کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

حساسیت هایی که این خوردنی خوشمزه ایجاد می‌کند

20 تير 1394 ساعت 8:45

پروتئین موجود در تخم مرغ می‌تواند در برخی افراد ایجاد حساسیت کرده و منجر به بروز علائم آلرژی شود.


محمد حسین عزیزی تبریز زاده، دانشیار دانشگاه تربیت مدرس در رشته علوم و مهندسی صنایع غذایی در گفتگو با  باشگاه خبرنگاران گفت: کهیر زدن و خارش پوست و حالت تهوع و سردرد و استفراغ و درد معده از علائم شایع در حساسیت به تخم مرغ است.
البته در برخی افراد، مخصوصا کودکان، واکنش بدن نسبت به پروتئین موجود در تخم مرغ حادتر می‌باشد و با سرفه‌های شدید و عطسه همراه است.
وی خاطر نشان کرد: برخی افراد در سنین کودکی دچار این نوع آلرژی می‌شوند که دقیقا نمی‌دانند به چه ماده‌ای حساسیت دارند، زیرا برخی افراد به پروتئین موجود در سفیده تخم مرغ و برخی دیگر به زرده‌ی آن حساسیت دارند و به طور کلی حدود 1500 نوع ماده حساسیت زا وجود دارد که با مراجعه به مراکز بهداشتی درمانی و با انجام دادن آزمایشات خاص قابل تشخیص می‌باشد، شناخت نوع حساسیت و تجویز داروی مناسب آن از نکات مهم است که در کنترل بیماری موثر است.
وی گفت: موادی مانند کیک خانگی و سس مایونز نیز که در تهیه آن‌ها از تخم مرغ استفاده می‌شود هم حساسیت زا هستند و افرادی که دچار این عارضه هستند، باید از این مواد در سبد غذایی خود کمتر استفاده کنند.
عزیزی تصریح کرد: البته با مصرف کمتر از تخم مرغ و فرآورده‌های آن می‌توان حساسیت را به مرور زمان کاهش داد، اما تشخیص به موقع در بهبود این نوع از حساسیت کمک شایانی می‌کند.
وی در پایان گفت: انواع و اقسام مواد پروتئین دار مانند گوشت و مرغ و لبنیات و دانه‌های روغنی می‌توانند جایگزین تخم مرغ شوند و باحذف این ماده غذایی می‌توان با بسیاری از مواد دیگر کمبود آن را جبران کرد. عزیزی تصریح کرد: البته با مصرف کم از تخم مرغ و فرآورده‌های آن می‌توان حساسیت را به مرور زمان کاهش داد اما تشخیص به موقع در بهبود آن کمک شایانی می‌کند.
وی در پایان گفت: انواع و اقسام مواد پروتئینی مانند گوشت و مرغ و لبنیات و دانه‌های روغنی می‌توانند جایگزین تخم‌مرغ شوند و باحذف این ماده غذایی با مواد بسیاری می‌توان کمبود آن را جبران کرد.
وی خاطر نشان کرد: برخی افراد در سنین کودکی دچار این نوع آلرژی می‌شوند که دقیقا نمی‌دانند به چه ماده‌ای حساسیت دارند زیرا برخی افراد به Pro موجود در سفیده تخم مرغ و برخی دیگر به زرده آن حساسیت دارند و کلا حدود 1500 نوع ماده آلرژی‌زا وجود دارد، که با مراجعه به مراکز بهداشتی درمانی با آزمایشات خاص قابل تشخیص می‌باشد، شناخت نوع حساسیت و تجویز داروی مناسب آن از نکات مهم است که در کنترل بیماری موثر است.
وی گفت: موادی مانند کیک و سس مایونز نیز که در تهیه آن‌ها از تخم مرغ استفاده می‌شود هم حساسیت زا هستند و افرادی که دچار این عارضه هستند باید از این مواد در سبد غذایی خود کمتر استفاده کنند.


کد مطلب: 31965

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/31965/حساسیت-هایی-این-خوردنی-خوشمزه-ایجاد-می-کند

میگنا
  https://www.migna.ir