دست‌، مچ پا، آرنج، زانو و پلک‌ها اتفاق می‌افتد. افرادی که دچار اگزمای پوستی یا درماتیت هستند باید کمتر به حمام بروند.
2 تا 3 بار در هفته حمام رفتن برای افراد کافی است چرا که حمام رفتن بیش از حد امکان عفونت را در بدن افراد افزایش می‌دهد.
وی توصیه کرد: اجتناب از خارش تا حد امکان، پوشیدن لباس‌های مناسب جهت جلوگیری از تعریق، پوشیدن لباس‌های نازک و نرم، اجتناب از محرک‌ها، لباس و رختخواب مناسب از مواردی هستند که باید افرادی که دچار اگزمای پوستی و یا درماتیت هستند خودداری کنند.
در واقع به هر نوع ضایعه‌ی پوستی که ماهیت اصلی و اولیه آن واکنش التهابی باشد درماتیت گفته می‌شود.
اما معمولا در مواردی که عامل خارجی التهاب وجود داشته باشد از کلمه‌ی درماتیتت و در مواردیکه عامل خارجی مسبب التهاب وجود داشته باشد از کلمه‌ی درماتیت و در مواردیکه عامل خارجی وجود نداشته و به اصطلاح اندوژن باشد از کلمه اگزما استفاده می‌شود.
این حالت در زنان خانه‌دار شایع‌تر است اما برای هر فرد که با آب و مواد پاک کننده به میزان زیاد سر و کار دارند ممکن است بوجود آید تماس مکرر و طولانی با آب و مواد پاک کننده قسمت عمده‌ی چربی لایه‌ی سطحی پوست را از بین می‌برد و در نتیجه پوست خشک و ترک دار شده و در طولانی مدت افزایش ضخامت لایه شاخی پوست نیز بروز می‌کند و نوک انگشتان کف دست را گرفتار می‌سازد در این بیماری کف دست گرفتار نمی‌شود اما با خارش همراه است.
اگزما هم در کودکان و هم در بالغین رخ می‌دهد اما غالبا در نوزادان دیده می‌شود اگر چه هنوز علت مشخصی برای آن ذکر نشده اما سابقه فامیلی و آلرژی نقش موثری در بروز آن دارد.
افرادی که به صورت ژنتیکی مستعد اگزما هستند و با عوامل محیطی تماس پیدا کنند ممکن است در آن‌ها دیده شود.
اگر کودکی دچار اگزما است باید محل استراحت، بازی کردن کودک طوری باشد که به کودک لطمه‌ای وارد نکند همچنین لازم به ذکر است لباس کودک باید در راحت‌ترین شکل و الیاف نخی باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
مشکل فکر های بسته این است که دهانشان پیوسته باز است...