پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۶ مرداد ۱۳۹۴ / ۱۱:۵۱
کد مطلب: 32280
۱

مهم ترین عامل دفع کننده سنگ کلیه را بشناسید

به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ هر فردی که سنگ کلیه را تجربه کرده باشد، از این موضوع شگفت زده است که چگونه یک چیز(سنگ) بسیار کوچک می تواند ایجاد درد شدید کند.
باید گفت که از هر 10 نفر تقریبا یک نفر از ابتلا به سنگ کلیه رنج می برد و متاسفانه فرد تجربه کرده 50درصد بیش از سایرین در معرض خطر است.
خبر بدتر این است که اگرچه مردان بیشتر گرفتار سنگ کلیه می شوند، اما مطالعات جدید نشان می دهد که این شکاف جنسیتی بسته شده و تمامی افراد چاق را درگیر می کند.
گفتنی است که بسیاری از سنگ های کلیوی توده های جامدی از مواد معدنی هستند که در جایی از دستگاه ادراری قرار می گیرند.
بسیاری از آنها ترکیبی از کلسیم و اگزالات بوده و در مواردی نادر از فسفات و اسید اوریک ساخته شده اند.اما در اینجا خبر خوشی را برای شما داریم، تنها با چند ترفند در رژیم غذایی و سبک زندگی می توانید خود را در برابر این بیماری ایمن کنید.
کمبود کلسیم و خطر سنگ کلیه اگرچه در ساختار سنگ کلیه کلسیم وجود دارد اما حذف مصرف آن از رژیم های غذایی به هیچ عنوان فکر درستی نمی باشد، بر اساس مطالعات 2013 محققان در دانشگاه هاروارد افرادی که در رژیم غذایی خود کلسیم بیشتری مصرف می کنند نسبت به سایرین در معرض خطر کمتری قرار دارند.
همچنین اگر کمبود کلسیم در رژیم غذایی وجود داشته باشد، مواد شیمیایی به نام اگزالات ها که غالبا در دستگاه گوارش به کلسیم متصل می گردند به جای آن در اوره با کلسیم ترکیب شده و ایجاد سنگ می کند.
یک قوطی نوشیدنی گازدار به طور معمول وجود آب کافی در بدن یکی از هوشمندانه ترین راهها برای پیشگیری از سنگ کلیه است، به همین دلیل کارشناسان افراد را به نوشیدن هشت لیوان آب در روز توصیه می کنند.
اما دانستن این نکته ضروری است که همه نوشیدنی ها با هم برابر نمی باشد، نوشیدن یک قوطی نوشابه شیرین گازدار خطر سنگ کلیه را 23درصد افزایش می دهد.
محققان بر این باورند که وجود قند (فروکتوز) در این نوشیدنی ها باعث افزایش مواد شیمیایی تشکیل دهنده سنگ می شود.
چاقی و ارتباط آن با سنگ کلیه با توجه به مطالعات سال 2011 مجله اورولوژی، زنان چاق به احتمال 35 درصد بیشترنسبت به همتایان لاغر خود در معرض سنگ کلیه قرار دارند.
گفتنی است که سطح PH ادراری در افراد چاق تغییر می کند و باعث می شود که اسید اوریک تشکیل سنگ دهد.
مصرف بیش از حد چای سرد شده چای سیاه و سفید (یکی از انواع محبوب در ایالات متحده) یک منبع اصلی از اگزالات بوده و تشکیل سنگ کلیه می دهد.
اگر پیش از این سنگ کلیه داشته اید، با دکتر خود در مورد محدود کردن مصرف آن به 8 اونس در روز بپرسید، چرا که در برخی موارد مصرف بالای چای لازم است که از رژیم غذایی ها حذف گردد.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
از آدمهای حسود؛ متنفر نباشید، دلیل حسادت آنها این است که فکر می کنند شما از آنها بهتر هستید... پائولو کوئلیو