سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 23 Apr 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۴ / ۱۲:۲۶
کد مطلب: 33430
۲
۲
ازدواجی که تاریخ وقوع آن گذشته است

دختران مجرد! این کارها را بکنید

دختران مجرد! این کارها را بکنید
قصه مجردماندن، فقط قصه شما نیست. اگر هنوز متاهل نشده اید، از مجرد ماندن فاجعه نسازید و انتظار نداشته باشید هیچ کس هیچ چیزی به شما نگوید. با عزت نفس و خوش بینی دوران مجردی را طی کنید، چرا که روزی حسرت آن را خواهید خورد.

قدیم ترها سیستم ازدواج غالباً به این صورت بود که یک نفر واسطه می شد و پسر و دختری را که در دوست و فامیل و آشنا می شناخت و بین آنها تناسبی می دید به هم معرفی می کرد. خب آن زمانها مردم بیشتر در جریان حال و روز و زندگی هم بودند، بیشتر با هم رفت و آمد داشتند و همدیگر را بهتر می شناختند، معیارهای ازدواج جوانان آن دوران نیز با حالا تفاوتهایی داشت. این روند ادامه داشت تا وقتی که مدرنیته وارد زندگی ها شد. نمی خواهم بگویم که مدرن شدن و با دنیای مدرن آشنا شدن نباید اتفاق می افتاد اما به اندازه فایده هایش، تبعاتی هم داشت و دارد. به روز شدن بدون یاد گرفتن سواد ممکن نبود، پس همه ملزم به آموختن شدند و الحق و الانصاف که دختران در این زمینه خوش درخشیدند. اما امروز خیلی موارد تغییر کرده است، از جمله تمایل پدر و مادرها به زود شوهر دادن دخترانشان، معیارهای ازدواج دخترها و پسرهای جوان، میزان ازدواجهای فامیلی ، سیستم رفت و آمدهای بین خانواده ها و همسایگان و خیلی موارد دیگر. کم کم آشنایی و شناخت خانواده ها از هم و تعداد واسطه های معرف کمتر شده، در نتیجه خواستگاران مناسب کمتر می شود و باعث بالا رفتن سن دختران شده است. در این شرایط خانواده ها که هنوز جایگزینی برای معرفهای قدیمی و باز کردن مجدد پای خواستگاران به خانه سراغ ندارند و نمی دانند با وضعیت جدید چه کار کنند، اما نکته حائز اهمیت این است که دختران مجرد بیشتر از پدر و مادرهایشان تحت فشار هستند و به اصطلاح چوب دوسر سوخته محسوب می شوند.

در جامعه ی در حال گذار ما که ازدواج کردن پیچیده تر از گذشته شده، تعداد دختران مجردی که هنوز امکان ازدواج پیدا نکرده اند افزایش یافته است. در حال حاضر مهمترین مشکل دختران مجرد ، فشار خانواده و اطرافیان است آن هم در شرایطی که در سیستم تربیتی و سنت رفتاری خانواده این مسئله پیش بینی نشده و تمهیداتی در مورد آن اندیشیده نشده است.
=
حال ببینیم در این کارزار چه فشارهایی که بر دختران مجرد وارد می شوند؟

فشارهایی برای یافتن شوهر مناسب
دختر خانم سی و سه ساله ای می گفت: «خوش به حال دختران قدیم، تکلیف شان معلوم بود، توقع پدر و مادر ازشان معلوم بود. حالا چی؟ وقتی در سن مهیج هجده-بیست سالگی هستی و خواستگار هم داری پدر و مادر می گویند باید درس بخوانی. چند سال بعد که یک دختر تحصیل کرده شده ای و دیگر سنت بالاتر رفته آنقدر ها خواستگار نداری. این موقع است که پدر و مادر به تأخیر افتادن ازدواجت را پای خودت می گذارند و خودشان را کاملا کنار می کشند، قضیه به همین جا ختم نمی شود و والدین تا دیروز اگر می دیدند یا می شنیدند با یک پسر همکلاسی، همکار و یا فامیل چند باری حرف معمولی کاری یا درسی زده ای، سریع عکس العمل نشان می دادند حالا تشویقت می کنند به آشنا شدن و اینکه خودت عاقلی و بالغ یک فرد مناسب برای زندگی پیدا کن. ولی حسابش را نمی کنند شما تا این سن با فرهنگ دیگری بزرگ شده ای و خواسته اطرافیان را درک نمی کنی.» همان طور که از گفته های این خانم جوان بر می آید در حال حاضر مهمترین مشکل دختران مجرد ، فشار خانواده و اطرافیان است آن هم در شرایطی که در سیستم تربیتی و سنت رفتاری خانواده این مسئله پیش بینی نشده و تمهیداتی در مورد آن اندیشیده نشده است. در این وضعیت فکر دختر از سه جهت مشغول خواهد شد: اول: بابت مجرد ماندنش، دوم به خاطر فشار خانواده و اطرافیان و سوم هم نداشتن مرجع مناسب برای حل کردن این مسئله. نتیجه فقط یک چیز است: افزایش استرس یک دختر سن بالا.
-
کنایه هایی که تک و توک شنیده می شود
یک دختر مجرد حرفهای زیادی راجع به تجرد خودش می شنود و چون نمی داند و یا بهتر بگویم نمی تواند برای حل مشکلش اقدام سریع و مستقیمی انجام دهد، به استرس بیشتر دچار می شود. مثال: حرف هایی که یک دختر مجرد که به عروسی رفته است می شنود:
« انشاءالله عروسی خودت، یه حرکتی بکن دیگه».
دختر مجرد در عزا: « عروسیت جبران کنیم، خدا بیامرز آرزو به دل دیدن عروسیت موند».

دختر مجرد در مهمانی: «دختر فلانی شونزده سالشه نامزد کرده... مردم چه زرنگند!».
دختر مجرد در مراسم سفره: «بشین اینجا ته مونده سفره رو بتکونم سرت بلکه بختت باز بشه».
دختر مجرد در مراسم نامزدی اقوام: «انگشتر عروس رو دستت کن ، دست راستش روی سر تو».
دختر مجرد که برای روز دختر کادو می گیرد: «امسال آخرین ساله ها».
خلاصه آنقدر صحبت های گوناگون از دور و نزدیک شنیده می شود که این دختر خانم تصمیم می گیرد کمتر در مراسم رسمی، خانوادگی شرکت کند.
-
شایع پراکنی ها و مزاحمت ها
حساسیتهای اجتماعی نسبت به دختران مجرد بیشتر از متأهلین است. برای مثال اگر در یک سفر خانوادگی، دختر خانواده با یک آقا که می تواند همکار، همسفر، فامیل و یا هتلدار باشد تلفنی یا حضوری چند بار صحبت کند، پچ پچ های اطرافیان شروع می شود. به علاوه دختران مجرد چه در محل کار و چه در محیط های همسایگی و خانوادگی بیشتر در معرض خطر مزاحمت های مردان دور و برشان قرار دارند.
-
خدمت رسانی به خانواده
در فرهنگ و سنت ما دختران تا زمان ازدواج ملزم هستند با خانواده و در خانه پدری زندگی کنند. این موضوع علاوه بر محاسنی که دارد، مسؤلیتهایی را هم برای آنها می آورد که گاهی به مشکل تبدیل می شود. از جمله آنها افزایش انتظارات خانواده از آنها برای خدمت رسانی به بقیه است.
دختر بیست و نه ساله ای می گفت: «خسته و کوفته ساعت هفت از سر کار به خانه می رسم. می بینم خواهر و برادر و بچه هاشون اومدن برای شام... از آمدنشون ناراحت نمی شم که خوشحال هم می شم ولی اینکه با رسیدن من به خونه بقیه می نشینند و من با آن همه خستگی باید تا آخر شب بشورم و بپزم و پذیرایی کنم اذیتم می کنه». یا دختر سی ساله ای می گفت: «از خواهر برادرها، خاله و عمه و مادر بزرگ هر کس مریض می شه می فرستند، دنبال من... چند ماه پیش یکی از خواهرهایم وضع حمل کرده بود که مصادف شد با دو هفته تعطیلات تابستانی من... بیمارستان پیشش بودم. خونه هم که آوردیمش همه گذاشتنش برای من.. آنقدر از کار و شب بیداری خسته شدم که عطای تعطیلات رو به لقاش بخشیدم. بهانه ای جور کردم و برگشتم سر کار». دختر خانم بیست و هشت ساله دیگری می گفت: «آنقدر که از توقع های بی جا اذیت می شم که از مجرد بودنم اذیت نمی شم».
-
کاهش تعاملات اجتماعی:
در فرهنگ ما رسم بر این است که برای عروسی و عزا از کسانی که ازدواج کرده و خانواده تشکیل داده اند، به طور مشخص و رسمی دعوت به عمل می آید و شاید دختران مجرد به مراسم دعوت نشوند، در قدیم مهمترین جایی که برای دختران خواستگار پیدا می شد،جشن ها،مراسم عزاداری و عروسی ها بود. در سایر مهمانیها هم که شامل زوجها باشد، مجردها کمتر دعوت می شوند. در نتیجه به مرور دختران مجرد با کاهش تعاملات اجتماعی مواجه می شوند...
-
-
این فشارها ممکن است چه تبعاتی داشته باشند؟

افزایش احتمال رفتارهای پر خطر

خانواده هایی که برای پیدا کردن شوهر، دخترانشان را تحت فشار می گذارند ممکن است آنها را به سمت موقعیت هایی سوق دهند که دختران برای آن آموزش کافی ندیده اند و بیشتر باعث پشیمانی شود. 

افزایش احتمال ازدواج ناموفق

سرزنش کردن خود و احساس گناه مشکلی را حل نمی کند جز اینکه حال شما را بدتر می کند. پس بدون سرزنش خود و یا دیگران به دلایل واقعی رد کردن خواستگاران قبلی خود مجدداً فکر کنید

فشارهایی که بر دختران مجرد وارد می شوند، می توانند آنقدر برای آنها آسیب زا باشد که باعث شوند برای فرار از آن به ازدواج با هر کسی تن دهند. بدیهی است این شکل از ازدواج خیلی دوام نمی آورد و دیری نمی گذرد که دختر با مهر طلاق بر شناسنامه اش و زخمی عمیق تر بر روانش به خانه اول باز می گردد.

بیماری های روان تنی

دختران مجرد به خاطر فشارها ممکن است به مشکلاتی مانند افسردگي، اضطراب، نا امیدی، بدبینی، انزوا، زخم معده، سردردهای میگرنی، پرفشاری خون و سایر بیماریهای روان تنی دچار شوند.

از بین بردن فرصت های رشد و پیشرفت

دخترانی که با این فشارها مواجهند نمی توانند از ظرفیت های روانی و هوشی خود به طور کامل استفاده نمایند. در نتیجه فرصت های مضاعفی را از دست می دهند و علاوه بر اینکه از بهبود بخشیدن به استقلال مالی خود باز می مانند، رشد اقتصادی کلان را هم تحت تأثیر

قرار می دهند.

این دختران برای کاهش مشکلات خود چه کارهایی می توانند بکنند؟
دهان مردم را نمی شود بست

انتظار نداشته باشید هیچ کس هیچ چیزی به شما نگوید. این که هیچ کس کاری به کار شما نداشته باشد ممکن نیست. برای مثال فرض کنید والدین شما هیچ حرفی درباره آینده با شما نزنند، چقدر این وضعیت برایتان جالب خواهد بود؟ آیا آنها را به کم توجهی متهم نخواهید کرد؟ گذشته از این بسیاری از اطرافیان ما آدم های خوب و دلسوزی هستند که نگران مایند اما خب به دلیل آگاهی کم نمی دانند چگونه باید نگرانی هایشان را ابراز کنند. به همین دلیل توصیه می شود به جای درگیر کردن فکرتان و خودتان با حرف های این و آن، این حرفها و رفتارها را بازتعبیر کنید و برای کسانی که از دلسوزی و بی غرضی شان مطمئنید وقت بگذارید و ضمن گوش کردن به صحبت های آنها درباره دلایل و برنامه های خود به آنها توضیح دهید. یادگرفتن مهارت های مذاکره و همچنین حفظ شوخ طبعی عبور شما از این مسیر را برایتان راحت تر خواهد کرد.

فاجعه سازی ممنوع

از مجرد ماندن فاجعه نسازید. تنهایی انتخاب هیچ انسان عاقل و بالغی نیست اما اگر به دلایلی که تحت اختیار و کنترل شما نیستند مجرد مانده اید، عاقلانه و مدبرانه با آن برخورد کنید. فاجعه سازی هیچ مشکلی را از شما حل نمی کند که هیچ، گرفتاری هایتان را بیشتر هم می نماید. پس تا زمان پیدا کردن یک همسر خوب و مناسب، با انرژی و انگیزه به زندگی ادامه دهید.

خوش بین باشید

خوش بین باشید، بیشتر از همه نسبت به خودتان. شما ارزشمندید، یگانه اید، زیبایید و پر از استعداد و توانایی هستید. زندگی هم پر از فرصت های خوب و زیباست که نصیب کسانی می شوند که عزت نفس دارند و خوش بینند.

تمرینی به نام جرأت ورزی

بخش زیادی از توقعات خدمت رسانی که در اطرافیان ایجاد می شوند ناشی از کمبود جرأت ورزی خود شماست. درباره این مهارت مطالب زیادی نوشته شده است. سعی کنید با تمرین جرأت ورزی مرزهای روانی و عاطفی بین خود و اطرافیانتان را واضح تر کنید.

بدوید و کتاب بخوانید

کتاب خواندن، ورزش کردن، زمانی برای تفریح در نظر گرفتن، راههای مناسبی برای در امان ماندن از افسردگی و بسیاری دیگر از بیماریها هستند. برای خودتان یک برنامه منظم هفتگی و یا ماهانه تدارک ببینید.

به یک ازدواج رویایی فکر کنید

دختران مجرد به خاطر فشارها ممکن است به مشکلاتی مانند افسردگی، اضطراب، نا امیدی، بدبینی، انزوا، زخم معده، سردردهای میگرنی، پرفشاری خون و سایر بیماریهای روان تنی دچار شوند

قسمت اعظم مشکلات هر کس در درون او هستند نه بیرون از او. اگر فکر می کنید که با ازدواج کردن لزوماً مشکلات  فعلی تان حل می شوند اشتباه می کنید. در این حالت مشکلات تان از خانه پدر به خانه شوهر منتقل می شوند، فقط همین. پس سعی کنید مشکلات الآن تان را الآن حل کنید نه اینکه از آنها فرار کنید. و فقط با یک مورد مناسب ازدواج کنید نه هر موردی.

افزایش تعاملات با اقوام و دوستان

جویای حال اطرافیانتان باشید و در حد تعادل اگر کاری ازدست تان بر می آید برای آنها انجام دهید. با دیگران رفت و آمد داشته باشید و به خاطر حرف و حدیث ها و رنجش ها خود را منزوی نکنید.

تقویت خویشتن داری

در موقعیت های وسوسه انگیزی که در زندگی برایتان اتفاق می افتند عاقبت اندیش باشید و خودتان را از گزند آسیب ها مصون نگه دارید.

پرورش توانمندی ها

کارهای زیادی از عهده شما بر می آید. خودتان را باور کنید و برای رسیدن به اهدافتان تلاش و پشتکار داشته باشید.

سوء تفاهم نسازید

روابط تان را برنامه ریزی کنید و برای آنها حد و مرزی را روشن نمایید.

مدیریت استرس

این مهارت ها که شامل آرام سازی خود ، کنترل فکر، حل مسئله و غیره هستند را یاد بگیرید و به طور روزمره از آنها استفاده کنید.

قصه مجردماندن تان را بررسی کنید

سرزنش كردن خود و احساس گناه مشکلی را حل نمی کند جز اینکه حال شما را بدتر می کند. پس بدون سرزنش خود و یا دیگران به دلایل واقعی رد کردن خواستگاران قبلی خود مجدداً فکر کنید. این مسئله از آنجا مهم است که ممکن است دلایل دیگری به جز دلایلی که تا به حال فکر می کردید، برای ازدواج نکردن شما وجود داشته باشند. شناسایی این دلایل کمک می کند تا در موارد آتی بهتر عمل کنید و تصمیم درستی بگیرید.

مرجع : تبيـــان
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

رهگذر
Iran, Islamic Republic of
حالا اگه کسی اصلا تا حالا خواستگار نداشته و تو سن 27- 8 سالگی هست باید چه خاکی سرش کنه؟؟؟؟؟؟؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
همینا بگو😓
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
چه سكوتی دنیا را فرا می‌گرفت اگر هركس به اندازه عملش صحبت می‌كرد