پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۷ خرداد ۱۳۹۰ / ۰۸:۴۵
کد مطلب: 3262
۰

حاجي بابايي: مدارس بايد مسئول فناوري داشته باشند

وزير آموزش و پرورش گفت: براي ايجاد يك تحول بنيادين در بخش آموزش بايد هر مدرسه يك مسئول فناوري(IT) داشته باشد.
به گزارش  فارس از اهواز، حميدرضا حاجي بابايي در جلسه شوراي اداري استان خوزستان اظهار داشت: تا دو سال آينده تمام مدارس بايد به فناوري‌هاي اينترنتي دسترسي داشته باشند و هم به مركزي كه يك سال گذشته در مركز طراحي شده متصل شوند.
وي ادامه داد: در اين مركز، تمام روش‌هاي تدريس به شكلي جديد وجود دارد كه معلمان مي‌توانند با استفاده از تكنولوژي‌هاي جديد آن را در كلاس درس خود به صورت فيلم و عكس به دانش‌آموزان آموزش دهند.
وزير آموزش و پرورش افزود: براي نمونه كتاب اول ابتدايي بر اساس طرح تحول بنيادين طراحي شده است و شيوه تدريس آن در مركز آموزش و پرورش تهيه مي‌شود تا معلم در كلاس آن را كه به صورت فيلم است براي دانش‌آموزان كلاس نمايش دهد.
حاجيبابايي ادامه داد: اين مركز در مدارس به صورت اينترانت(شبكه داخلي) و براي ساير مردم در شبكه اينترنت قابل دسترسي خواهد بود و بدين ترتيب حتي خانواده‌ها در خانه نيز از اين مركز براي آموزش درس به فرزندان خود استفاده مي‌كنند.
حاجي بابايي بيان كرد: ديگر اگر براي آموزش تنها به تابلو و ماژيك دلخوش كنيم، اثرگذار نيست و بايد در كنار تدريس، از رسانه‌هاي مختلف نيز استفاده كنيم. براي نمونه در درس تاريخ اقدام به نمايش فيلم‌هاي تاريخي همانند سريال امام علي(ع) يا محمد رسول الله(ص) براي دانش‌آموزان كنيم تا آنها به شكلي واقعي درس را فرابگيرند.
وي گفت: طبق برنامه‌ريزي صورت گرفته تا پنج سال آينده تمام اين كارها بايد عملي شود البته ما اميدواريم بيشتر از سه سال طول نكشد.
حاجي بابايي تصريح كرد: اگر دانش‌آموز و معلم جايگاه واقعي خود در جامعه را به دست بياورند ديگر نبايد ترسي از جنگ نرم به دل راه دهيم، به همين دليل در 18 ماهي كه من به عنوان وزير در خدمت آموزش و پرورش هستم سعي كرده‌ام در اين وزارتخانه و شيوه تدريس يك تحول بنيادين ايجاد كنم و در تمام اركان و اجزا وزارتخانه ذره بين به دست به دنبال حل مشكلات باشيم.
وي عنوان كرد: بايد نقشه جامع آموزش و پرورش كشور تدوين شود و تمام اهداف ما براي رسيدن به بهترين شيوه تحصيل در كشور در آن برنامه‌ريزي شود. البته اين كار در مقطعي در سال 1367 آغاز شده بود ولي در چهار سال قبل دوباره آغاز شد و من بعد از حضور در اين وزارتخانه به اين كار سرعت بخشيدم تا در آن اهداف آموزشي كشور اصلاح، تدوين و تبيين شود.
وزير آموزش و پرورش افزود: سال گذشته براي نخستين بار سياست‌هاي كلي آموزش و پرورش ابلاغ شد كه تاكنون چنين اتفاقي رخ نداده بود ولي اين سياست‌ها در شوراي عالي انقلاب فرهنگي مصوب و ابلاغ شد. همچنين سال گذشته جايگاه آموزش و پرورش كشور در نقشه جامع علمي كشور تصويب شد.
وي گفت: شعار اساسي من در مدت 14 سال نمايندگي اين بود كه اگر بخواهيم در كشور به پيشرفت برسيم راهي نداريم، جز اينكه آموزش و پرورش را به يك تغيير بنيادين برسانيم. تغييرات در آموزش و پرورش نيز بايد از مقطع ابتدايي آغاز شود.
جاجي بابايي گفت: در مدت اخير تلاش‌هاي فراواني براي تدوين كتاب فلسفه تعليم و تربيت در كشور انجام شد و قرار است اين كتاب براي نخستين بار به صورت رسمي در كشور منتشر شود.
وي گفت: براي انتشار اين كتاب از نظر علما و اساتيد دانشگاه نهايت استفاده شده است و بعد از تكميل هم در اختيار بيش از 500 نفر از علماي حوزه علميه و اساتيد دانشگاه قرار گرفت تا در صورتي كه عيبي يا نقصي داشته باشد، برطرف شود.
وي اظهار داشت: سند راهبردي آموزش و پرورش نيز در شوراي عالي انقلاب فرهنگي در دست بررسي است و بعد از تصويب به عنوان قانون اساسي آموزش و پرورش اهداف آموزشي و تربيتي اين وزارتخانه براي پيشرفت علمي كشور تدوين مي‌شود.
حاجي بابايي تاسيس و راه‌اندازي دانشگاه ويژه معلمان در آينده را يكي از اهداف تحول بنيادين در آموزش و پرورش عنوان كرد و گفت: پنج سال است كه دانشگاه تربيت معلم به نوعي تعطيل شده و خروجي ندارد. اما در صورت تاسيس دانشگاه ويژه معلمان اين دانشگاه اقدام به پذيرش دانشجو از ميان قبول شدگان كنكور سراسري خواهد كرد و من شك ندارم كساني كه داراي رتبه بالا در كنكور هستند حضور در اين دانشگاه را انتخاب خواهند كرد و ما خواهيم توانست افراد نخبه را جذب دانشگاه كنيم.
وي با اشاره به اينكه دانشجويان متقاضي شركت در اين دانشگاه بومي خواهند بود و در منطقه ماندگار مي‌شوند، اضافه كرد: دانشجويي كه در اين دانشگاه ليسانس مي‌‌گيرد؛ مدرك كارشناسي آموزشي براي مثل ليسانس آموزش فيزيك يا ليسانس آموزش عربي به وي مي‌دهيم. اين دانشجو 30 سال در اين دانشگاه پرونده خواهد داشت و بعد كه معلم شد هم بايد در آموزش هاي اين دانشگاه براي به روز كردن اطلاعات تدريسش شركت كند؛ ضمن اينكه دوره‌هاي ضمن خدمت را نيز در اين دانشگاه سپري خواهد كرد. هر دانشجو مي‌تواند كارشناسي ارشد خود را نيز در اين دانشگاه بگذراند و افرادي نيز كه در آزمون‌هاي عمومي جذب آموزش و پرورش مي‌شوند نيز دوره هاي خود را در اين دانشگاه سپري مي كنند.
وزير آموزش و پرورش تصريح كرد: تصميم داريم در هر استان يك مجتمع آموزشي با معماري اسلامي، ايراني و بومي آن منطقه احداث كنيم و اعلام كنيم كه مجتمع هاي بعدي نيز طبق آن در استان احداث مي‌شوند، به عبارتي الگويي براي ساخت مدارس در هر استان معرفي كنيم.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
كاغذ سفيد را هر چقدر هم تميز و زيبا باشد كسی قاب نمی‌گيرد، برای ماندگاری در ذهن‌ها بايد حرفی برای گفتن داشت