پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۰ / ۰۶:۲۶
کد مطلب: 3311
۰

آفتاب شما را پير مي‌كند

  جام جم آنلاين: دراز كشيدن در گرماي ملايم آفتاب تابستان بسيار لذت‌بخش است و باعث مي‌شود حس بهتري داشته باشيم. علاوه بر اين حس خوب، نور آفتاب باعث تغيير رنگ پوست هم مي‌شود، اما اثرات منفي ناشي از نور آفتاب چطور؟ تا به حال با خود فكر كرده‌ايد براي زيباتر شدن رنگ پوست يا استراحت زير نور آفتاب چه بلايي سر پوست‌تان مي‌آوريد؟

متخصصان بارها هشدار داده‌اند قرار گرفتن طولاني مدت در معرض نور آفتاب مي‌تواند احتمال بروز آسيب‌هاي سلولي، ايجاد چين و چروك‌هاي زودرس، لكه‌هاي پوستي و سرطان پوست را افزايش دهد، اما آيا مي‌دانيد نشانه‌ها و عوارض قرار گرفتن در معرض نور آفتاب چيست؟

مي‌خواهيد برنزه شويد، اما به چه قيمتي؟

شايد اگر شما هم پوستي تيره‌تر و برنزه داشته باشيد، احساس زيبايي كنيد، اما اين رنگ زيباي طلايي كه مي‌بينيد، در حقيقت در اثر آسيب رسيدن به اپيدرم ـ خارجي‌ترين لايه پوست ـ ايجاد شده است. علاوه بر اين، قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراي بنفش خورشيد (UV)، روند پير شدن پوست را تسريع مي‌كند و احتمال ابتلا به سرطان پوست را نيز افزيش مي‌دهد؛ بنابراين براي پيشگيري از بروز تخريب‌هاي پوستي، ساعاتي كه بيرون از خانه هستيد، استفاده از كرم‌هاي ضدآفتاب مناسب را فراموش نكنيد.

آفتاب‌سوختگي

آفتاب‌سوختگي نتيجه اثرات تخريبي اشعه UV خورشيد است. اغلب آفتاب‌سوختگي‌ها با قرمز شدن پوست، حساسيت به تماس‌هاي پوستي و دردي خفيف نمايان مي‌شود و فقط لايه خارجي پوست را تحت‌تاثير قرار مي‌دهد (آفتاب‌سوختگي درجه اول)‌. معمولا علائم آفتاب‌سوختگي چند ساعت پس از قرار گرفتن در معرض نور ظاهر مي‌شود، ولي ممكن است چند روز تا چند هفته زمان نياز باشد تا علائم برطرف شود. استفاده از كمپرس آب سرد و كرم‌هاي مرطوب‌كننده نيز مي‌تواند در كاهش اثرات آفتاب‌سوختگي موثر باشد.

اما بر خلاف اين نوع، آفتاب‌سوختگي درجه دوم به لايه‌هاي عميق‌تري از پوست آسيب مي‌زند و در نتيجه دردناك‌تر است و درمانش، زمان بيشتري نياز دارد. قرمزي، تورم و ايجاد تاول از جمله علائم اين نوع آفتاب‌سوختگي است، البته حواستان باشد اگر پوست‌تان تاول زد، خودتان آن را از بين نبريد، چون اين كار مي‌تواند منجر به بروز عفونت شود، حتما به پزشك مراجعه كنيد و از او مشورت بخواهيد.

حواستان باشد نور آفتاب، سن‌تان را زياد نكند

قرار گرفتن در معرض اشعه‌ خورشيد باعث مي‌شود پوست، سال‌ها قبل از زماني كه بايد، پير و سالخورده به نظر برسد. طبق نظر متخصصان بيش از 80 درصد اثرات پيري پوست بزرگسالان، مربوط به آفتاب گرفتن‌هاي دوران نوجواني و قبل از 18 سالگي است. در حقيقت، در طول زمان، نور آفتاب قدرت كششي پوست را از بين مي‌برد و باعث شل شدن آن مي‌شود.

نور آفتاب همچنين مي‌تواند سبب تغيير رنگ نامناسب و ايجاد لكه‌هاي پوستي شود. در اين وضعيت قسمت‌هايي از پوست تيره‌تر است و بخش‌هايي روشن‌تر.

در ضمن اگر روي دست‌هايتان لكه‌هاي قهوه‌اي يا خاكستري مي‌بينيد فكر نكنيد پير شده‌ايد. در واقع اين لكه‌هاي مزاحم در نتيجه قرار گرفتن در معرض نور آفتاب ظاهر شده‌اند و به همين دليل هم بيشتر روي دست‌ها و صورت، آنها را مي‌بينيم. در نهايت به خاطر داشته باشيد علاوه بر پوست، از چشم‌ها هم بايد در مقابل نور آفتاب محافظت كرد. بنابراين با استفاده از عينك‌هاي آفتابي و كلاه مناسب، از بروز عوارض چشمي و ايجاد مشكلات بينايي پيشگيري كنيد.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
برای کشتی های ساکن، موج های دریا تصمیم می گیرند!