جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۳ خرداد ۱۳۹۰ / ۰۹:۲۶
کد مطلب: 3222
۰

جزئيات بخشنامه 16 بندي حاجي‌بابايي درباره امتحانات دانش‌آموزان اعلام شد

در بخشنامه وزير آموزش و پرورش درباره امتحانات دانش‌آموزان آمده است: حوزه‌هاي اجرا بايد از لحاظ شرايط فيزيكي مناسب و بانشاط باشد و در انتخاب محل استقرار دانش‌آموزان شركت كننده از حيث نور، گرما و دور بودن از آلاينده‌هاي صوتي دقت شود. به گزارش فارس در بخشنامه حميدرضا حاجي‌بابايي وزير آموزش و پرورش به مديران كل آموزش و پرورش استان‌ها آمده است: ارزشيابي پيشرفت تحصيلي و نقش آن در ارتقاي كيفيت فعاليت‌هاي آموزشي و بازتاب وسيع آن در جامعه مستلزم آمادگي، دقت نظر و حساسيت مسئولان ذي‌ربط است. با عنايت به اهتمام وزارت آموزش و پرورش براي اجراي قانون پذيرش دانشجو و اعمال سوابق تحصيلي دوره متوسطه به جاي كنكور سراسري، افق جديدي پيش روي مسئولان آموزش و پرورش جهت ايجاد تحولات مناسب و ارتقاي كيفيت فعاليت‌هاي آموزشي و پرورشي گشوده است؛ مغتنم شمردن اين فرصت در گرو آماده كردن شرايط و اطمينان از مفيد بودن ساز و كارهاي اجرايي است و در اين مقطع لازم است با اتخاذ تدابير مناسب الزامات قانوني به مورد اجرا گذاشته شود؛ از اين رو رعايت موارد ذيل و اهتمام در اجراي دقيق آنها مورد انتظار و تأكيد است. * ستاد امتحانات در مناطق آموزش و پرورش تشكيل شود 1ـ تشكيل منظم و مستمر ستاد امتحانات استان و مناطق با حضور فعال و كامل اعضا و بررسي مسائل و مشكلات امتحانات سال‌هاي گذشته و پيشگيري از وقوع آنها در سال جاري كه زمينه توفيق بيشتر را فراهم آورد. 2ـ انتخاب طراحان واجد شرايط و با تجربه و آموزش و توجيه آنان نسبت به موارد لازم در طرح سؤال، از اهم اقداماتي است كه بايد به طور جدي، در ستاد امتحانات استان و مناطق تعقيب شود. 3ـ آموزش و توجيه عوامل اجرايي امتحانات (ختي دست‌اندركاران مجرب) در سطوح مختلف همراه با ارائه شرح وظايف مكتوب مورد تأكيد است. * محل امتحانات دانش‌آموزان بايد بانشاط باشد 4ـ استفاده بهينه از فضا، تجهيزات و امكانات كه شرايط مطلوب و بهينه ارزشيابي آموزشي را براي دانش‌آموزان عزيز فراهم آورد جزء وظايف مقدماتي امتحانات است. حوزه‌هاي اجرا بايد از لحاظ شرايط فيزيكي مناسب و بانشاط باشد و در انتخاب محل استقرار دانش‌آموزان شركت كننده از حيث نور، گرما و دور بودن از آلاينده‌هاي صوتي دقت شود. 5 ـ جلب مشاركت اصولي و منطقي دبيران، هنرآموزان و مديران و انتخاب مسئولان برگزاري امتحانات از بين افرادي كه از صلاحيت حرفه‌اي بيشتري برخوردارند موجب بهبود روش اجرايي، رضايت شغلي و همبستگي سازماني كاركنان مي‌شود. * از جابجايي دست‌اندركاران امتحانات تا اعلام نتايج خودداري شود 6 ـ موازين امنيتي امتحانات از هر جهت مورد عنايت قرار گيرد و هماهنگي‌هاي لازم درون سازمان و برون سازماني (نيروي انتظامي، معاونت سياسي، امنيتي استانداري و فرمانداري) به ويژه جهت مراقبت از حوزه‌‌هاي تصحيح از هم‌اكنون در دستور كار قرار گيرد. 7ـ عوامل احتمالي بروز تنش‌ها، نارسايي‌ها و مشكلات در حوزه‌هاي امتحاني شناسايي و شيوه پيشگيري و برخورد مدبرانه با اين موارد مورد توجه ويژه مسئولان قرار گيرد. 8 ـ اطلاع‌رساني به موقع از رويدادها و وقايع امتحاني جهت تصميم‌گيري مسئولان مربوط در سطوح مختلف سازماني مورد تأكيد است در مواردي كه نياز به تصميم‌گيري در ستاد باشد در نخستين فرصت از رئيس مركز سنجش آموزش و پرورش كسب تكليف شود. 9 ـ به منظور جلوگيري از نارسايي‌هاي احتمالي حتي‌الامكان از جابجايي و تغيير مسئولان و دست اندركاران امتحانات استان و مناطق تا پايان امتحانات و اعلام نتايج، خودداري شود. * حوزه تصحيح امتحانات نهايي دانش‌آموزان متوسطه و پيش‌دانشگاهي جداگانه باشد 10 ـ براي انتصاب رئيس اداره سنجش آموزش و پرورش در مركز استان قبل از اقدام، هماهنگي لازم با رئيس مركز سنجش آموزش و پرورش معمول شود همچين براي انتصاب مسئول واحد سنجش شهرستان‌ها و مناطق تابع، نظر رئيس اداره سنجش استان مدنظر قرار گيرد. 11 ـ با توجه به برگزاري امتحانات نهايي براي سال سوم متوسطه و 4 درس از دوره پيش‌دانشگاهي، براي هر يك جداگانه حوزه تصحيح تشكيل شود و از ادغام آنها جداً خودداري شود. حوزه‌هاي تصحيح اوراق امتحانات نهايي مكاني امن و مناسب براي جمع‌آوري و تصحيح اوراق امتحانات نهايي باشد؛ با توجه به اينكه زمان حضور همكاران مصحح در حوزه‌هاي تصحيح نسبتاً طولاني است بايد شرايط و ضوابط آنها از حيث امكانات رفاهي، زيستي و بهداشتي بگونه‌اي باشد كه همكاران با روحيه و انگيزه‌اي قوي به تصحيح اوراق امتحاني بپردازند. * حق‌الزحمه امتحانات به موقع پرداخت شود 12ـ پرداخت به موقع حق‌الزحمه‌هاي امتحانات كه تأثير بسزايي بر ادامه همكاري و خشنودي همكاران دارد، مورد تأكيد است. 13ـ دريافت گزارش‌هاي مديريتي از نتايج امتحانات و ارائه بازخوردهاي مناسب به مجموعه‌هاي مربوطه مي‌تواند نتايج ثمربخشي در برگزاري امتحانات در نوبت‌هاي بعد و نيز بهبود برنامه‌ريزي‌هاي آموزشي سنوات بعد را به همراه داشته باشد. 14ـ حضور مستمر مديركل آموزش و پرورش استان به عنوان رئيس ستاد برگزاري امتحانات استان و رؤساي آموزش و پرورش مناطق و ساير مسئولان ذي‌ربط در مناطق آموزشي و پشتيباني به موقع از حوزه‌هاي ستاد / اداره كل و شهرستان‌ها از قبيل مخزن، تكثير، اجرا و تصحيح و نظارت و بازديد از آنها مي‌تواند عامل مؤثري در ترغيب هرچه بيشتر همكاران در انجام وظايف باشد. اعضاي ستاد امتحانات استان/ شهرستان/ منطقه / ناحيه بر مراحل مختلف امتحانات (قبل، حين و بعد) نظارت كامل داشته باشند و چكيده گزارش بازديد ناظران يا اعضاي ستاد امتحانات، ضمن مطالعه و بررسي در ستاد امتحانات در محل مناسبي نگهداري و بايگاني شود. تهيه و تنظيم گزارش عملكرد ستاد امتحانات استان در پايان هر نوبت امتحاني و ارسال گزارش آن به مركز سنجش آموزش و پرورش ضروري است. * گزارش كاملي يك هفته بعد از برگزاري امتحانات نهايي و هماهنگ كشوري تهيه شود 15ـ حداكثر تا يك هفته پس از پايان امتحانات نهايي پايه سوم متوسطه، پيش‌دانشگاهي و امتحانات هماهنگ كشوري پايه اول و دوم متوسطه، گزارش كاملي از روند برگزاري امتحانات آن استان به مركز سنجش آموزش و پرورش ارائه شود. 16 ـ ناظران مركز سنجش آموزش و پرورش به منظور نظارت بر روند برگزاري امتحانات، به هر استان اعزام خواهند شد و انتظار مي‌رود همكاري‌هاي لازم با آنان معمول شود.  
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
سلامتي هميشه با دارو بدست نمياد بيشتر اوقات از آرامش خيال آرامش قلب و روح مياد سلامتي با خنده و عشق مياد