جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۲۴ تير ۱۳۹۴ / ۰۹:۰۸
کد مطلب: 32058
۱

آداب اولين جلسه رسمي خواستگاري

آداب اولين جلسه رسمي خواستگاري
اما خطاب به آقا پسرهايي که اين روزها در حال رفتن به خواستگاري هستند و همچنين دختر خانم هايي که قرار است برايشان خواستگار بيايد، بايد گفت که جلسات خواستگاري، يکي از مهم ترين قرارهاي زندگي شماست هر چند شايد تجربه زيادي درباره آن نداشته باشيد. در ادامه اين نوشته به بررسي برخي از مهم ترين اصول يک خواستگاري موفق مي پردازيم به اميد اين که با بايد و نبايدهاي اولين جلسه خواستگاري بيشتر آشنا شويد و بهترين تصميم را براي آينده تان بگيريد.

 

براي رفتن به خواستگاري لشکرکشي نکنيد

پس از اين که با خانواده عروس قرار گذاشتيد که چه روز و ساعتي براي خواستگاري مي رويد، بايد مقدمات خواستگاري رفتن را فراهم کنيد. اولين اقدام اين است که مشخص کنيد چه افرادي بايد همراه شما به مراسم خواستگاري بروند. پدر، مادر، خواهر يا برادر بزرگ تر و در صورتي که پدرتان فوت کرده باشد، پدربزرگ، دايي يا عموي بزرگ تر. معمولا حضور يکي از بزرگان فاميل در اين مراسم کافي است و ضرورت ندارد که براي خواستگاري لشکرکشي راه بيندازيد.

 

هر لباسي در شأن مراسم خواستگاري نيست

خواستگار بايد لباس مناسب بپوشد و ترجيحا نبايد با کفش اسپرت، شلوار جين، پيراهن آستين کوتاه و لباس هاي غير رسمي در مجلس خواستگاري حاضر شود. ترجيحا اگر کت و شلوار بپوشيد، بهتر است. علاوه براين، افرادي که همراه شما هستند، بايد لباسي در خور مجلس خواستگاري بپوشند. تهيه دسته گلي زيبا که نه خيلي گران باشد و بزرگ و نه بسيار معمولي و کوچک همراه با يک جعبه شيريني، خوب است. همچنين اگر گل ها به رنگ قرمز، صورتي يا سفيد باشد، بهتر از گل هاي زرد، آبي و... است.

 

براي گرفتن جواب قطعي عجله نکنيد

پس از اين که وارد منزل طرف مقابل تان شديد و پذيرايي هاي مقدماتي انجام شد، يکي از اعضاي بزرگ خانواده تان که خوش صحبت تر است و به اصطلاح مي تواند يخ اين گونه مجالس را با شيرين سخني آب کند، بايد صحبت را شروع کند. معمولا در پايان خواستگاري، خانواده عروس بلافاصله جواب مثبت نمي دهند و جواب قطعي را به روزهاي بعد و جلسات بعد موکول مي کنند. در اين صورت نبايد هيچ گونه پافشاري براي گرفتن زود هنگام جواب داشته باشيد. بنابراين حتي اگر دختر خانم را از همه نظر پسنديده ايد، براي شنيدن جواب مثبت اوليه حداقل 3-2 روز صبر کنيد.

 

از شوخي هاي بيجا در خواستگاري بپرهيزيد

در اين گونه مجالس، بايد از شوخي هاي بيجا و گفتن لطيفه هايي که به عده اي برمي خورد و بين ما بيشتر مفهوم جک دارد خودداري کرد.

 

چشم هايتان را چهار چشمي باز کنيد

گاهي عروس خانم به دليل خجالتي بودن، ممکن است اساسا به خواستگاري راضي نباشد ولي به خاطر ترس يا احترام به والدينش در مجلس حضور پيدا کند. اگر دختر دلبسته ديگري باشد، از حرکات و سکناتش کاملا مشهود خواهد بود. در صورتي هم که تمايل به ازدواج با اين خواستگار يا حداقل معاشرت با او را داشته باشد، باز هم از رفتار و کردارش مشخص مي شود. جلسه اول خواستگاري خيلي از مسائل را روشن مي کند بنابراين بايد با دقت، همه اتفاقات اين مراسم را زير نظر بگيريد. حتي نظم و چينش وسايل اتاق، تابلوها، کتاب ها و ... همه و همه به شما براي پيدا کردن شناخت دقيق‌تر از دختر خانم ياري مي رساند.

 

درخواست هاي غيرمعقول طرف مقابل را نپذيريد

خواستگاري مرد از زن، هيچ تعهدي براي ازدواج ايجاد نمي کند. هرچند خواستگاري مقدمه ازدواج است و امکان دارد پس از آن، امکان ازدواج رسمي پديد آيد اما اين احتمال هم وجود دارد که همه چيز پس از مدتي تمام شود. گاهي تمام قول و قرارها در مراسم بله بران با خواندن خطبه عقد و ثبت شدن آن رسمي مي شود، گاهي هم به دليل برخي اتفاق ها، قهر و کنار کشيدن، جاي نزديکي و آشتي را مي گيرد. پس افرادبايد هوشيار باشند و خواستگاري را به معناي ازدواج تلقي نکنند و بي درنگ به درخواست هاي غيرمعقول و زودهنگام همسر احتمالي آينده شان تن ندهند تا در آينده زندگي مشترک‌شان به مشکل بخورند.

 

نکاتي درباره اولين گفت و گو در جلسه خواستگاري

مهم ترين بخش خواستگاري گفت و گوي دختر و پسر است که گاهي خانواده ها و حتي عروس و داماد خيلي سرسري از کنار آن مي گذرند و با اين توجيه که «وقت براي شناختن هم بسيار است» فرصت گفت و گوي مقدماتي را به کمترين زمان ممکن تقليل مي دهند اما بايد بدانيد که اين گفت و گو، نه تنها به زمان کافي احتياج دارد بلکه راه و رسم خاصي هم دارد تا بتوانيد در کمترين زمان ممکن بهترين شناخت را از طرف مقابل تان به دست بياوريد. براي يادگيري اين روش ها، توصيه هايي را که در ادامه مطرح مي شود بخوانيد.

سوالات تان را بنويسيد: سعي کنيد سوالات تان را از قبل روي کاغذي بنويسيد تا مبادا در جلسه خواستگاري و در مواجهه با فرد مقابل فراموش تان شود. براي فراموش نکردن پاسخ هاي فرد مقابل هم مي توانيد آن ها را يادداشت کنيد تا بعدا بهتر و با دقت بيشتري مورد بررسي و ارزيابي قرار دهيد.

حواس تان به اولين سوال طرف مقابل باشد: توجه داشته باشيد که معمولا اولين سوالات فرد مقابل مهم ترين دغدغه ها و حساسيت هاي فردي اش را نشان مي دهد بنابراين از اين طريق مي توان بهتر و بيشتر فرد مقابل و دل مشغولي هايش را شناخت. به عنوان مثال اگر دختري اولين سوالش درباره مسائل مادي مانند مسکن، خودرو و ... باشد مطمئناً دغدغه اش بيشتر در حوزه ماديات است.

هر سوالي نپرسيد: بهتر است از پرسيدن سوالات بي ارزش و بي اهميتي چون رنگ و غذاي مورد علاقه و ... خودداري کنيد. چون در بيشتر اين موارد افراد سعي مي کنند سلايق شان را شبيه به فرد مقابل نشان دهند و اصلا لزومي هم ندارد سليقه ها در اين زمينه ها يکسان باشند. مهم اين است که نگاه ها، تفکرات، باورها و ... افراد با يکديگر همسو، هم جهت و همسنخ باشند.

سوال هاي معکوس هم بپرسيد: به طرح زيرکانه سوال هاي معکوس بپردازيد. همه سوال هايتان را مستقيم نپرسيد، زيرا پاسخ هاي آن قابل اعتماد نيستند. به عنوان مثال اگر بگوييد من خيلي اهل تفريحم نظر شما درباره تفريح وگردش چيست؟ او نيز در پاسخ به شما مي گويد: من هم همينطور. در اين گونه مواقع بايد به صورت معکوس سوال بپرسيد. مثلا نظرتان راجع به افرادي که زياد مسافرت مي روند، چيست؟ در اين صورت فرد مقابل نمي تواند نظر واقعي شما را تشخيص و طبق آن پاسخ دهد. جوابي که در پاسخ به اين سوالات داده مي شود، تقريبا نظر حقيقي فرد مقابل است.

لازم نيست همه چيز را بگوييد: توجه داشته باشيد که گفتن همه چيز لازم نيست. برخي از مسائل بايد تا آخر عمر در دل فرد به عنوان راز بمانند. البته مطرح کردن مسائلي که به زندگي آينده و مشترک 2 نفر ربط دارد، ضروري است. مانند بيماري هاي خاص جسمي و روحي، ازدواج پيشين، هرگونه اعتياد و ... .

 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
برای کشتی های ساکن، موج های دریا تصمیم می گیرند!