جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۴ / ۱۱:۴۴
کد مطلب: 32868
۰
رئیس دفتر تالیف کتب درسی وزارت آموزش و پرورش:

درس‎های سه‎گانه خلأ موجود در مقطع متوسطه هستند

 

به گزارش ایسنا، دکتر محمود امانی طهرانی در جلسه پرسش و پاسخ دبیران فیزیک سراسر کشور، با بیان اینکه برای ایجاد تنوع در عناوین درسی بسترها متفاوت است، افزود: نوع دروس از حیث زمان ارائه متفاوت هستند به عنوان مثال درس زمین زیستگاه ما درسی است شامل زمین شناسی، محیط زیست، اقلیم و جغرافیا.

 

امانی طهرانی گفت: در نظام آموزشی، محور اصلی دانش آموز است و معلم باید خود را با دانش آموز تطبیق دهد.

 

رئیس دفتر تالیف کتب درسی وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: متاسفانه با توجه به روحیات خاصی که بر معلمان حاکم شده، حواسمان نیست چه مسئولیتی داریم و به موضوعات به صورت خاص نگاه می کنیم در حالی که معلم، دانش آموز و مسئولین آموزش و پرورش همه یک گروه هستند و باید تلاش کنند که کارها به خوبی انجام شود.

 

وی اضافه کرد: در برنامه جدید آموزش و پرورش، حجم کل آموزش از لحاظ ساعات افزایش خواهد یافت، این افزایش 11 ساعت خواهد بود تا جبران مافاتی برای کاهش ساعاتی که در سال های گذشته باشد.

 

امانی طهرانی بیان کرد: ملاک اولیه و اصلی ما تاکید بر مفهوم سازی بنیادی خواهد بود.

 

رئیس دفتر تالیف کتب درسی وزارت آموزش و پرورش در بحث تعطیلی روزهای پنج شنبه اظهار کرد: این موضوع در شورای معاونین و شورای راهبردی وزارت مطرح شده است و در باب دوره دوم متوسطه اتفاق نظری وجود دارد که البته تصمیم نهایی تا ابلاغ جدول جدید گرفته می شود.

 

وی ادامه داد: توزیع جمعیتی دانش آموزان ما در مدارس کشور یکی از دغدغه های ماست و باید براساس استانداردها به ساماندهی دانش آموزان توجه ویژه شود.

 

امانی طهرانی بیان کرد: استاندارد توزیع جمعیتی دانش آموزان در کشورهای جهان به ازای هر 15 دانش آموز یک معلم است در حالی که میانگین کشوری در این راستا 11.6 است.

 

رئیس دفتر تالیف کتب درسی وزارت آموزش و پرورش گفت: هر جا پراکندگی جمعیتی زیاد باشد کلاس های کم جمعیت زیادی تشکیل می شود مثلا در لرستان به دلیل پراکندگی جمعیتی، ممکن است توزیع جمعیتی دانش آموزان 10.5 باشد در حالی که در شهرستان چابهار این رقم 60 است یعنی مدرسه ها دو شیفت هستند.

 

وی افزود: اگر می توانستیم استاندارد را به 15 دانش آموز برسانیم نه تنها وضعیت آموزش و پرورش بلکه وضعیت معیشتی معلمان نیز بهبود می یافت چراکه به جای داشتن یک میلیون و 40 هزار معلم یا 700 هزار معلم می توانستیم کلاس ها را اداره کنیم.

 

امانی طهرانی یادآور شد: سال گذشته 25 هزار نفر از معلمان بازنشسته شدند و هیچگونه نیروی جایگزین برای آنها در نظر نگرفتیم. همچنین امسال 5000 نفری که در آموزش و پرورش جذب خواهند شد باید یک سال در دانشگاه فرهنگیان دوره های لازم را بگذرانند و بعد استخدام شوند.

 

رئیس دفتر تالیف کتب درسی وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: توزیع معلمان بسیار نامطلوب است چراکه در یک جا مازاد نیرو و در جایی دیگر کمبود نیرو داریم.

 

وی با اشاره به اینکه کمبود تجهیزات آزمایشگاهی و نبود متصدی آزمایشگاه از دغدغه های ماست، افزود: عنوان درسی مجزا برای آزمایشگاه در نظر گرفته نشده اما عنوان امتحانی مجزا در نظر گرفته شده است.

 

امانی طهرانی اظهار کرد: باید درس با آزمایشگاه تلفیق شود اما متاسفانه به دلیل اینکه معلمان ما گرایش به تئوریک دارند آزمایشگاه?ها حذف شده اند و بهانه آنها برای حذف این مهم، ساعت است در حالی که اگر با مدل آزمایش کلاس پیش بروند نه تنها درس زودتر تمام می شود بلکه یادگیری بسیار عمیق تر خواهد شد.

 

رئیس دفتر تالیف کتب درسی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: معلمان از آزمایشگاه وحشت دارند و هر کاری کنیم کار خود را انجام می دهند در حالی که اگر یک معلم طراحی آموزشی قوی و سازماندهی بهتری در کلاس داشته باشد، دانش آموز را به بهترین حالت یادگیری می رساند.

 

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
چرا همیشه بدنبال این هستیم که بدانیم چرا گل خار دارد؟ بیایید گاهی بدنبال آن باشیم که بدانیم چرا خار گل دارد؟