شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۴ / ۲۳:۳۲
کد مطلب: 33151
۰

کاهش خطر ابتلا به اوتیسم در نوزادانی که شیر مادر می خورند

به گزارش مهر، طبق یک پروژه تحقیقاتی بین المللی به نظر می رسد که مصرف شیر مادر، خطر ابتلا به اوتیسم را در نوزادانی که زمینه ابتلا به این اختلال را به صورت ژنتیکی دارند، کم می کند. یک تیم پژوهشی به سرپرستی «کاتلین کرول»، از موسسه علوم شناختی انسانی و مغز ماکس پلانک آلمان، با تمرکز بر تغذیه با شیر مادر، ژن ها و توانایی درک احساسات به نتایج قابل توجهی دست پیدا کرد.

کرول و همکارانشان در این پروژه تحقیقاتی ۹۸ نوزاد هفت ماهه را که نیمی از آن ها دارای دو نسخه از یک نوع ژن خطرناک CD۳۸ بودند، مورد مطالعه قرار دادند تا بتوانند اثر تغذیه با شیر مادر را بر ادراک نوزادان از احساسات مشخص سازند. در حقیقت تشخیص احساسات افراد یکی از مهارت های کلیدی اجتماعی محسوب می شود که به مقدار اطلاعات فراهم شده از منطقه چشم فرد بستگی دارد به این معنا که فرد توسط چشم به تشخیص احساسات افراد می پردازد.

ارتباط مستقیمی را می توان بین کاهش توجه به چشم دیگران و ابتلا به اختلالات اوتیسم مشاهده کرد. این پژوهش ها نشان می دهد نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می کنند زمان بیشتری را صرف نگاه کردن چشمانی با حالت های شاد کرده و از نگاه کردن به چشمان عصبانی خودداری می کنند.

محققان از تطبیق این داده های به دست آمده با ژنوتیپ نوزادان دریافتند که تغذیه با شیر مادر در تنظیمات بصری نوزادانی که دارای ژن خطرناک CD۳۸ هستند موثر واقع می شود. از دیگر نتایج به دست آمده در این پژوهش ها می توان به این مساله اشاره کرد که تغذیه با شیر مادر با افرایش حساسیت نسبت به احساسات و هیجان ها در نوزادان همراه است اما محققان و پژوهشگران تاکید می کنند که هنوز شواهد و مدارک به دست نیامده که نشان دهد تغذیه با شیر مادر اثر نهایی بر احتمال ایجاد اوتیسم گذاشته و یا شدت آن را کاهش می دهد.
در این پژوهش بین المللی دانشمندان دانشگاه ملی سنگاپور و دانشگاه ویرجینیا نیز با محققان و دانشمندان آلمانی همکاری نزدیک داشته اند.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
اعتماد به نفس ضرورتاً تضمین کننده موفقیت نیست ولی عدم اعتماد به نفس مطمئناً باعث شکست می‌شود./ آلبرت بندورا