کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

وقتي دختر مي خواهد بازيگر شود ولي مادرش آرزوي دکتر شدن او را دارد!

روزنامه خراسان , 16 شهريور 1394 ساعت 8:31

مادرم نمي گذارد شغل مورد علاقه ام را انتخاب کنم


مسئله: دختري 13 ساله هستم. به مادرم مي گويم مي خواهم بازيگر شوم، اما مادرم مي گويد بايد دکتر شوي. من هم اصلاً دوست ندارم. چه کار کنم؟
-
-

 

 

با سلام خدمت شما مخاطب گرامي.

در بسياري از تحقيقات شغلي مشخص شده است که بسياري از افراد نمي دانند چرا يک شغل يا حرفه را انتخاب کرده اند. بعضي ها صرفا تحت فشار پدر و مادرشان درس مي خوانند و دست به انتخاب شغل مي زنند و برخي هم بنا بر تصور آرماني از برخي مشاغل مشغول به تحصيل مي شوند و برخي ديگر هم به دنبال کسب موفقيت در راه هايي غير از ادامه تحصيل هستند. «جان هلند» دانشمند آمريکايي و استاد روان شناسي، معتقد است که انتخاب شغل و حرفه به نوعي عامل ابراز شخصيت است. او معتقد است که انتخاب يک شغل منعکس کننده انگيزه، دانش، شخصيت و توانمندي يک شخص است.

 

عوامل موثر بر انتخاب شغل و رشته

با اين حال و براي نتيجه گرفتن شما در فرآيند تصميم گيري انتخاب شغل و رشته تحصيلي، در ادامه به عوامل تاثير گذار بر انتخاب شغل و حرفه اشاره مي کنم که اميدوارم به شما کمک موثري کند. اين عوامل تاثيرگذار عبارت است از: خود انگاره، انگيزه، نگرش درباره مشاغل، توانمندي ها، علايق، ارزش ها، مشرب و سبک شخصيت، سطح اجتماعي-اقتصادي، نفوذ پدر و مادر، هويت قومي، جنس و عوامل جسماني، ذهني، احساسي و اجتماعي.

 

شرط موفقيت در شغل

شما با تصوري که از بازخورد ديگران در ارتباطات تان نسبت به توانمندي خود کسب کرده ايد و آرماني که نسبت به شغل مورد علاقه تان داريد در رسيدن به شغل مورد علاقه تان، موفق خواهيد بود. هر قدر اين تصوير شما از لياقت شما براي احراز شغل مورد نظرتان قوي تر باشد شما در رسيدن به آن موفق تر خواهيد بود.

 

چه انگيزه اي در پس انتخاب تان است؟

همچنين وقتي به انتخاب شغل و حرفه اي فکر مي کنيد، ببينيد چه انگيزه اي در پس انتخاب شما وجود دارد. ارزش هاي شما معلوم مي کنند که از زندگي تان چه مي خواهيد و با اين انتخاب مي خواهيد به کجا برسيد. همچنين توصيه ديگر من به شما اين است که با مطالعه بيشتر در حوزه روان شناسي، گونه شخصيتي تان را شناسايي کنيد و پس از اطلاع از گونه شخصيتي خود براي انتخاب شغل خود از آن کمک بگيريد.

 

بازيگر شدن هم اصول دارد

بعد از اين که با توجه به توضيحات ارائه شده، تشخيص داديد که در کدام رشته تحصيلي يا حرفه اي ديگر مانند بازيگري موفق هستيد، بايد به دنبال گذراندن دروس آکادميک و دانشگاهي آن باشيد. به هيچ وجه فکر نکنيد که در عرصه بازيگري بدون علم و دانش موفق خواهيد بود. در خور ذکر است که بايد در اين باره با استدلال هاي منطقي با مادرتان هم صحبت کنيد و مطمئن باشيد که مادرتان هم خير شما را مي خواهد و اگر دلايل تان براي انتخاب بازيگري کافي باشد، مادرتان خواهد پذيرفت. البته به دلايل مخالفت مادرتان هم گوش دهيد چراکه شايد بعضي شرايط احراز شغل بازيگري را نداشته باشيد.
-

صديقه معدني، کارشناس ارشد روانشناسي

 


کد مطلب: 32921

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/32921/وقتي-دختر-مي-خواهد-بازيگر-شود-ولي-مادرش-آرزوي-دکتر-شدن-او

میگنا
  https://www.migna.ir