کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تاثیر داروهای ضد افسردگی بر مغز

خبرگزاری صد و سیما , 15 شهريور 1394 ساعت 20:54

افسردگی اقسام گوناگون دارد و شایع ترین آن افسردگی کبیر است که فرد مبتلا به آن گاهی شاد و خوشدل و به طور موقت نیز فعال می شود.


محققان علوم پزشکی آمریکا اعلام کردند: مصرف نوعی داروی ضد افسردگی رایج، ممکن است تغییراتی در ساختمان مغز ایجاد کند.
 
به گزارش پایگاه خبری یورک الرت در اینترنت، دانشمندان می گویند داروی سرترالین که از دسته داروهای مهار کننده بازجذب سروتونین موسوم به داروهای SSRI است و در بازار تحت عنوان داروی زلفت Zoloft عرضه می شود به افزایش حجم یکی از مناطق مغزی در افراد افسرده و کاهش حجم دو منطقه مغزی در افراد غیر افسرده منجر می شود. 
 
مطالعه محققان که با استفاده از روش تصویر برداری ام آر آی بر روی 41 میمون ماده انجام گرفت نشان داد، مغز میمون های افسرده پس از مصرف داروی یاد شده در منطقه کورتکس سینگوله قدامی، دچار افزایش حجم می شود. 
 
همچنین دانشمندان دریافتند، در افراد غیر افسرده با مصرف داروی سرترالین،‌ حجم منطقه یاد شده و نیز منطقه هیپوکامپ کاهش می یابد. 
 
به گفته دانشمندان، مناطق یاد شده در مغز، با فعالیت هایی همچون درک فضایی، حافظه، یادگیری،‌ مسیر یابی، تمایل،‌ انگیزه و هیجان در ارتباطند. 
 
پزشکان می گویند، مصرف این دارو باید تحت نظر متخصص روان پزشکی باشد و هرگونه تغییر دوز داروهای ضد افسردگی و دیگر داروهای مغز و اعصاب، باید تحت نظر پزشک معالج انجام گیرد. 
 
افسردگی اقسام گوناگون دارد و  شایع ترین آن افسردگی کبیر است که فرد مبتلا به آن گاهی شاد و خوشدل و به طور موقت نیز  فعال می شود.  
 
نوعی از افسردگی کبیر به افسردگی مالیخولیایی موسوم است که بیمار هیچ گاه از چیزی دلخوش نمی شود و  در حدود پانزده درصد مبتلایان به افسردگی کبیر دچار افسردگی اوهام اند که معمولاً با خلق و خوی اندوهگین همراه است و به عنوان مثال خود را گناهکار و غیر قابل بخشش تصور می کنند.
 
حدود پانزده در صد مبتلایان به افسردگی کبیر نیز دچار روان پریشی می شوند.  
 
شیوع افسردگی در قرن بیستم به خصوص بعد از دو جنگ جهانی بیشتر شده است. 
 
محققان بر این باورند که علت افزایش شمار مبتلایان به افسردگی ، زندگی شهر نشینی و مواردی همچون افزایش مصرف الکل ، افزایش استرس روزانه افراد در اجتماع و کاهش میزان اشتغال می باشد.
 


کد مطلب: 32915

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/32915/تاثیر-داروهای-ضد-افسردگی-مغز

میگنا
  https://www.migna.ir