پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۱۶ تير ۱۳۹۴ / ۱۳:۲۲
کد مطلب: 31921
۴

آخرین وضعیت واگذاری رشته روانشناسی بالینی به وزارت بهداشت

آخرین وضعیت واگذاری رشته روانشناسی بالینی به وزارت بهداشت
رئیس دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی آخرین وضعیت واگذاری رشته روانشناسی بالینی را تشریح کرد.

به گزارش میگنا، دکتر محمد علی مظاهری در گفتگو با مهر درخصوص واگذاری رشته روانشناسی بالینی به وزارت بهداشت گفت: وزارت بهداشت تحرکاتی برای گرفتن این رشته از وزارت علوم داشته است درحالی که امکانات و صلاحیت لازم را در این زمینه ندارد.

-

انفعال وزارت علوم

وی با بیان اینکه جایگاه روانشناسی در سیستم وزارت بهداشت مشخص است، افزود: متاسفانه وزارت علوم نیز با یک بلاتکلیفی و بی عملی در سطح وزارت‌خانه روبرو است و عملا در این زمینه فعال برخورد نکرده است.

هنوز برای واگذاری رشته روانشناسی بالینی به وزارت بهداشت توافقی صورت نگرفته است

 رئیس دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی ادامه داد: در حال حاضر آنچه قطعی بوده این است که معاونان آموزشی دو وزارت خانه «علوم و بهداشت» در نشستی که برگزارشد، به نتیجه ای نرسیدند و توافقی برای واگذاری این رشته درحال حاضر صورت نگرفته است.

وی ادامه داد: توافق درهمین حد کمک گرفتن از بیمارستان های تحت پوشش وزارت بهداشت برای آموزش دوره بالینی بوده است.

بدفهمی وزارت بهداشت از رشته روانشناسی

رئیس دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی افزود: واقعیت این است که وزارت بهداشت با یک بدفهمی خیلی بزرگ در این خصوص مواجه است. این وزارتخانه تلاش می کند بنا به دستور مقام معظم رهبری در خصوص سازماندهی سلامت همه کارها را در وزارت بهداشت تجمیع کند.

مظاهری یادآورشد: این درحالی است که دستور‌العمل مقام معظم رهبری به هیچ وجه با این مساله که کار در جای دیگر انجام شود، منافاتی ندارد، فقط ساماندهی برعهده وزارت بهداشت است. همچنانکه می بینیم بخشی از سلامت نیز در وزارت‌خانه آموزش و پرورش و دیگر وزارت خانه و نهادها قرار دارد. در این صورت آیا باید همه وزارتخانه‌ها در وزارت بهداشت ادغام شوند تا سلامت ساماندهی شود؟

وی با تاکید براین مساله که این یک بدفهمی و یا سوء برداشت در مورد رشته هایی که وزارت بهداشت خواستار انتقال آن به این وزارت خانه است وجود دارد، گفت: برخی رشته هایی که من شنیده ام و بحث انتقال آنها وجود دارد شامل دامپزشکی، روانشناسی بالینی و روانشناسی سلامت می شود.

نمی توان رشته روانشناسی را تکه تکه کرد

مظاهری ادامه داد: مفهوم تکه تکه کردن روانشناسی این است که کسی رشته روانشناسی را نمی فهمد. چنین حرفی خنده دار است که رشته روانشناسی در وزارت علوم و رشته روانشناسی بالینی در وزارت بهداشت باشد. مگر می شود شخصی روانشناسی شخصیت نداند و بالین گر شود.

وی خاطرنشان کرد: مگر چه تعداد روانشناس در آن وزارت‌خانه وجود دارد و تاکنون چه خدماتی ارایه شده است. وزارت بهداشت تنها ۶ هزار دانشجوی روانشناسی دارد. درحالی که ۲۰۰ هزار دانشجوی روانشناسی در دانشگاه های وزارت علوم مشغول تحصیل هستند.

وی با بیان اینکه نمی دانم با چه منطقی روی این موضوع کار می کنند، افزود:  تعداد اعضای هیات علمی و امکاناتی که وزارت بهداشت دراین رشته دارد برابر با امکانات وزارت علوم نیست.

افرادی که علیه رشته روانشناسی بالینی هستند

رئیس دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی ادامه داد: واقعیت این است که افرادی که چنین مباحثی را مطرح می کنند علاقمند به روانشناسی بالینی نیستند بلکه علیه روانشناسی بالینی عمل می کنند. از سوی دیگر اتفاقی که اخیرا در حوزه بیمه‌ها افتاد دقیقا رویکرد وزارت بهداشت را نشان داد، وزارت بهداشت به دنبال خراب کردن روانشناسی کشور است.

وی ادامه داد: اینجا اخلاق حرفه ای کجا می رود؟ به هرحال وزیر بهداشت قسم خورده و موظف است بهترین وضعیت را برای سلامت عمومی جامعه ایجاد کند، حال کسانی که هیچ آموزشی در زمینه هایی که برای آنها در نظر گرفته شده، ندیده اند چگونه سلامت روان را برای جامعه فراهم می کنند.

وی ادامه داد: شورای عالی بیمه با درخواست وزارت بهداشت کل آنچه توسط روانشناسان به صورت تخصصی انجام می گرفت را به روانپزشکان واگذار کرده است. کدام روانپزشکی برای آموزش پیش از ازدواج آموزش دیده که می خواهد آن را ارایه دهد آن هم فقط در نیم ساعت. به عنوان مثال در حوزه خانواده با مسایل و مشکلات زیادی روبرو هستیم و حالا می خواهیم، روانپزشکی که فقط برای خدمات رسانی سطح سه یعنی (اختلات شدید روانپزشکی) آموزش می‌بیند را به سطح یک و پیشگیری وارد کنیم.

وی ادامه داد: کجای دنیا چنین اتفاقی افتاده است؟ این نشان می دهد وزارت بهداشت به دنبال خدمات و ارتقا کیفیت در حوزه روانشناسی نیست.

وزارت علوم نمی داند باید چکار کند

مظاهری افزود: متاسفانه وزارت علوم نیز در این زمینه استراتژی مشخصی ندارد. وزارت بهداشت آمده تا ۳۰ رشته را از دانشگاههای وزارت علوم بگیرد و وزارت علوم هم نمی داند باید چکار کند.

گفتنی است ۳۰ رشته بین وزارت بهداشت و وزارت علوم شناور است از این رو یک کمیته ۷ نفره از اعضای هر دو وزارتخانه تشکیل شده است تا وضعیت این رشته ها مشخص شود. رشته روانشناسی بالینی نیز یکی از رشته هایی است که به محل منازعه تبدیل شده است.

مرجع : خبرگزاری مهر
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
برای انسان نابینا شیشه و الماس فرقی ندارد اگر کسی قدرتان را ندانست فکر نکنید شیشه اید یقین بدانید که او نابیناست ...