کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

خانواده همسرم در زندگي ما دخالت مي کنند

روزنامه خراسان , 21 تير 1394 ساعت 9:08

طرح مسئله : من با خانواده خانمم مشکل دارم؛ چون هميشه با پيشنهادهاي اشتباه به خانمم و دخالت در زندگي ما، باعث بحث هاي شديد بين ما مي شوند. خواهر بزرگ تر خانمم به خاطر خانواده اش از همسرش طلاق گرفته است و من نمي خواهم همسرم مثل آن ها شود. سعي کردم طوري رفتار کنم که خانمم هيچ وقت نتواند بهانه اي داشته باشد اما باز هم خانواده اش نظر او را تغيير مي دهند.


پاسخ مشاور:

با سلام خدمت مخاطب گرامي
برداشت من از سوالتان اين است که با خانواده اي ازدواج کرده ايد که وارد مرز يا حريم همديگر مي شوند و اينکه اتحاد و همبستگي زيادي با يکديگر دارند به طوري که نظرات يکديگر را قبول دارند و راجع به مسائل و مشکلاتشان با هم مشورت مي کنند و راه حل مي گيرند. همچنين مايل به ايجاد مرز جديد براي خودشان بعد از ازدواج نيستند، تا جايي که حتي ازدواجشان به طلاق منتهي شود. در زندگي شما مرزي وجود دارد که در اين مرز همسرتان و خانواده اش حضور دارند و شما پشت اين مرز هستيد و احساس تعلق به اين مرز نمي کنيد. براي ايجاد مرز مستقل بارها جنگيده ايد ولي موفق نشده ايد. مواردي را در ادامه مطرح مي کنم که اميدوارم مفيد واقع شود.

 

مرز در سيستم خانواده چه معنايي دارد؟

در اصطلاح روانشناسي هر سيستمي از تعدادي عضو تشکيل شده است که با يکديگر در ارتباطند. حريم يا مرز چيزي است که ديده نمي شود ولي از اعضاي يک سيستم پر اهميت تر است. خانواده نيز همين طور است؛ يعني حريمي دارد که ديده نمي شود ولي بسيار مهم است و جابه جايي آن ممکن است مشکل ساز باشد. اگر مرز نباشد سيستمي وجود ندارد.

 

مرز يک خانواده کجاست؟

مرز يک خانواده از زن و شوهر و فرزنداني که هنوز ازدواج نکرده اند تشکيل شده است. هر زن و مردي قبل از ازدواج متعلق به مرز ديگري بوده که خانواده اش است و بعد از ازدواج لازم است که در مرز خانواده جديد که متشکل از فرزندان و همسرش هست قرار گيرد. مخاطب گرامي نگراني و ناراحتي شما از اين است که چرا همسرتان از مرز قبلي خود خارج نمي شود. اما به اين نکته توجه کنيد که بعد از ازدواج شايسته نيست ارتباطمان با خانواده مان قطع شود. ارتباط همچنان وجود خواهد داشت زيرا براي هر کس خانواده اهميت وافري دارد. اين ارتباط با رعايت شرايط زير امکان پذير مي شود: براي همسرتان توضيح دهيد اين موارد را در ارتباطش با خانواده رعايت کند. ديوارهاي خانواده مرزهاي فيزيکي خانواده شما هستند. اگر تمام پنجره ها و درهاي خانه شما را مسدود کنند مي ميريد.

از هر مرزي سه جريان عبور وجود دارد:

 

1-اطلاعات 2- ماده 3- انرژي

اطلاعات: به همسرتان بگوييد در خانواده هر خبري هست به ديگران ارتباطي ندارد و اين راکه ديگران تا چه اندازه از آن مطلع شوند تعيين کنيد.آنچه در خانواده اتفاق مي افتد و آنچه به داشته ها و دانسته هاي خانواده ارتباط دارد، نبايد بي حساب و کتاب به دوستان و فاميل منتقل شود. همچنين اطلاعاتي که از بيرون دريافت مي کنند به شما منتقل کنند.

انرژي: همه ما مقداري انرژي داريم که اين مقدار را تا وقتي که همسرمان راضي نيست و براي بهبود وضعيتش به انرژي ما نياز دارد نبايد صرف ديگران کنيم. در صورت صرف انرژي خارج از سيستم خانواده شاهد مشکلاتي از قبيل حساسيت همسر و ناراحتي اش خواهيم بود. اين حس را شما در حال حاضر تجربه مي کنيد.

ماده: منظور از ماده هر چيزي است که ارزش مالي داشته باشد. از قبيل طلا ، سکه و ...اگر خانواده از نظر مالي تامين کننده باشد حتما به خودشان اجازه تصميم گيري هم در زندگي شما مي دهند. ممکن است حرف شنوي همسرتان از خانواده اش به دليل تامين مالي از سمت خانواده اش باشد. در اين صورت بايد به خانواده اش بگويد حمايت مالي شما يک قرض است و به شما باز مي گردانيم. ورود و خروج مالي در سيستم خانواده بهتر است واضح و روشن و شفاف باشد. شما بايد موارد مذکور را براي همسرتان توضيح دهيد و خودتان نيز آن ها را به طور دقيق درباره خانواده تان، رعايت کنيد.
-

زهرا وفايي جهان / کارشناس ارشد روان شناسي

 

 


کد مطلب: 31992

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/31992/خانواده-همسرم-زندگي-دخالت-مي-کنند

میگنا
  https://www.migna.ir