جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۴ / ۱۱:۱۲
کد مطلب: 32460
۰

دستگاه اندازه گیری چسبندگی سلولهای بدن ساخته شد

به گزارش خبرگزاری مهر، سعید صالحی پور مجری طرح «ساخت دستگاه اندازه گیری چسبندگی سلولی» با بیان اینکه پدیده چسبندگی در سلول ها از جنبه‌های عملکردی سلول مانند رشد، تكثیر، تقسیم، مرگ برنامه‌ ریزی ‌شده سلول و مهاجرت سلول حائز اهمیت است، گفت: این پدیده منجر به پدیده‌های ماكروسكوپی مختلف چون تشكیل جنین، بازسازی بافت‌ها، ترمیم زخم، رشد تومور و سرطانی شدن بافت، حملات قلبی و کم خونی و تنگی نفس می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه پدیده چسبندگی سلول در حوزه های دیگری مانند سنسورهای زیستی، مواد زیستی و چاپگرهای زیستی کاربرد دارد، گفت: دستگاه AFM (میکروسکوپ نیروی اتمی)، یکی از دستگاه‌هایی است که برای اندازه گیری نیروی چسبندگی سلول به کار می رود. همچنین یکی از مشکلات اصلی در این دستگاه ها هزینه بسیار بالای دستگاه و قطعات جانبی و سنسور آنها است.

وی اضافه کرد: در این طرح موفق به طراحی و ساخت دستگاه سه محوره اندازه‌گیری نیروی چسبندگی سلول به روش میکرو تیرها با تحریک نانومتری شدیم.

وی با بیان اینکه در این دستگاه از یک مکانیسم سه محوره برای اندازه گیری سلول ها استفاده شد، خاطرنشان کرد: در این دستگاه از دو محور برای تعیین موقعیت سلول و از یک محور برای تحریک سلول استفاده شده است.

صالحی پور به جزئیات این دستگاه اشاره کرد و گفت: این دستگاه نیروی برشی به سلول اعمال می کند و عکس‌العمل سلول در برابر این تحریک از طریق سنسور فیبر نوری ثبت می‌شود.

این محقق با تاکید بر اینکه کلیه مراحل انجام تست توسط میکروسکوپ دیجیتال تعبیه شده در دستگاه، تصویربرداری می‌شود، اضافه کرد: پس از آن به کمک نرم افزار تحلیل تصویر و تحلیل مکانیکی، مقدار نیروی چسبندگی سلول محاسبه خواهد شد.

وی با اشاره به مزیت‌های این دستگاه خاطرنشان کرد: مزیت این روش در این است که به ‌راحتی می‌توان با تغییر سطح مقطع سنسور، جنس سنسور، دقت و حساسیت اندازه‌گیری دستگاه را افزایش داد.

مجری طرح از انجام فاز حیوانی این دستگاه خبر داد و افزود: به ‌منظور ارزیابی صحت عملکرد دستگاه، تست هایی بر روی سلول های حیوانی انجام شد و نتایج به ‌دست‌ آمده از دستگاه با مطالعات قبلی مقایسه شد که نتایج نشان داد داده های به دست آمده تطابق خوبی با مطالعات قبلی ‌دارد. صالحی پور ارزان‌قیمت بودن دستگاه نسبت به نمونه‌های مشابه، زمان آماده‌سازی حداقلی دستگاه برای انجام تست، راحتی کار با دستگاه، اندازه‌گیری مستقیم نیرو، لوازم جانبی ارزان‌قیمت در صورت نیاز به تعویض و دقت اندازه گیری نانو نیوتون را از عمده ترین مزایای دستگاه ساخته شده نام برد.

وی با بیان اینکه فعالیت های مربوط به ثبت اختراع این دستگاه درحال انجام است، یادآور شد: طراحی و ساخت دستگاه سه محوره اندازه گیری نیروی چسبندگی سلولی در قالب پایان نامه کارشناسی ارشد با راهنمایی دکتر عطاالله هاشمی و دکتر نبی الله ابوالفتحی اجرایی شده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
در نهان به آنان دل می بندیم ؛ که دوستمان ندارند و در آشکار از آنان که دوستمان دارند غافلیم شاید این است دلیل تنهایی ما... دکتر علی شریعتی