جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۴ / ۰۹:۵۳
کد مطلب: 33342
۱

بعد از ترک مصرف کافئین چه اتفاقاتی در بدنتان مي افتد؟

بعد از ترک مصرف کافئین چه اتفاقاتی در بدنتان مي افتد؟
مصرف زیاد کافئین اعتیاد آور است. نتایج بسیاری از پژوهش ها نشان می دهند که نوشیدن صبحگاهی یک فنجان قهوه باعث افزایش انرژی، هشیاری و بهبود وضعیت حافظه می شود اما با این حال زیاده روی در جذب کافئین توصیه نمی شود؛ به طوری که برخی متخصصان سفارش به کاهش مصرف یا پرهیز از آن می کنند. اگر شما نیز تصمیم به ترک مصرف کافئین گرفته اید بهتر است بدانید که قرار است چه اتفاقاتی در بدن تان بیفتد.
میزان آنتی اکسیدان بدن کاهش می یابد نتایج پژوهش های متعدد نشان می دهند که نوشیدن قهوه یک شیوه ی شگفت انگیز برای جذب آنتی اکسیدان است. با وجود اینکه چای سبز نیز چنین شهرتی دارد اما قهوه ی صبحگاهی قدرت آنتی اکسیدانی بالایی دارد. نتایج پژوهش های محققان آمریکایی نشان می دهد که نوشیدن قهوه به پیشگیری از ابتلا به بیماری های قلبی و سرطان سینه کمک می کند.

پژوهشی که روی سرطان سینه انجام شده است نیز نشان می دهد خانم هایی که روزانه 5 فنجان قهوه می نوشند به میزان 57 درصد کمتر در معرض این بیماری قرار می گیرند. بنابراین افرادی که قصد دارند به هر دلیلی مصرف قهوه را ترک کنند باید یک جایگزین حاوی کافئین سالم مانند چای سبز مصرف کنند تا میزان آنتی اکسیدان دریافتی جبران شود.

-
خواب عمیق تر تجربه می شود نتایج پژوهشی که در Journal of Clinical Sleep Medicine به چاپ رسیده است نشان می دهد افرادی که کافئین دریافت نمی کنند خواب باکیفیت تری دارند. نتایج پژوهش ها نشان می دهد افرادی که نوشیدنی ها و مواد غذایی حاوی کافئین (حتی 6 ساعت
قبل از خواب) مصرف می کنند در طول شب از اختلالات خواب رنج می برند و با خستگی بیشتری از خواب بلند می شوند. این افراد در طول روز نیز نیاز بیشتری به کافئین احساس می کنند. بنابراین اگر بعد از ترک کافئین احساس خستگی و عصبانیت می کنید بدانید که در طولانی مدت خواب بهتری خواهید داشت و خستگی ها از تنتان به در می رود.

-
اعتیاد به کافئین می تواند باعث بروز عصبانیت، کاهش انرژی و میل به پرخوری شود. در نتیجه اگر قصد ترک کافئین را دارید بیشتر حواستان به وزنتان باشد
-
عوارض کمبود کافئین در بدن بروز می کنند قطع ناگهانی مصرف کافئین (عدم مصرف قهوه، نوشابه ها، چای سبز و حتی برخی مواد غذایی) باعث بروز عوارضی در بدن می شود که خوشبختانه موقتی هستند. به عقیده ی محققان کمبود کافئین در بدن باعث بروز بدخلقی، احساس ریزه خواری، خستگی و حتی سردرد می شود. البته این عوارض به میزان مصرف کافئین بستگی دارد. هر چه میزان جذب این ماده بیشتر باشد عوارض آن مدت زمان بیشتری به طول می انجامد که گاهی تا 10 روز نیز طول می کشد. بهتر است که مصرف کافئین به تدریج کاهش داده شود تا عوارض کمبود آن به طور ناگهانی در بدن بروز نکند.

-
آرامش بیشتر بعد از ترک اعتیاد کافئین یک ماده ی محرک است. این ماده باعث تحریک دستگاه عصبی بدن می شود که آدرنالین ترشح می کند. نتایج پژوهشی که توسط Institut National de la Santé به چاپ رسیده است نشان می دهد که کافئین با وجود خواصی که دارد اما می تواند اثراتی روی عروق مغز نیز داشته باشد. در واقع زمانی که
کافئین جذب بدن می شود رگ های خونی ما فشرده شده و فشار خون بالا می رود. مصرف زیاد کافئین در طولانی مدت و ایجاد اعتیاد مزمن به این ماده می تواند باعث بروز مشکلاتی در سلامتی شود. اما بعد از ترک مصرف آن، فرد به مرور احساس آرامش و راحتی بیشتری خواهد داشت که بعد از پشت سر گذاشتن دوره ی اعتیاد حاصل می شود.

-
وضعیت گوارش بهبود می یابد زیاده روی در مصرف قهوه و جذب کافئین از طریق نوشیدن نوشابه ها و چای و غیره می تواند باعث روان شدن مدفوع شود. به عقیده ی متخصصان میکروبیولوژیست دانشگاه کالیفرنیای جنوبی، کافئین روی دستگاه گوارش تأثیر می گذارد. در واقع این ماده مانند یک ماده ی ملین کمابیش قوی عمل می کند؛ اما بعد از توقف مصرف آن وضعیت مزاجی افراد بهبود یافته و مدفوع به حالت طبیعی بر می گردد.

-
کافئین و نوسان وزن با وجود اینکه مصرف قهوه می تواند تا حدودی به کاهش وزن کمک کند (چون مانع اشتهای زیاد می شود) اما در عین حال می تواند باعث افزایش وزن نیز بشود. چون افزودن مقداری شیر، شکر یا خامه در فنجان قهوه ی بعد از ظهر می تواند به راحتی کالری بیشتری وارد بدن کند؛ اما اگر عادت به نوشیدن قهوه ی تلخ و سیاه دارید نیازی به نگرانی نیست. این اتفاق برای افرادی که مصرف کافئین را ترک می کنند نیز رخ می دهد. محققان مایو کلینیک به این نتیجه رسیده اند که اعتیاد به کافئین می تواند باعث بروز عصبانیت، کاهش انرژی و میل به پرخوری شود. در نتیجه اگر قصد ترک کافئین را دارید بیشتر حواستان به وزنتان باشد.
مرجع : فاطمه مهدی پور - تبیـــــان
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
صعود به اورست 13 روز به طول مي انجامد، اما سقوط از آن فقط « 8 ثانيه ». ساختن روابط مدتها به طول مي انجامد اما از بين رفتن آن فقط در چند ثانيه!