جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۴ / ۱۴:۴۳
کد مطلب: 32546
۰

خیانت در صدر مشکلات زوجین در دادگاه خانواده

رییس مجتمع قضایی خانواده شهید محلاتی، با تاکید بر قوی کردن مشاوره گفت: خیانت در صدر مشکلات زوجین مراجعه کننده به دادگاه های خانواده است و باید از مشکلات طلاق در بیرون از دادگاه ها جلوگیری کرد.
 
اباصلت شادفر روز شنبه در گفت وگو با ایرنا، افزود: تا زمانی که مشکلات زوجین در خارج از دادگاه و به عنوان پیشگیری، جلوگیری نشود نمی توان تنها از دادگاه ها درخواست کرد نسبت به طلاق های توافقی یا سایر طلاق ها دست نگهدارد و یا فرایند زمان رسیدگی را طولانی کند که این امر طرح موفقی نمی تواند باشد.

شادفر با بیان اینکه وقتی پرونده ای به دادگاه خانواده ارسال می شود، وظیفه نخست قاضی اجرای قانون است، اظهار داشت: در خصوص امور خانواده در طلاق های رجعی و طلاق عسر و حرج به حکمیت ارجاع می شود.

وی ادامه داد: اما در طلاق توافقی با توجه به قانون حمایت از خانواده موجود، زوجین باید نخست به مرکز مشاوره مراجعه کرده تا نظریه مشاوره اخذ و گواهی را به دادگاه ارائه کنند.
 
** اساتید و متخصصان به دادگاه های خانواده کمک کنند


این قاضی دادگستری با بیان اینکه بارها و بارها علت طلاق بطور مبسوط و مشروح در همه رسانه ها گفته شده است، خواستار ارائه راهکار از سوی متخصصان روانشناسان اساتید و جامعه شناسان شد و گفت: در برابر این آسیب ها چه کردیم و تا چه حد توانستیم در کاهش این آسیب مثمرثمر باشیم.
وی افزود: اساتید با مراجعه به دادگاه های خانواده و ارائه راهکار و پیشنهاد به قضات کمک کنند؛ چون راهکارها را قبل از رجوع زوجین به دادگاه باید ارائه کرد.
 
** مشاوره را قوی کنیم


به گفته وی، علاوه براین زوجین با رعایت ماده 25 قانون حمایت خانواده می توانند قبل از مراجعه به دادگاه به مرکز مشاوره خانواده رجوع و در صورت عدم آشتی و سازش ، گواهی مرکز مشاوره و دادخواست طلاق توافقی خود را ارائه کنند و این موضوع را پیگیری نمایند.

این قاضی خاطرنشان کرد: مراجعه به مرکز مشاوره که با داشتن مهارت های لازم در جهت پاسخ دادن به مشکلات زوجین و ارائه راهکارهای مثبت زندگی کمک فراوانی می کند.

شادفر تاکید کرد: صدا و سیما و سایر رسانه ها باید این موضوع را اطلاع رسانی کنند که در خصوص مشکلات امور خانواده مانند سایر امور زندگی، مراجعه به متخصص نیاز است که متخصص امور خانواده مرکز مشاوره می باشد.

به گفته وی، رسانه ها باید افراد را چه در مرحله قبل از ازدواج به منظور آگاهی زوجین و چه مرحله طلاق توافقی به رجوع به مرکز مشاوره تشویق و ترغیب کنند.

رییس مجتمع خانواده شهید محلاتی تصریح کرد: خوشبختانه با تصویب قانون حمایت از خانواده در اسفندماه سال 91 و تصویب آیین نامه اجرای قانون حمایت از خانواده در سال 93 جهت اجرایی شدن موضوع ماده 16 قانون حمایت خانواده تعیین مراکز مشاوره که این مرکز به مرکز امور مشاوران، وکلا و کارشناسان رسمی قوه قضاییه محول شده است که این دستورالعمل پس از تصویب هیات تخصصی قوه قضاییه برای امضا به این قوه ارسال شد و همه جوانب حضور مشاوران به شرح ماده 17 قانون حمایت خانواده که در حال حاضر سیر مراحل قانونی را طی می کند، در آن پیش بینی شده است.

شادفر با توجه به فعالیت و کار چند نوبته برخی خانم ها و آقایان، با طرح سئوالی ادامه داد: کسی که سه شیفت در شبانه روز کار می کند آیا با وجود این همه خستگی می تواند ذره ای وقت صرف خانواده کند و برای خانواده مفید باشد.
 
** مشکلات را ریش سفیدی رفع کنید

وی درمورد کارهایی که قبل از به دادگاه آمدن به منظور طلاق باید انجام داد، گفت: قبل از اینکه زوجین به دادگاه خانواده بروند بهتر است مشکلات خود را از طریق بزرگان فامیل ریش سفیدان و یا با مراجعه به مرکز مشاوره رفع کنند.

شادفر اضافه کرد: اما اگر زوجین نخست مشکلات خود را در دادگاه اعلام و اسرار خود را در آنجا فاش کنند، با توجه به فاش شدن اسرار زندگی محیط خانه که یک محیط امن و با مهر و محبت، مودت تو ام با رحمت باید باشد، حرمت ها شکسته شده و زوجین نسبت به متارکه و جدایی سوق داده می شوند.
وی ادامه داد: تا کنون دو مشاور از بهزیستی تهران در دادگاه خانواده فعالیت می کند اما به دلیل کثرت پرونده ها و نداشتن نیروی کافی در انجام مشاوره ، همچنان با مشکلات مواجه هستیم.
 
** مجتمع خانواده شهید محلاتی بزرگترین مجتمع خانواده جنوب تهران


رییس مجتمع قضایی خانواده شهید محلاتی با بیان اینکه، مجتمع قضایی خانواده شماره 1 در جنوب شرق تهران واقع شده است، گفت: این مجتمع دارای 26 شعبه است که حدود 9 حوزه از مناطق شهرداری تهران را در برمی گیرد.

وی کل ورودی پرونده های امور خانواده در این مجتمع را حدود چهارتا چهار و 500 پرونده در ماه عنوان کرد و درمورد خروجی پرونده ها گفت: معمولا ورود پرونده ها بیشتر است اما سعی و تلاش همکاران قضایی این است که پرونده ها به موقع و سروقت رسیدگی و از اطاله دادرسی و تجدید اوقات جلوگیری شود.

شادفر با اشاره به کمبود قاضی و کادر اداری، اظهار کرد: هر چند درحال حاضر با کمبود شدید قاضی و کادر اداری مواجه هستیم و در چند سال اخیر از لحاظ کادر اداری واقعا در مضیقه بودیم و هنوز کمبودهای بازنشستگی و انتقالی همکاران جبران نشده است که ناچاریم از وجود یک یا 2 دادرس در شعبه های بدون تصدی برای رسیدگی به پرونده ها استفاده کنیم که خود باعث عدم دقت کافی می شود.

این قاضی درخصوص طولانی شدن رسیدگی به پرونده های طلاق، اظهار داشت: اصولا پرونده های امور خانواده به زمان بیشتری نیاز دارد و ماده 10 قانون حمایت خانواده به دادگاه ها اجازه داده برای فراهم کردن صلح وسازش جلسه دادرسی را به درخواست زوجین یا یکی از آنها حداکثر برای 2 بار به تاخیر بیندازد.
 
**مسوولان و مبادی ذیربط به مشکلات خانواده ها توجه داشته باشند


شادفر با بیان اینکه مشکلات زوجین قبل از ورود به دادگاه باید رفع شود، گفت: مشکلاتی مانند خیانت، اعتیاد، اقتصادی (بیکاری)، عدم مهارت زندگی، بدبینی و سوء ظن، سوء رفتار، عدم مسوولیت پذیری، سوء معاشرت، اختلاف سنی، اختلاف فرهنگی و طبقاتی، بیماری های روحی روانی و غیره از امور مهمی است که باید قبل از ورود به دادگاه از مبادی و مسوولان ذیربط پیش بینی و به آن توجه شود وبرای رفع این مشکلات باید اقدام کرد که این امر خلوتی دادگاه های خانواده و عدم مراجعه زوجین به این دادگاه ها را به همراه دارد.
 
** الزامی نبودن مشاوره در طلاق توافقی قبل از قانون حمایت از خانواده


شادفر خاطرنشان کرد: قبل از تصویب قانون حمایت خانواده حضور مشاوران الزامی نبوده اما براسسا ماده 2 این قانون، حضور قاضی مشاور زن الزامی شده و احکام بدون نظر مشاور رسمیت ندارد.

وی درارتباط با طلاق توافقی تصریح کرد: اگر زوجین توافق کنند تا در مورد مشکلات مالی، حضانت فرزند و موارد دیگر از هم جدا شوند، بدین معنا نیست که اصلا اختلافی نداشته و بلافاصله با طلاق از هم جدا شده اند.

این قاضی محاکم خانواده اضافه کرد: در حالی که برخی افراد سالها پرونده های متعدد در مجتمع های خانواده دارند و در ایام اختلاف نیز در اثر جدایی و فاصله، هیچگونه توافقی بین آنها حاصل نشده است و چه بسا والدین با مراجعه به دادگاه اعلام می کنند با وجود برگزاری چندین جلسه، موفق به صلح و سازش نشده اند و درخواست صدور طلاق را از دادگاه دارند.

به گفته وی، زوجین براساس ماده 34 قانون حمایت خانواده سه ماه پس از قطعیت صدور حکم طلاق می توانند آشتی و سازش نمایند و حتی بدون اجازه دادگاه به زندگی خود ادامه دهند و حکم را اجرا نکنند؛ که در این صورت توافق زوجین در طلاق توافقی از درجه اعتبار ساقط است.
 
منبع: ایرنا
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
كاغذ سفيد را هر چقدر هم تميز و زيبا باشد كسی قاب نمی‌گيرد، برای ماندگاری در ذهن‌ها بايد حرفی برای گفتن داشت