جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۹ خرداد ۱۳۸۹ / ۰۹:۴۹
کد مطلب: 322
۰

شناخت همسر پیش از ازدواج!!

شناخت همسر پیش از ازدواج!!
آيا مي توان با رعايت موازين شرعي و عرفي، شخصي را پيش از ازدواج شناخت؟دقت کنيد شخصي که براي ازدواج انتخاب مي کنيد، آيا شخصيت اجتماعي، يعني مجموعه حرکات، رفتارها، آداب معاشرت و برخورد اجتماعي اش با عقايد شما همخواني دارد يا خير؟
اگر همخواني وجود داشت، تحقيقات جزئي در مورد خانواده اش به عمل آوريد و خانواده او را با خانواده خود از لحاظ اقتصادي و اجتماعي مقايسه کنيد، اگر در يک رديف بوديد، به خواستگاري برويد و يا اجازه دهيد به خواستگاري تان بيايند... در مراسم خواستگاري، زيباترين لباس هاي تان را به تن کنيد و پوششي مناسب داشته باشيد چرا که اولين ديدارها هميشه در اذهان باقي مي ماند.
 آقايان بايد امکانات مالي خود را توضيح دهند، اگر توان مالي شان در شرايط فعلي، بيش تر از امکانات موجود نيست، اين مورد را نيز تذکر دهند و سپس، نظر دخترخانم را در اين مورد بپرسند
در تمام طول مراسم خواستگاري، متانت و وقار بايد از ناحيه هر دو خانواده مراعات شود. هنگام صحبت کردن فرد مورد نظرتان، سراپا گوش باشيد و دقت لازم را به عمل آوريد تا مطالب گفته شده را بهتر بتوانيد به خاطر بسپاريد و هنگامي که خودتان صحبت مي کنيد نيز سعي نماييد سنجيده حرف بزنيد.
در هنگام صحبت کردن با فرد مورد نظر، بنا را بر صداقت بگذاريد و متعهد شويد که آن چه مي گوييد، کاملاً از سر صدق و صفا باشد و به اين تعهد خود نيز پايبند شويد. بهتر است به عنوان اولين سؤال، از فرد مقابل بخواهيد خودش را به طور کامل معرفي کند و خلاصه اي از گذشته زندگي اش را براي شما بگويد و خودتان نيز متقابلاً خلاصه اي از سرگذشت خود را مطرح نماييد.
پس از اين که از گذشته و شرح حال فرد مقابل مطلع شديد، مي توانيد ديدگاه او را درباره مذهب جويا شويد و بعد، متقابلاً ديدگاه خودتان را راجع به مذهب مطرح نماييد. مطلب ديگري که مي توانيد سؤال کنيد، نگرش مخاطب شما درباره مسائل اقتصادي و نحوه درآمد است. شغل و ميزان درآمد ماهيانه خود را مطرح کنيد و آن چه واقعاً هست را بگوييد. آقايان بايد امکانات مالي خود را توضيح دهند، اگر توان مالي شان در شرايط فعلي، بيش تر از امکانات موجود نيست، اين مورد را نيز تذکر دهند و سپس، نظر دخترخانم را در اين مورد بپرسند و ببينند ايشان چه مقدار پول را براي داشتن يک رفاه نسبي لازم مي دانند و اگر خواسته هاي ايشان با درآمد آنان همخوان نيست، موضوع را مطرح و روي آن تأکيد نمايند. وعده ها و قول هايي که با امکانات شما نمي خواند و امکان برآورده شدنش نيست، ندهيد. هميشه براي بهتر شدن زندگي، تلاش کنيد اما قول هاي نابه جا ندهيد.

علاوه بر نگرش خود و فرد مورد نظر در مورد مسائل مادي و اقتصادي، بايد موقعيت اقتصادي هر دو خانواده را با يکديگر مقايسه کنيد. بسيار مهم است که دختر و پسر از يک رديف اقتصادي با يکديگر ازدواج کنند و ازدواج طبقات متضاد اجتماعي، اصلاً صلاح نيست. يکي ديگر از مطالبي که حتماً بايد در جلسه خواستگاري پرسيده شود، ارزش هاي خانوادگي  است. بايد پي ببريد که در خانواده فرد مقابل، چه چيزهايي ارزش است. براي نمونه، اگر در خانواده شما، تحصيل جايگاه مهمي دارد و براي تحصيلات و فرد تحصيلکرده ارزش زيادي قائل ايد، اما در خانواده شخص مورد نظر، هيچ بهايي به تحصيل داده نمي شود، جاي تأمل دارد؛ بايد اندکي دست نگه داريد. هنگام صحبت کردن فرد مورد نظرتان، سراپا گوش باشيد و دقت لازم را به عمل آوريد تا مطالب گفته شده را بهتر بتوانيد به خاطر بسپاريد و هنگامي که خودتان صحبت مي کنيد نيز سعي نماييد سنجيده حرف بزنيد. هر يک از طرفين در جلسه خواستگاري بايد از طرف مقابل بپرسد تا نظر او، يک همسر ايده آل چه شرايطي بايد داشته باشيد؟ اگر خصوصياتي که مطرح مي شود، در وجود او نيست، به سرعت اعلام نمايد که اين خصوصيات فردي مورد نظر شما، در من نيست و يا اصلاً نمي توانم اين گونه باشم. خانم ها حتماً بايد از خواستگارشان سؤال کنند که به نظر او زن بايد با چه نوع پوششي در اجتماع ظاهر شود، چگونه بايد با مردم نشست و برخاست نمايد، نظرش راجع به شاغل بودن زن چيست و... اگر خانم ها در شرايط فعلي شاغل بوده و به شغل شان نيز علاقه مند هستند و کار کردن برايشان اهميت دارد، اما احساس مي کنند که خواستگارشان نظر چندان مساعدي نسبت به شاغل بودن آنان ندارد، بايد به اين نکته تأکيد شديد کنند؛ حتي در صورت لزوم، آن را شرط ضمن عقد قرار دهند. مسأله ديگري که بايد در خواستگاري مطرح شود، برنامه هاي فعلي و برنامه هاي آينده است.
وضعيت فعلي تان را کاملاً مشخص نماييد، برنامه هاي آينده را نيز حتماً مطرح کنيد. اگر قصد ادامه تحصيل داريد، اين نکته را تذکر دهيد. اگر قصد جابه جايي و مسافرت خارج از کشور داريد، بايد پيش از ازدواج مطرح نماييد. اگر بيماري جسماني خاصي داريد و يا قبلاً در زندگي شما اتفاقي افتاده است (نامزدي يا عقدي داشته و ناموفق بوده ايد يا مسائل مشابهي داشته ايد) آن را پنهان نکنيد.
شايد همه اين مطالب را در جلسه خواستگاري نتوان مطرح کرد: هيچ اشکال ندارد تعداد جلسات خواستگاري را اضافه نماييد، مشروط بر اين که حسن نيت داشته باشيد. پس از اين کار در طول جلسات خواستگاري، اطلاعات لازم را دريافت کرديد و نکته اي براي تان مبهم نماند، زمان ارزش يابي و تجزيه و تحليل فرا مي رسد؛ فرد مورد نظر را مورد مطالعه قرار دهيد، نکات مثبت را در شخصيت و موقعيت او جست و جو کنيد و آن را در يک ستون زير هم قرار دهيد. در مقابل، ستوني را نيز به صفات و خصوصيات منفي اش اختصاص دهيد.

آن مورد يا مواردي از خصوصيات  منفي که اطمينان صددرصد داريد تغيير مي نمايد را مثبت حساب کنيد و سپس آن ها را مورد سنجش قرار دهيد و تحليل کنيد. گاهي اوقات يک مورد منفي به تمام موارد مثبت برتري دارد. براي نمونه فرد مورد نظر، تحصيلات و شغل خوبي دارد، از خانواده خوب و نجيبي برخوردار بوده و موقعيت اقتصادي اش نيز مناسب است، اخلاق خوبي هم دارد اما معتاد است؛ در اين شرايط بايد دست نگه داشت و براي ازدواج، عجله نکرد.

پس از آن که ارزش يابي انجام شد و وجوه اشتراک و تفاهم زياد بود بايد تحقيقات کامل در محل زندگي و محيط کار در مورد چگونگي رفت و آمد با دوستانش و ديگر موارد به عمل آيد تحقيق، شناخت شما را نسبت به همسر آينده و فرد مورد نظرتان افزايش مي دهد. البته پشتوانه تمامي مسائل گفته شده، توکل به خداوند متعال است. در صورتي که تشابهات، زياد و تحقيقات انجام شده، مثبت بود، با توکل به خدا ازدواج کنيد؛ به ياري او، زندگي آرام و سرنوشت خوبي در انتظار شما خواهد بود.

ماهنامه شادکامي و موفقيت- بابک فريور
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
هرگز با آدم نادان مجادله نكنيد، تماشاگران ممكن است نتوانند بين شما را تشخيص دهند