چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۲۴ تير ۱۳۹۴ / ۰۸:۵۳
کد مطلب: 32056
۰

شناسايي سالانه هفت هزار مورد جدید سرطان معده در ایران

دکتر علی متولی زاده اردکانی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه سرطان معده یکی از شایع ترین سرطان ها در جهان و ایران به شمار می رود، افزود: حدود 90 درصد موارد سرطان معده متاثر از محیط است و تعداد کمی از موارد به دلیل وجود زمینه های ژنتیکی در خانواده ها، بروز می کند.

وی ادامه داد: در ایران بیشتر نواحی شمال و شمال غربی دارای احتمال زیاد ابتلا به سرطان معده هستند در حالی که بخش مرکزی و استان های غربی احتمال متوسط خطر و استان های جنوبی احتمال خطر کمتری در زمینه ابتلا به این بیماری دارند.

متولی زاده اردکانی یادآور شد: سرطان معده در استان مازندران و گلستان در بین زنان و مردان از شیوع بالایی برخوردار است و در بین استان های شمال غربی کشور مانند اردبیل نیز این بیماری شیوع زیادی دارد.

دبیر سازمان تحقیقات سرطان خاورمیانه اضافه کرد: استان سمنان، آذربایجان شرقی و تهران نیز در ابتلا به سرطان معده از شیوع بالایی در مردان و زنان برخوردار هستند.

متولی زاده اردکانی گفت: نواحی شمال کرمان، خوزستان و جنوب غربی ایران دارای درصد پایینی از سرطان معده هستند و بر اساس نتایج یک مطالعه که در تهران صورت گرفت، سرطان معده سومین سرطان در تهران است.



** عوامل بروز سرطان معده

به گفته دبیر سازمان تحقیقات سرطان خاورمیانه، سرطان معده مانند سرطان های دیگر در نتیجه فعل و انفعالات و ریزفاکتورهای زیادی به وجود می آید و علل متعددی دارد.

متولی زاده اردکانی اظهار کرد: در شناسایی علل این بیماری فاکتورهای محیطی و ژنتیکی نقش مهمی دارد و عفونت با باکتری هلیکوباکتر پیلوری نیز می تواند در ابتلا به این بیماری موثر باشند.

عضو شورای راهبردی و کمیته پژوهشی شبکه سرطان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: مصرف زیاد نمک و غذاهای بسیار شور نیز به عنوان یک ریزفاکتور برای سرطان معده شناخته شده است.

متولی زاده اردکانی با بیان اینکه رژیم غذایی از دیگر فاکتورهای موثر در ابتلا به سرطان معده است، افزود: مطالعات اپیدمیولوژیک، تاثیر ترکیبات نگهدارنده برای تازه نگه داشتن میوه ها و سبزی ها در بروز سرطان معده را تایید کرده است و بر نقش مصرف آنتی اکسیدان ها علیه این بیماری تاکید دارد.

وی یادآور شد: استعمال دخانیات، مصرف غذاهای نمک سود و دودی شده و مصرف زیاد غذاهای سرخ کردنی از عوامل بروز سرطان معده به شمار می روند.

متولی زاده اردکانی تاکید کرد: نتایج مطالعات نشان می دهد که خطر ابتلا به سرطان معده در مصرف کنندگان تنباکو، 2 برابر بیشتر از افرادی است که تنباکو مصرف نمی کنند.



** علایم سرطان معده

وی اظهار کرد: نشانه ها و علایم اولیه سرطان معده مشابه ناراحتی های گوارشی است به طوری که افراد سعی می کنند با پرهیز غذایی و درمان خودسرانه بهبود پیدا کنند.

متولی زاده با بیان اینکه کاهش وزن و بی اشتهایی علامت مهمی در تشخیص سرطان معده است، افزود: در مراحل اولیه ناراحتی های گوارشی مانند تهوع، بی اشتهایی، کاهش وزن، درد ملایم و متناوب و در مراحل پیشرفته وجود خون در مدفوع و مدفوع سیاه رنگ و در مراحل پیشرفته تر استفراغ خونی بروز می کند.

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
دو بیگانه همدرد، از دو خویشاوند بی‌درد یا ناهم‌درد، با هم خویشاوندترند… علی شريعتی