پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۴ / ۰۹:۳۵
کد مطلب: 33376
۰
۱

انتقاد یک معلم از نحوه تدریس درس فیزیک

حمید مصطفی نژادیان در گفت‎وگو با ایسنا، با بیان پاره‎ای از مشکلات در مدارس و در رشته فیزیک، اظهار کرد: یکی از مشکلات معلمان فیزیک نه تنها در استان فارس بلکه در سطح کشور موضوع "آزمایشگاه" است. وی با تاکید براینکه فیزیک درسی است که باید توام با آزمایش باشد ادامه داد: در چند ساله اخیر به‎خاطر اینکه درس آزمایشگاه را از فیزیک حذف کردند و عملا آزمایشگاه کنار گذاشته شد؛ این موضوع باعث شده دانش آموز رشد علمی لازم را پیدا نکند چون پدیده‎هایی که در آزمایش باید گفته می‎شد مشاهده نمی کنند.

این دبیر فیزیک با انتقاد از اینکه در کلاس درس فیزیک به‎جای اینکه فیزیک همراه با آزمایش انجام شود تا پدیده‎ها برای دانش آموزان ملموس باشد بیشتر به‎صورت فرمول و ریاضی تدریس می‎شود، بیان کرد: دانش‎آموز باید مفهوم فیزیک را به‎طور عملی مشاهده کند ولی ما بیشتر فرمول و تئوری را مطرح می‎کنیم و بعد از مدتی از خاطر دانش‎آموز می‎رود.

وی ادامه داد: چون دانش‎آموزان در دوره متوسطه آزمایش انجام ندادند و دستشان با انجام آن آشنا نیست در آموزش عالی هم با مشکلاتی مواجه می‎شوند.

مصطفی نژادیان اضافه کرد: درالمپیادها دانش‎آموزان ما حایز رتبه‎های برتر هستند اما در سطح عملی و آزمایشگاهی می‎لنگند و این باعث می‎شود که در سطح اجتماع نیز همین مسله نمود پیدا کند.

دبیر انجمن معلمان فیزیک فارس با بیان اینکه باید ساعت درس فیزیک افزایش داده شود تا معلم را با آزمایش توام کند، گفت: برای عملیاتی کردن این مهم یک معلم نیاز به تجهیزات آزمایشگاهی دارد که متاسفانه تجهیزات آزمایشگاهی محدود و یا فرسوده هستند.

وی با بیان اینکه حتی ممکن است برخی از معلمان در امر آزمایشگاه فیزیک تعلل کنند و رغبتی برای انجام آزمایش نداشته باشند، بیان کرد: وقتی‎که متصدی آزمایشگاه در مدارس وجود ندارد و وسایل آزمایشگاهی فرسوده است اگر معلم هم بخواهد یک آزمایشی انجام دهد و وقتی آزمایش جواب نداد مورد تمسخر دانش‏‎آموز قرار می‎گیرد. معلم اینها را به‎جان نمی‎خرد در نتیجه مصصم است در کلاس درس به‎صورت تئوریک تدریس کند.

مصطفی نژادیان تصریح کرد: هم در امتحانات نهایی و کنکور سوال از آزمایشگاه نمی‎آید و در این حالت معلم ترجیح می‎دهد تئوری کار کند چراکه نتیجه را در تئوری و سوالات نظری می‎داند و چنانچه در امتحان از آزمایش سوال کند باز دانش‎آموز تئوری جواب می‎دهد.

وی با بیان اینکه اگر می‎خواهیم به آزمایشگاه اهمیت بدهیم باید هم به‎صورت عملی امتحان گرفته شود و نمره‎ای منظور شود، افزود: درس فیزیک بین 3 تا 4 ساعت در قالب دو جلسه دو ساعتی در هفته تدریس می‎شود و چنانچه با آزمایش همراه شود معلم وقت کم می‎آورد.

این دبیر فیزیک با انتقاد از اینکه مدارس خاص با عنوان تیزهوشان و نمونه دولتی منجر به نابود کردن آموزش شده است، اظهار کرد: در این مدارس یک ساعت خاص برای آزمایشگاه گذاشته شده که برای معلم و دانش‎آموزان خوب است. چرا نباید مدارس عادی نیز از ساعت آزمایشگاه بهره‎مند باشند و این بدور از عدالت آموزشی است.

مصطفی نژادیان از افزایش تعداد مدارس نمونه دولتی و تیزهوشان در دولت قبل انتقاد کرد و گفت: در استان فارس 14 مدرسه نمونه و تیزهوشان راه‎اندازی شده و این باعث سرخوردگی دانش‎آموزان عادی می‎شود چراکه دانش‎آموزی که در این مدارس ثبت‎نام می‎شود خود را تیزهوش و نمونه می‎داند و دانش‎آموز در مدارس عادی دلسرد شده و خود را باور ندارد.

وی تصریح کرد: اینکه در استانی مثل فارس، 14 مدرسه تیزهوشان و نمونه دولتی به‎وجود آمد نشان از این است که آیا همه این دانش‎آموزان تیزهوش هستند یا خیر؟ متاسفانه تزهایی که پیاده شده سبب بحران در آموزش و پرورش و به‎ویژه در دوره متوسطه دوم و راهنمایی شده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

Netherlands
من راهنمایی و دبیرستان نمونه دولتی درس خوندم و الان که دانشجوی دکتری هستم از رشته خود ناراضی هستم در اون دوران جو ازمون مدارس نمونه و تیزهوشان داغ بود الان رو نمی دونم ولی خیلی از وقتی که یک نوجوان باید در کنار خانواده باشه در مدرسه حضور داره این مسئله باعث میشه دانش اموز حتی فرصت نکنه خودش را بشناسد تازگی بیشتر مدارس تا ساعت 3 مدرسه هستند سخن کوتاه کنم به نظر من مدارس باید سطح همه جانبه ی همه ی دانش اموزان رو بالا ببرد تا اینکه فشار به بچه ها بیاورد پیامد اینگونه مدارس در جامعه ی اینده ی مدارس نمایان می شود.کاری رو که انجام میدید رو با ایمان کامل انجام بدید و بهترین گزینه رو انتخاب کنید
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
سخت است حرفت را نفهمند سخت تر این است که حرفت را اشتباهی بفهمند حالا میفهمم که خدا چه زجری میکشد وقتی این همه آدم حرفش را که نفهمیده اند هیچ اشتباهی هم فهمیده اند. دکترعلی شریعتی