پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۲۲ تير ۱۳۹۴ / ۰۹:۳۱
کد مطلب: 32017
۰
محسنی بندپی هشدار داد

افزایش آسیب‌های اجتماعی زنان / 3 استان پر طلاق کشور

 

 

انوشیروان محسنی بندپی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به شعار هفته بهزیستی با عنوان "تنها همه با هم می‌توانیم" اظهار کرد: به دلیل وجود مشکلات متعدد زیر سایه این شعار باید پیش برویم تا خدمات ارزنده کیفی و کمی و پوشش خوبی برای خدمات تخصصی از سوی سازمان بهزیستی ارائه شود.

 

وی ادامه داد: بحث راه اندازی مراکز و بنیادهای ژنتیکی برای شناسایی به موقع از تولدهای ناتوان و معلول و همچنین گسترش مراکز اینچنینی در دستور کار قرار گرفته است تا زاد و ولد افراد ناتوان و معلول را به حداقل برسانیم.

 

رییس سازمان بهزستی کشور هم‌چنین در خصوص واگذاری کودکان بدسرپرست و بی سرپرست افزود: سازمان بهزیستی از جمله سازمان‌هایی است که در برون سپاری کودکان بسیار خوب عملکرده است؛ در حال حاضر بیش از 95 درصد مراکز این ارگان واگذار شده است، اما در واگذاری شیرخوارگاه و کودکان بدسرپرست و بی‌سرپرست نیازمند یک همکاری بین قوه‌ای هستیم و باید به این سمت حرکت کنیم چراکه منابع مالی و انسانی دولت محدود است.

 

محسنی بندپی گفت: پس از 11 سال، بررسی نهایی قانون جامع حمایت از حقوق معلولان در هیئت دولت انجام شده است و رییس جمهور قسمت‌هایی از این قانون را که جنبه اجرایی داشت به صورت تصویب نامه درآورد و بقیه در 10 فصل و 26 ماده در لایحه بازنگری قانون حمایت از معلولان تقدیم مجلس شورای اسلامی می‌شود.

 

وی در خصوص افزایش چشمگیر زنان معتاد در سطح جامعه اظهار کرد: با توجه به تغییر و تحولات در محیط و افزایش فعالیت‌های اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و استفاده از شبکه مجازی شاهد عمق یافتن آسیب‌های اجتماعی هستیم که این یک نگرانی بزرگ امروز سازمان است؛ علاوه بر عمیق شدن آسیب‌ها، نگرانی مهمتر افزایش آسیب‌های اجتماعی در میان زنان است که زنگ‌های خطر را به صدا درآورده است.

 

رییس سازمان بهزستی کشور با اشاره به رشد غیر معقول اعتیاد زنان گفت: معتادان زن در سال 1386 چیزی حدود پنج درصد از جامعه را تشکیل می‌دادند، اما امروز میانگین کشوری حدود 10 درصد را نشان می‌دهد که یک زنگ خطر جدی است و عمق بحران در آسیب‌های اجتماعی را نمایان می‌کند؛ آسیب‌هایی که زن می‌تواند به خانواده و به طبع آن به جامعه وارد کند دو برابر مردان است، بنابراین باید از همین امروز به فکر پیشگیری و حفاظت از این قشر باشیم.

 

محسنی بندپی اضافه کرد: برای مبارزه با اعتیاد در وهله نخست باید مردم آگاه و جامعه حساس شود؛ اگرچه سه درصد خانواده‌های کشور درگیر اعتیاد هستند ولی باید بدانیم متاسفانه این آمار روز به روز در حال افزایش است و اگر نتوان جامعه را نسبت به این آسیب آگاه کرد، خانواده‌های بیشتری درگیر این معضل می شوند.

 

محسنی بندپی در خصوص کمپ‌های ترک اعتیاد نیز خاطرنشان کرد: 5700 مرکز ترک اعتیاد و متادون تراپی در کل کشور وجود دارد که اثرات و مداخلات به موقع انجام می‌دهند، اما متاسفانه بسیاری از معتادن پس از ترک به اعتیاد بازمی گردند، بنابراین باید مراکز دیگری برای کنترل و پایش ایجاد شود؛ بهزیستی تلاش می‌کند تا در قانون برنامه ششم تولیت این امر را به ارگانی واگذار کند که بتواند از آن مطالبه کند.

 

 

البرز، خراسان رضوی و کرمانشاه سه استان پر طلاق کشور

 

 

وی در خصوص افزایش آمار طلاق و در پی آن افزایش آمار زنان سرپرست خانوار اظهار کرد: در سال 1375 یک میلیون و 200 هزار زن سرپرست خانواده وجود داشته، این میزان در سال 1385 به یک میلیون 600 هزار نفر افزایش یافته یعنی رشد 38 درصدی به وجود آمده است. در سال 1390 با افرایش 53 درصدی نزدیک به دو میلیون 500 هزار زن سرپرست خانوار داشته‌ایم؛ این مسئله قطعا انتزاعی نیست بلکه نشان می‌دهد که در پی این افزایش قطعا کودکان کار، کودکان طلاق، کودکان خیابانی هم افزایش یافته‌اند و قطعا بزه‌های اجتماعی نیز چندین برابر شده است.

 

رییس سازمان بهزستی کشور به مطالعات این سازمان در خصوص طلاق اشاره کرد و گفت: اولین کار تحقیقاتی بررسی شیوع آسیب‌های اجتماعی و هم‌چنین بررسی مناطق جغرافیایی آن‌ها است؛ مطالعه دوم در رابطه با وزن‌دهی عوامل اصلی آسیب‌های اجتماعی است. یکی از مهمترین آسیب‌ها طلاق است؛ این مطالعات در 9 استان پر طلاق کشور انجام شده که در سه رتبه اول استان‌های البرز، خراسان رضوی و کرمانشاه قرار دارند.

 

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند ، هر چه بیشتر اوج بگیری کوچکتر خواهی شد.