جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۴ / ۱۴:۰۱
کد مطلب: 33345
۱
مترجم: زهرا هدایت منش

چپ دست ها خیلی هم زود نمی میرند

چپ دست ها خیلی هم زود نمی میرند
محققان امریکایی در پژوهش خود به آمارهای مرگ و میر استناد کرده بودند. آنان سوابق 987 نفر را که در دو ناحیه از کالیفرنیای جنوبی فوت کرده بودند، جمع آوری کردند که در آن اطلاعات لازم در مورد اینکه آیا اشخاص فوت شده راست دست یا چپ دست بوده اند، وجود داشت. آنگاه سن متوسط مرگ افراد راست دست و چپ دست محاسبه شد و معلوم شد که راست دست ها در سن متوسط 75 سالگی فوت میکردند، در حالی که سن متوسط افراد چپ دست 66 سال بود.
اما پژوهشگران هرگز تعیین نکردند که اصلا چند نفر در آن دو ناحیه از کالیفرنیا راست دست یا چپ دست هستند، چه رسد به اینکه سن آنها را مشخص کنند. در نتیجه به گفتة تریشیا هارج، متخصص همه گیری شناسی، نتیجه گیریهای آنان «کاملا بی معنی است».
هارج می گوید امکان دارد این نتایج فقط بیانگر واقعیتی باشد که از مدت ها پیش دانسته بود، یعنی اینکه سن متوسط افراد چپ دست به طور چشمگیری کمتر از سن متوسط افراد راست دست است. البته ممکن است که این تفاوت هیچ ربطی به طول عمر متوسط افراد چپ دست نداشته باشد بلکه احتمالا ناشی از این باشد که تا چند دهة پیش افراد چپ دست را در مدرسه مجبور می کردند با دست راست بنویسند. هارج می گوید به همین دلیل از آنجا که جمعیت چپ دستها جمعیت جوانتری است، افراد چپ دستی که فوت می کنند به طور متوسط جوانتر از راست دستهایی خواهند بود که می میرند.
یکی از دو محقق این احتمال را که روشهای گذشتگان در مجبور کردن چپ دستها باعث این داده ها شده است، رد می کند. او می گوید نمی توان به سادگی افراد را مجبور کرد تا با دست دیگرشان بنویسند و حتی آن موقع هم امکان دارد افراد با وجود آنکه با دست راست می نویسند، اکثر کارهای دیگرشان را مانند گذشته با دست چپ انجام دهند.
اما در بررسی های خود او هم معلوم است که والدین و آموزگاران توانستند بسیاری از کودکان خردسال را مجبور کنند تا با دست راستشان بنویسند. ظاهرا این کار در دختران موفقیت بیشتری داشت. از میان کودکان زیر نه سالی که تحت این فشارها قرار گرفتند، 60 درصد دختران با دست دیگرشان نوشتند، در حالی که تنها 20 درصد پسران به آن تن دادند.
البته این پژوهنده مدارک دیگری جمع آوری کرده است که نشان می دهد در امریکا نسبت افراد چپ دست به راست دست در طی این قرن در مجموع تغییری نکرده است. بنابراین علت اینکه سالمندان چپ دست اینقدر نادرند این است که قاعدتا زودتر می میرند.
مرجع : راســخون
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
هر وقت احساس حسادت کردیم ، یادمان باشد ، خاموش کردن شمع دیگری ، باعث نمیشود ، شمع ما درخشان تر نور افشانی کند