جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۲۱ تير ۱۳۹۴ / ۲۳:۲۷
کد مطلب: 32012
۱
۱

تأخیر درابلاغ آئین نامه هدایت تحصیلی پایه نهم !

تأخیر درابلاغ آئین نامه هدایت تحصیلی پایه نهم !

به گزارش میگنا، ابوالقاسم مستقیمی که دارای سابقه 21 ساله راهنمایی و مشاوره هدایت تحصیلی دانش آموزان است می گوید : نظام آموزشی 3-3-6  نظامی بدون مطالعه و عجولانه بود که در زمان دکتر حاج بابایی شکل گرفت اما اکنون این تحولات به کلاس نهم دوره اول متوسطه رسیده است و قرار است که در کلاس نهم دانش آموزان هدایت تحصیلی شوند و هنگام ورود به کلاس دهم انتخاب رشته کنند که یکی از مسائل مهم در این کلاس، تصویب مقررات و دستورالعمل های مربوط به هدایت نامه تحصیلی است که باید روی آن مطالعه دقیق شود و چگونگی اجرای آن و عوامل اجرایی آن مشخص گردد.
وی برای این منظور استناد به کند به مصاحبه ای از دکتر فانی وزیر آموزش و پرورش در مصاحبه با واحد مرکزی خبر در بهمن 93 : (لینک مصاحبه )

"علی اصغر فانی درحاشیه مراسم امضای تفاهم نامه وزارتخانه های آموزش و پرورش و ارتباطات وفناوری اطلاعات درمصاحبه با واحد مرکزی خبر گفت: پایه جدید نهم از سال تحصیلی آینده به پایه های تحصیلی افزوده می شود و انتخاب رشته دانش آموزان که پیش از این در پایه دهم تحصیلی انجام می شد به این پایه منتقل خواهد شد و دانش آموزان در پایان پایه نهم، رشته تحصیلی مورد نظر خود را برای ادامه تحصیل در دوره دوم دبیرستان انتخاب خواهندکرد.

وی افزود: کمیته ای برای هدایت تحصیلی و انتخاب رشته دانش آموزان برای تحصیل در دوره دوم متوسطه در آموزش و پرورش تشکیل شده و این کمیته قرار است شرایط تغییر زمان انتخاب رشته دانش آموزان از پایه دهم به پایه نهم تحصیلی را اجرایی کند.

وزیر آموزش و پرورش خاطر نشان کرد: این کمیته تا تابستان سال آینده فرصت دارد تا شرایط و نحوه انتخاب رشته دانش آموزان در رشته های مختلف نظری، فنی حرفه ای و کاردانش را عملیاتی کند."

هرچند که این فرصت برای مطالعه چنین امز مهمی بسیار کم است اما اگر کارشناسان منتخب از عوامل اجرایی هدایت نامه تحصیلی سالهای ترمی واحدی و سالی واحدی باشند می توانند نظام نامه ای بنویسند که لااقل مشکلات هدایت نامه قبلی را نداشته باشد. در هدایت نامه سالی واحدی مشکلات زیادی وجود داشت اما در طول سالیان هیچکس به فکر تعویض یا اصلاح این آئین نامه بر نیامد .

این مشاور پیشکسوت می گوید: اصولاً هدایت نامه تحصیلی باید بر اساس رشته های دوره متوسطه تنظیم شود سوال این است که آیا در نظام 3-3-6 رشته های تحصیلی همان رشته های قدیم یعنی نظام سالی واحدی خواهد بود یا تحولی نیز در این قسمت بوجود خواهد آمد اگر تغییرات اتفاق می افتد چگونه خواهد بود و آیا نویسندگان آئین نامه آموزشی از این تغییرات اطلاع دارند،  اگر ندارند چگونه می توانند آئین نامه هدایت نامه تحصیلی را بنویسند ؟  و اگر رشته های تحصیلی در نظام 3-3-6 مشخص شده چرا اعلام نشده تا معلمان، مشاوران و مدیران درباره آن مطالعه کرده و نظریات خود را اعلام کنند؟!

وی گفت : من فکر می کنم به علت عجله ای که در تغییر نظام آموزشی صورت پذیرفته برنامه ریزان دست به ترکیب رشته های تحصیلی نمی زنند و همین رشته ها را در نظام جدید نیز اجرایی می نمایند و اینجاست که لازم است حتماً ایرادات هدایت نامه کنونی رفع و معایب آن اصلاح گردد.

ابوالقاسم مستقیمی گفت : من به عنوان مشاوری که به مدت21 سال مشغول به هدایت دانش آموزان کلاس اول بوده ام و به خوبی با ایرادات آن آشنا هستم که به شرح ذیل بر می شمارم: 

1-در هدایت نامه قبلی دانش آموزان به سه رشته و دو شاخه تحصیلی هدایت می شدند. برای مثال دانش آموزی که در درس ریاضی نمره 10 بگیرد، به شاخه فنی و حرفه ای هدایت می شود و این دانش آموز اجازه دارد با این نمره 10 در چهل رشته تحصیلی گوناگون درس بخواند و بین این رشته ها در هدایت نامه  هیچ تفاوتی وجود ندارد . حال اگر این دانش آموز بخواهد در رشته سینما تحصیل کند و نمره ادبیات فارسی او زیر 10 باشد باز هم مجاز به انتخاب رشته فوق است یا اگر دانش آموز تصمیم بگیرد در رشته کامپیوتر درس بخواند و نمره زبان انگلیس او زیر 10 باشد باز هم اجازه ورود به این رشته را دارد، اینجاست که یکی از مشکلات هدایت نامه کنونی آشکار می شود . پس باید در آئین نامه جدید برنامه ریزان در نظر داشته باشند که ارزش رشته های فنی  و حرفه ای کمتر از ارزش رشته های نظری نیست و در هدایت نامه تحصیلی حتما باید دانش آموز به تک تک رشته های فنی حرفه ای هدایت شود به همین منظور بهتر است در هدایت نامه نمرات دروس موثر در رشته و نمرات تست رغبت و تست استعداد تعیین کننده باشد.

2-تست های استعداد و رغبت سنج اولاً ایرادات فراوانی دارند ثانیاً اجرای آن در مدارس استاندارد نیست و معمولاً مشاوران برای اجرای تست محدویت های فراوانی دارند و نمرات این تست ها در هدایت نامه سالی واحدی خنثی است و در هدایت دانش آموز بی تاثیر است!

3- مشاوران در این هدایت نامه، 10 نمره  را بصورت سلیقه ای به دانش آموز می دهند و هیچ ملاکی برای این نمره وجود ندارد که بهتر است این نمرات حذف شود.

4- به نظر والدین و دانش آموزآن امتیاز پائینی داده می شود که معمولا این افراد در هدایت نامه تحصیلی نقش بیشتری دارند.

5-حتماً باید برای انتخاب بهتر، دانش آموزان با مشاوران فرصت های گروهی داشته باشند که البته در نظام سالی واحدی درس برنامه ریزی این فرصت را در اختیار مشاور قرار می داد اما بعداً این درس هم حذف شد و فرصت مطالعاتی مشاوران هم ازیین رفت.

6- متأسفانه اکثر خانواده ها و دانش آموزان گرایش بیشتری به رشته های نظری دارند  و از انتخاب رشته های فنی و حرفه ای و کاردانش رو یگردان هستند لذا باید شرایط رشته های نظری مشکلتر باشد.

7-اصولاً معدل دانش آموز باید یکی از فاکتور های هدایت نامه تحصیلی باشد که در هدایت نامه کنونی به آن توجه نشده است. 

مستقیمی در پایان گفت : امیدوارم هر چه زودتر این آئین نامه ابلاغ شود و عوامل اجرایی نیز مشخص گردد و علیرغم تاخیر بسیار، کلاس های آموزش ضمن خدمت برای بهتر اجرایی شدن آن برگزار گردد تا مشکلات کاهش یابد.
-

ابوالقاسم مستقیمی / 18 تیر ماه 94

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

فاطی
Iran, Islamic Republic of
سلام من کلاس نهم هستم من به زیست خیلی علاقه دارم ولی به ریاضی اصلا علاقه ندارم میشه رهنمایی کنید
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
برای کشتی های ساکن، موج های دریا تصمیم می گیرند!