پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۴ / ۱۶:۲۳
کد مطلب: 33350
۲
۱
همه چيز درباره دامپزشکي

تاريخچه، وظايف و نکاتي جالب درباره شخصيت دامپزشک ها

تاريخچه، وظايف و نکاتي جالب درباره شخصيت دامپزشک ها
دامپزشکي صرفا به معناي درمان يک بيماري در دام نيست بلکه اين رشته نقش موثري در بهداشت عمومي و ارتقاي سلامت جامعه دارد و با فقدان دامپزشکي، بدون شک بخشي از سلامت جامعه به خطر خواهد افتاد. ادامه اين مطلب به شما کمک مي کند تا اطلاعات جالبي را درباره دامپزشکي و دامپزشک ها به دست آوريد.دامپزشکاني که ضرورت حضورشان انکارناپذير است اما کمتر به آن ها توجه مي شود و کمتر فردي است که درباره شغلشان، حساسيت هايش، وظايفشان و سختي هايش چيزي بداند.

-
تاريخچه دامپزشکي

علم دامپزشکي همزمان با رواج اهلي کردن حيوانات ايجاد شده و روز به روز اهميت بيشتري پيدا کرده است. با اين حال دامپزشکي نوين در ايران به سال ۱۲۹۰ هجري شمسي برمي گردد که ايران تصميم گرفت تشکيلات ژاندارمري نويني را پايه گذاري کند و از دولت سوئد، عده اي کارشناس نظامي براي تاسيس ژاندارمري استخدام کرد. در کنار افسران سوئدي 2 دکتر دامپزشک نيز بودند و اين 2 افسر دامپزشک اقدام به تاسيس مدرسه دامپزشکي براي تربيت کادر موردنياز ارتش کردند. در سال ۱۳۰۴ پس از همه گيري طاعون گاوي و ايجاد خسارات زياد در وزارت کشاورزي، اداره اي به نام سازمان دفع آفات حيواني تاسيس شد. در سال ۱۳۱۴ با توجه به ضرورت کنترل بيماري هاي مهلک دامي و نظارت بهداشتي دام و فرآورده هاي دامي، اداره کل دامپزشکي جايگزين مؤسسه دفع آفات حيواني شد. در تشکيلات کنوني وزارت جهاد کشاورزي، سازمان دامپزشکي کشور به عنوان سازماني مستقل وابسته به آن وزارت شناخته شده و رئيس سازمان دامپزشکي کشور مستقيما تحت نظارت وزير به انجام وظيفه مي پردازد. در استان ها نيز ادارات کل دامپزشکي و در شهرستان ها شبکه دامپزشکي است که به طور عمودي زير نظر سازمان مرکزي دامپزشکي و به شکل افقي با سازمان جهاد کشاورزي و مديريت جهاد کشاورزي شهرستان مرتبط است.

 

مهم ترين وظايف دامپزشک ها

اگر تا به حال تصور مي کرديد که يک دامپزشک فقط وظيفه معاينه کردن دام ها را دارد، سخت در اشتباه بوده ايد.

دامپزشک حيوان را به صورت دوره اي معاينه مي کند و در صورت نياز بيماري اش را تشخيص مي دهد و درمان مي کند. همچنين معاينات منظم به منظور بررسي سلامت حيوانات، آزمايش و واکسيناسيون آن ها را براي مقابله با بيماري ها انجام مي دهد.

زخم هاي حيوانات را شست و شو مي دهد و مداوا مي کند. همچنين شکستگي ها را درمان و در صورت نياز با استفاده ازتکنيک هاي جراحي حيوان را جراحي مي کند.

به صاحب حيوان درباره تغذيه و نگهداري صحيح مشاوره مي دهد. به علاوه به صاحب حيوان روش هاي پيشگيري از بيماري هاي مشترک با انسان را مانند هاري و بروسلوز مي آموزد.

براي تشخيص بيماري هاي ناشناخته تر حيوانات، از آن ها نمونه مي گيرد و به آزمايشگاه دامپزشکي ارسال و نتايج را تحليل مي کند.

بررسي محل زندگي حيوانات و مشاوره دادن در خصوص راه هاي جلوگيري از گسترش بيماري، از ديگر وظايف دامپزشک است.

مديريت و نظارت بر پرستاران و پرسنل مراقب حيوانات را نيز بر عهده دارد.

 

ويژگي هاي شخصيتي دامپزشک ها

شايد از مهم ترين ويژگي هاي يک دامپزشک خوب، علاقه مندي به حيوانات باشد زيرا در غير اين صورت امکان موفقيت در اين شغل کمتر مي شود. با اين حال، دامپزشک ها چند ويژگي ديگر هم دارند که در ادامه به آن اشاره مي شود.

توانايي کار در ساعات طولاني و نامنظم: زيرا گاهي ممکن است براي معالجه بيماري منتشر شده در يک گاوداري يا مرغ داري يا هر مرکز ديگر نگهداري حيوانات، ناچار باشد ساعات طولاني بدون وقفه کار کند.

داشتن توانايي جسمي، مهارت هاي عملي و قدرت مشاهده خوب: گاهي اوقات براي معاينه حيوانات بزرگي مثل اسب و گاو داشتن توانايي جسمي مناسب به دامپزشک کمک مي کند و ضروري به نظر مي رسد.

توانايي تصميم گيري منطقي و سريع: همچون پزشکان توانايي تصميم گيري از مهارت هاي مورد نياز براي درمان مناسب حيوانات بيمار است.

داشتن روش دلسوزانه و صبورانه در برخورد با صاحبان حيوانات: زيرا در بسياري از مواقع صاحبان حيوانات نسبت به حيوان دست آموز خود احساس دلبستگي زياد پيدا مي کنند و در هنگام معالجه و درمان بايد به اين نکته توجه زيادي داشت.

 -

 
فعاليت شبانه روزي دامپزشک ها بدون هياهو
-
دکتر «احمد شريعتي» رئيس نظام دامپزشکي استان خراسان رضوي:

آن چه معمولاً پس از شنيدن عبارت دامپزشک به ذهن متبادر مي شود، وظيفه درمان بيماري هاي حيوانات است که اگرچه وظيفه اي بسيار ارزشمند، اخلاقي و مهم است اما وظايف بسيار مهم ديگري هم بر عهده دامپزشک است که شايد بسياري از مردم جامعه حتي فرهيختگان از آن بي اطلاع باشند. دليل اين امر هم فعاليت شبانه روزي دامپزشک ها بدون هياهو اما مقتدرانه و شجاعانه براي خدمت به بهداشت و اقتصاد جامعه است. آن چه در تحقيقات علمي و مراجع بين المللي به تاييد رسيده است، نشان مي دهد که بيش از 60 درصد بيماري هاي عفوني، 75 درصد بيماري هاي نوپديد و 80 درصد عوامل بيماري زا در جامعه انساني منشاء حيواني دارد. همچنين بيش از 700 نوع بيماري مشترک بين حيوان و انسان وجود دارد و دامپزشکان با کنترل بيماري در حيوانات از سرايت آن به انسان جلوگيري مي کنند که در واقع به علاج واقعه قبل از وقوع مي پردازند. از مهم ترين وظايف دامپزشکان پيشگيري از بروز و شيوع بيماري هاي قابل انتقال بين انسان و حيوان است. بيماري هايي مانند تب کنگو، هاري، جنون گاوي و ده ها بيماري ديگر که هر کدام مي توانند يک کشور را دچار بحران کنند، با اقدام به موقع دامپزشکان قابل کنترل و پيشگيري مي شود.
تامين غذاي سالم براي انسان ها از هدف هاي دامپزشکان است. در راستاي اين هدف، پيشگيري و درمان بيماري هاي حدود 60 گونه حيوان اعم از دام هاي بزرگ شامل گاو، گوسفند، بز، اسب، شتر و غيره، حيوانات خانگي نظير سگ، گربه و غيره، پرندگان اعم از طيور صنعتي نظير مرغ گوشتي و تخمگذار و پرندگان خانگي نظير طوطي، قناري و غيره، خزندگان، آبزيان نظير ماهي و غيره توسط دامپزشکان انجام مي شود.

دامپزشکان براي ايجاد امنيت غذايي نقش خود را با حضور مستمر در مراکز توليد و پرورش دام و طيور، تلاش شبانه روزي در کشتارگاه ها و مراکز بسته بندي انواع گوشت و فرآورده هاي خام انجام مي دهند تا هر خانواده ايراني در هر 3 وعده غذايي خود نقش دامپزشک را در تامين بهداشت مواد غذايي درک کند. يکي از سختي هاي اين حرفه تنوع حيوانات است و دامپزشکان چه در زمان تحصيل و چه در زمان کار، بايد اطلاعات جامعي را در اين باره فرابگيرند و به کار برند.
دامپزشک بايد توانايي رسيدگي، معاينه، درمان و پيشگيري از بيماري را در حداقل 60 گونه از حيوانات داشته باشد. از ديگر سختي هاي اين حرفه، کار در مسيرهاي صعب العبور، فعاليت در سرما و گرماي بيش از حد هوا، حضور در دامداري ها به عنوان خط مقدم مقابله با ميکروب ها که از نظر بهداشتي محيط ناسالمي است- و برخورد با دام هايي است که قابل کنترل نيست و هر لحظه ممکن است به دامپزشک آسيب برساند. در پايان جا دارد اين روز را به همه دامپزشکان تبريک بگوييم و به همکاران دامپزشکي که به دليل مخاطراتي مانند ضربه هاي سنگين لگد اسب، شاخ زدن گاو، دريده شدن توسط سگ يا مبتلا شدن به انواع بيماري هاي مشترک بين دام و انسان، آسيب ديده اند يا متاسفانه جانشان را در راه انجام وظيفه از دست داده اند، درود بفرستيم.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

علی قادری
Iran, Islamic Republic of
درود به شرف تمامی زحمت کشان این عرصه.
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
برای اینکه دوستت داشته باشم و به تو احترام بگذارم، مجبور نیستم با تو هم عقیده باشم.