جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۱ خرداد ۱۳۹۰ / ۱۵:۰۳
کد مطلب: 3204
۰

خرداد و امتحانات : دانش آموزان خود را در اتاق حبس نكنند!

برخي از دانش آموزان با فرارسيدن امتحانات سعي مي كنند خود را در اتاق منزل حبس كرده تا بدون وقفه و استراحت به مطالعه مواد درسي بپردازند و از اين رهگذر به نتايج مطلوبي در امتحانات نايل شوند.  
    
اين دسته از دانش آموزان گمان مي كنند با اين كار مي توانند به نتايج مورد نظر خود در امتحانات دست يابند اما پس از مشاهده كارنامه پاياني خود در مي يابند كه به نتايج دلخواه خود نرسيده اند.
به باور كارشناسان، هنگامي كه دانش آموزي براي ساعات طولاني، هيچ تحركي نداشته باشد در اين هنگام مغز او دچار رخوت و سكون مي شود و همين عامل سبب مي شود كه به نتايج دلخواه خود دست نيابد.
اين كارشناسان مي گويند، چنانچه دانش آموزي مي خواهد تمام آن چيزي را كه مي خواند به ياد بسپارد، حتما بايد ورزش كند حتي اگر مقدار آن اندك باشد.
دانش آموزان پس از 45 دقيقه مطالعه، هرگز استراحت و قدم زدن را به مدت چند دقيقه فراموش نكنند زيرا اين كار، جسم، روح و روان آنان را شاداب مي كند و در اين هنگام ذهن فراگيران براي يادگيري ساير مطالب، آماده تر مي شود.
چنانچه در طول مطالعه، علايم استرس را در وجودتان حس كرديد، بكوشيد تمرين هاي ورزشي سنگين تري را انجام دهيد تا انرژي هاي منفي به اين ترتيب دفع شود.
روش هاي آرامش بخش (ريلكسيشن ) متفاوتي وجود دارد كه مي توانيد با توجه به شرايط و علايق خود از آن كمك بگيريد.
گوش دادن به موسيقي ملايم ، يوگا، يادداشت و خاطره نويسي و قدم زدن در پارك يا محيط هاي باز و سبز طبيعت از جمله روش هايي است كه مي تواند در يادگيري انسان موثر باشد.
نفس عميق كشيدن، روش آرامش بخشي است كه مي توانيد پيش از امتحان و همچنين در طول جلسه به طور مداوم از آن استفاده كنيد.
كارشناسان توصيه مي كنند دانش آموزان در اين ايام به ويژه شب هاي امتحان از اضطراب هاي متفرقه همچون تماشاي مسابقات فوتبال پرهيز كنند، اگر امتحان قبلي رضايت بخش نبوده است ديگر به آن نينديشند و تحليل آن امتحان را به فرصت مناسب ديگر موكول كنيد.
كارشناسان تاكيد مي كنند، محدوده پرسش هايي را كه حدس مي زنيد در امتحان مطرح مي شود بيشتر به آن بپردازيد، همچنين به مطالب و موضوعاتي كه استاد و يا معلم در كلاس درس بيشتر روي آن ها تكيه مي كند، توجه شود.
به جاي پرداختن به جنبه هاي منفي، همواره يك تصوير ذهني مثبت از خودتان داشته باشيد و پس از تلاش كافي در يادگيري، به موفقيت خود اميدوار باشيد.
عواملي كه باعث كاهش ترس از امتحان مي شود را شناسايي كنيد زيرا رعايت اين موارد مي تواند در موفقيت بيشتر و كاهش اضطراب در زمان امتحان موثر باشد.
به موقع و سر وقت به جلسه امتحان برويد و پيش از آغاز امتحان با خاطري آسوده در جاي خود مستقر شويد.
همه وسايل و ابزارهايي كه در امتحان مورد نياز است را همراه خود به جلسه ببريد.
دستورالعمل ها را با دقت بخوانيد و اگر دستورات شفاهي است با توجه كامل به آن گوش دهيد و همان كاري را كه از شما مي خواهند انجام دهيد.
اگر زودتر از زمان تعيين شده پرسش ها را پاسخ داده ايد عجله نكنيد و دوباره مروري بر پرسش ها و پاسخ هاي برگه امتحاني داشته باشيد.
خود را براي پاسخگويي به هر گونه پرسشي آماده سازيد، براي پاسخگويي به پرسش ها به طرح چهار مرحله اي زير دقت كنيد.
ورقه پرسش را زود بخوانيد و سپس پاسخ هر پرسشي را كه مي دانيد پاسخ دهيد و براي اين مرحله حداقل نيمي از زمان امتحان را در نظر بگيريد، سپس دوباره ورقه امتحان را بخوانيد و به تمام پرسش هايي كه تا آن موقع پاسخشان به ياد شما آمده پاسخ دهيد. در مرحله سوم نيز بايد به تمام پرسش هايي كه باقي مانده پاسخ دهيد.
در مرحله چهارم نيز يك بار ديگر ورقه پرسش را كنترل كنيد و ببينيد كه آيا پرسش ها را همانگونه كه مي خواستيد، پاسخ داده ايد يا خير.
براي پاسخ گويي به آزمون تشريحي، پيشنهاد مي شود دانش آموزان موضوع را به طور كامل ياد گرفته و پرسش را با دقت بخوانند و پيش از اين كه شروع به نوشتن كنيد زمان پاسخ دادن خود را سازمان بندي كنيد.
براي پاسخ به آزمون تستي، پيشنهاد مي شود پرسش هاي ساده را جواب داده و از جواب دادن به پرسش هاي سخت و دشوار بگذريد.
وقتي به پرسش هاي نيمه مشكل رسيديد مقابل آن علامت (+) در پاسخ نامه به معناي قابل حل و در مقابل پرسش هاي مشكل(-) به معناي غير قابل حل بگذاريد.
وقتي به تمام پرسش ها در يك درس خاص را پاسخ دادي به سراغ پرسش هايي برويد كه جلوي آن علامت (+) گذاشته ايد و سپس به سراغ پرسش هايي كه دركنار آن علامت( ‌‌‌‌‌-) دارد، برويد.
  ایرنا
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
تونل هابه ما آموختند که حتی دردل سنگ هم راهی برای عبور هست، تونل ها راست میگویند ؛ راه است ، حتی از دلِ سنگ! " آنجا كه راه نیست ، خداوند راه را می گشاید... "