کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تک‌برگ؛ مرگ و زندگی «مرد خودساخته»

درگذشت «وین دایر»، استاد «خودروان‌درمانی»

خبرگزاری ایسنا , 13 شهريور 1394 ساعت 0:56

دکتر «وین دایر»، استاد «خودروان‌درمانی» و نویسنده 30 کتاب پرفروش، شنبه شب در سن 75 سالگی درگذشت. خبر درگذشت او را خانواده و ناشرش به رسانه‌ها اعلام کردند.


 

سایت رسمی متعلق به وین دایر، با انتشار جمله‌ای از او که گفته بود «زندگی ما در جسممان، دارایی یا شغلمان خلاصه نشده است؛ بلکه زندگی ما عشق الهی است؛ آنچه که بی‌نهایت است.» به مرگ او اشاره کرده است.

 

سی‌.ان‌.ان در گزارشی نوشت که جمله «وین بدن خود را ترک کرد، او در طول شب درگذشت»، شب گذشته در فیس‌بوک بیش از 50 هزار بار به اشتراک گذاشته شده است.

 

بر اساس اعلام ناشر کتاب‌هایش، «وین دایر شنبه شب در مائوی هاوایی، محل سکونتش، درگذشت». علت مرگ او گزارش نشده اما او سال 2009 به بیماری سرطان خونی حاد گلبول‌های سفید مبتلا شده بود.

 

 

وبسایت رسمی وین دایر

 

 

کتاب‌های وین دایر در ایران یقیناً از جمله کتاب‌های پرفروش در حوزه روان‌شناسی عمومی است و بسیاری از کتاب‌های او از سوی چند مترجم و چند ناشر، ترجمه و چاپ شده است.

 

* وین والتر دایر (Wayne Walter Dyer) دهم سال 1940 در شهر دیترویت از توابع ایالت میشیگان آمریکا به دنیا آمد. کودکی او با سختی‌ها و مشقت‌های فراوانی همراه بود و بیشتر دوران نوجوانی خود را در پرورشگاه به سر برد. او بعدها در سخنرانی‌هایش از رنج‌های دوران کودکی‌اش یاد کرده است.

 

* وین دایر در پایین‌ترین سطح اجتماع رشد کرد و در جوانی در نیروی دریایی آمریکا مشغول به خدمت شد. او بعد از چهار سال با تلاش و زحمت توانست به دانشگاه راه یابد و به دلیل مشکلات اقتصادی مشاغل مختلفی از جمله چمن‌زنی، پخش روزنامه، صندوق‌داری و شاگردی سوپرمارکت را تجربه کرد.

 

* او در جوانی در حالی‌ که به الکل و مواد مخدر اعتیاد داشت، توانست به کمک مدیتیشین و تلقین‌های فراوان آن را ترک کند.

 

* وین دایر کار مشاوره را از دوران دبیرستان در دیترویت آغاز کرد و در نهایت مدرک دکترای خود را در رشته مشاوره تحصیلی گرفت.

 

* وین دایر در سن 34 سالگی در حالی که در اوج موفقیت بود، استادی دانشگاه در رشته روان‌شناسی را رها کرد و به نویسندگی روی آورد.

 

 

 

 

 

* وی در کنار نویسندگی، سخنران مشهوری بود. در جوانی از سوی یک مؤسسه بین‌المللی به عنوان بهترین سخنران سال، جایزه «چکش طلایی» را دریافت کرد. از دیدگاه دایر، ورزش و فعالیت جسمانی بسیار اهمیت داشت و مخاطبانش را برای انجام آن تشویق می‌کرد. خودش در بیش از هفت مسابقه دو ماراتن شرکت کرد و به گفته خودش سال‌ها به طور روزانه دست‌کم 8 مایل می‌دویده و یک روز هم از این کار غفلت نکرده است.

 

* «مرد خودساخته» کتابی بود که به قسمتی از جذبه‌های خودش اشاره داشت. دایر به مخاطبانش توصیه می‌کند که واقع‌بین باشند چون ندای اعتماد به خود، همانند یک راهنمای مذهبی انسان را کارآزموده می‌کند و همچنین به خوانندگانش پیشنهاد می‌کند که دین‌باور باشند.

 

* وین دایر سه بار ازدواج کرد که هشت فرزند، حاصل این ازدواج‌هاست.

 

* دایر حیات معنوی‌اش را مرهون یک «گذشت بی‌سابقه» می‌دانست. وی همواره از جفایی که پدرش در حق همسر و فرزندانش روا داشته سخن می‌گفت و نسبت به او احساس خشم و نفرت داشت. بعد از مدت‌ها وی متوجه می‌شود پدرش از دنیا رفته و قبر او را پیدا می‌کند و بعد از حضور بر مزار پدر، تصمیم می‌گیرد کینه پدر را از دل دور کند و او را ببخشد و برایش دعا کند. به گفته دایر، او پس از آن احساس کرده تجربه معنوی و معرفت درونی به قلبش راه یافته است.

 

* دایر بیش از یک میلیون دلار به دانشگاه ایالتی دیترویت اهدا کرده بود و صندوق کمک هزینه تحصیلی در دانشگاهی که در آن درس خوانده بود تأسیس کرد. او بیش از 100 میلیون دلار به خدمات عمومی از جمله رادیو و تلویزیون دولتی اهدا کرده بود.

 

 

 

 

 

* وین دایر حدود 10 کتاب پرفروش نوشت. مشهورترین کتاب این نویسنده با عنوان «قلمرو اشتباهات شما» در سال 1976 منتشر و به یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های تاریخ تبدیل شد. تخمین زده می‌شد که این کتاب در مجموع بیش از 35 میلیون نسخه فروش داشته است.

 

* اکثر کتب وین دایر، حول محور «معنویت» و «عرفان» نگاشته شده است. البته دیدگاه‌ها و سبک دایر مخالفانی هم دارد؛ چنانکه برخی این سبک از پرداختن به مسائل روان‌شناسانه را چندان علمی نمی‌دانند. در ایران نیز برخی کتب او به تناوب، منتشر شده یا انتشار آنها برای مدتی توقف یافته است.

-

 

ایسنا - حمیده صفامنش

 

 


کد مطلب: 32871

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/32871/درگذشت-وین-دایر-استاد-خودروان-درمانی

میگنا
  https://www.migna.ir