کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

استرس به مغز آسیب می زند

سلامت نیوز , 17 شهريور 1394 ساعت 9:20

استرس ممكن است به ذهن آسیب بزند- اما این آسیب دیدگی می تواند بهبود پیدا کند


همه ی ما می دانیم که استرس برایمان بد است اما چقدر بد ؟خیلی غیر اخلاقی است که مردم را به طور عمدی با نام علم در معرض تهدیدات روانی قرار داد. اما اقدامات نظامی جاری فرصت هایی را به ما پیشنهاد می کنند تا ببینیم چه اتفاقی برای مردمی که در معرض موقعیت های استرس زا هستند می افتد.

محققان هلندی مغز سربازانی را که در جنگ ها شرکت می کنند، آسیب دیده یافتند. کارکرد و ساختار مغزی آن ها آسیب دیده بود. اما این تاثیرات با گذشت زمان از بین می روند. و این آسیب ها می توانند دوباره بهبود یابند. تحقیقی توسط آکادمی ملی علوم منتشر شد که سی و سه سرباز هلندی را که به مدت چهار ماه به افغانستان اعزام شدند مورد بررسی قرار دادند. این اولین اعزام تمام آن ها بود. ماموریت آن ها شرکت در عملیات های ناتو برای حفظ صلح بود.

محققان این ها را با 26 سربازی که هرگز به آنجا اعزام نشدند مقایسه کردند.سربازانی که اعزام شده بودند جنگ مسلحانه را تجربه کردند و در معرض آتش دشمن قرار گرفتند. اما این مساله علائم استرس داشتن آن ها را بدتر نکرد و به این جهت تفاوتی بین سربازان اعزام شده و سربازان اعزام نشده وجود نداشت.

آن ها تفاوتی در ناراحتی های ناشی از استرس، خشم و نمره ی مود(حال روحی آن ها) این گروه ها نیافتند. اما علی رغم عدم اختلاف دو گروه در علائم روانشناختی، تفاوت در کارکرد مغز دو گروه دیده شد. کارکرد مغز میانی گروه اعزامی کاهش یافته بود چنانکه تفاوت های ساختاری این ناحیه نیز کاهش یافته بود.

سربازانی که به افغانستان تست های شناختی را بدتر از سربازانی که نرفته بودند انجام دادند. این تاثیرات در کمتر از دو ماه بعد از بازگشت سربازان از افغانستان ظاهر شد. اما یک سال و نیم بعد محققان فهمیدند که آسیب دیدگی مغز آن ها بهبود پیدا کرده است و عملکرد شناختی و ساختاری مغز آن ها بهتر شده است. بنابراین مغز می تواند خود را بازسازی کند البته اگر زمان لازم برای بازسازی به آن داده شود در این صورت تاثیرات نامطلوب استرس بر خود را تا حد زیادی کاهش می دهد.


کد مطلب: 32940

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/32940/استرس-مغز-آسیب-می-زند

میگنا
  https://www.migna.ir