دوشنبه ۵ مهر ۱۴۰۰ - 27 Sep 2021
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۲۹ شهريور ۱۳۹۴ / ۰۹:۰۶
کد مطلب: 33127
۳
۲

سی ویژگی یک استاد دانشگاه

سی ویژگی یک استاد دانشگاه
دکتر محمود سریع‌القلم ، استاد دانشگاه شهید بهشتی، در ادامه سلسله مباحث "سی ویژگی"، این بار 30 ویژگی یک استاد دانشگاه را برشمرده است که می خوانید:
-
-
-

1.  حداقل 80 درصد وقت کاری او، صرف تدریس، تحقیق، مراکز تحقیقاتی و کنفرانس‌های علمی شود؛
2.    خود را در معرض دیدگاههای گوناگون قرار دهد؛
3.    تفاوت میان توجیه کردن و استدلال کردن را بداند؛
4.    تفاوت میان تبلیغ کردن و استدلال کردن را بداند؛
5.    در جریان مباحث و گفتمان‌های رشتۀ خود در سطح بین‌المللی قرار داشته باشد؛
6.    حداقل روزی چهار ساعت مطالعه کند؛
7.    از مرید پروری، پرهیز کند؛
8.    برای تبلیغ شخص خود، برنامه ریزی نکند؛
9.    مبلّغ افراد نباشد؛ بلکه بسط دهندۀ منطق و استدلال باشد؛
10.    دانشجو و مخاطب از نقد افکار او، احساس امنیت کامل کند؛
11.    روش تدریس او باعث فکر کردن بیشتر توسط دانشجویان و مخاطبان گردد؛
12.    اگر از متون او، نقد عالمانه‌ای شد، تشکر کرده و پاسخ دهد؛
13.    اگر به نظریه‌ای متفاوتی رسید بگوید قبلاً اشتباه کردم و خود را اصلاح کند؛
14.    نظریه پرداز صرف نباشد؛ برای بهبود وضع جامعه راه حل ارائه دهد؛
15.    آنقدر بی‌خوابی و زحمت بکشد تا نسبت به نظریه پردازی خود، اطمینان پیدا کند؛
16.    ضمن کار علمی، با منِ انضمامی خود مبارزه کند؛
17.    متانت گفتاری و رفتاری را در هر شرایطی حفظ کند؛
18.    در بحث و مناظره، عصبانی نشود، بی احترامی نکند، صدای خود را بالا نبرد و از القاب استفاده نکند؛
19.    استقلال فکری خود را در شرایط متفاوت اجتماعی و سیاسی حفظ کند؛
20.    دانشجوی قوی را تقدیر و دانشجوی ضعیف را تشویق کند؛
21.    با هم‌قطاران خود در سطح بین‌المللی در ارتباط باشد؛
22.    حداقل به یک زبان خارجی مسلط باشد؛
23.    90 درصد کار علمی و تحقیقاتی او به صورت نوشتن و متن باشد؛
24.    از همکاران خود بدگویی نکند؛
25.    یک کتاب تأثیرگذار و ماندنی در رشتۀ خود، تولید کند؛
26.    بنیان‌های فلسفی متون و افکار او با نهایت دقت پرورانده شده باشند؛
27.    برای روشنگری، بعضاً با رسانه‌ها مصاحبه کند؛
28.    از مراکز قدرت فاصله بگیرد تا بتواند بدون ملاحظه، نتایج فکر و تحقیقات خود را به جامعه علمی و شهروندان عرضه کند؛
29.    سراغ صاحبان منصب نرود؛ اگر برای جامعه و بسط علم مفید بود، دعوت بعضی از آن‌ها را بپذیرد؛
30.    کسی که بعضاً به دانشگاه سر می‌زند، به معنای دقیق علمی کلمه نمی‌تواند استاد دانشگاه باشد.

 
 
مرجع : عصر ايران
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

علي روستايي
Iran, Islamic Republic of
31 مين هم اينكه كار و تحقيق دانشجويان را بعداً به صورت مقاله يا كتاب به اسم خود منتشر نكند يا اينكه در كلاس كم فروشي نكند و فوت آخر را نذارد براي كارگاه هاي خصوصي خودش. و براي فروش بيشتر كتاب خود آنرا به عنوان منبع سئوالات امتحاني به دانشجوي بدبخت معرفي نكند
فرزانه
Iran, Islamic Republic of
کااملا موافقم
روان شناسی رشد،نظریه های رشد ( پیاژه- اریکسون)، مراحل رشد (کودکی –نوجوانی-بزرگسالی- پیری )
درگذشت روانشناس مرکز مشاوره دانشگاه تهران بر اثر کرونا
خودافشایی هیجانی  Emotional  Self-Disclosure
هفت ویژگی یک شریک عاطفی امن از دید روانشناسان
چرا شغل‌مان، همه‌ هویت ماست؟
زن و ازدواج موفق
انگ یا استیگما؛ مشکلی واقعی در درمان بیماران روانی
کدام خواستگار شما را خوشبخت می‌کند؟
سندروم توره یا سندروم تورت را بشناسید!
شناخت انواع سبک زندگی در روانشناسی
چگونه استاد دانشگاه شویم؟/ تمام نکات لازم برای رسیدن به کرسی دانشگاه
چگونه در مقابل افراد خودخواه از خودمان حفاظت کنیم؟
مانعی برای پرواز آرزوهایت نباش. آسمان همواره پذیرای قاصدک هایی است که امیدهایت را سوار بر آن کرده ای