پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۴ / ۱۰:۱۲
کد مطلب: 33440
۰

ارتباط جراحی کاهش وزن و افزایش ریسک خودکشی

به گزارش مهر، در این تحقیق محققان بیش از ۸۸۰۰ نفر از افرادی که تحت عمل جراحی لاغری قرار گرفته بودند را زیر نظر گرفتند و وضعیت آنها را به مدت ۳ سال بعد از عمل جراحی کنترل نمودند. طبق نتایج حاصله ۶۲ گزارش خودکشی طی ۳ سال قبل از عمل جراحی و ۹۶ گزارش در ۳ سال بعد از این عمل به مراکز درمانی ارائه شد که این مطلب حاکی از افزایش ۵۴ درصدی آمار خودکشی میان این افراد است.

یکی از انواع شایع این خودکشی ها مصرف بیش از اندازه دارو که در ۱۱۵ گزارش خودکشی به چشم می خورد است.

بیشتر کارشناسان معتقدند عمل های جراحی لاغری موسوم به باریاتریک که طی آن اندازه معده شخص بیمار کوچک تر می شود باعث بهبود وضعیت سلامتی افرادی شده که از چاقی مفرط رنج می برند. البته لازم به ذکر است که این تحقیق اولین تحقیقی نبوده که نشان دهنده افزایش خطر خودکشی بعد از انجام عمل جراحی کوچک ساختن معده است.

به گفته دکتر «جونید بهاتی» اپیدمیولوژیست دانشگاه تورنتو و نویسنده این مقاله، مدارکی دال بر افزایش خطر خودکشی در افرادی که تحت عمل های جراحی کاهش وزن قرار گرفته بودند بدست آمد. اما هیچ کدام از تحقیقات مذکور بیماران مورد آزمایش را قبل و بعد از عمل مورد بررسی قرار نداده بودند. در تحقیقات اخیر محققان با زیر نظر گرفتن شخص بیمار توانستند تا همان گونه که دلخواه آنها بوده بیمار را کنترل کنند و این کار بسیاری از متغییرها همانند ژنتیک و تغییرات در ویژگی های شخصی را به طور کلی حذف نمود. بهاتی در ادامه می افزاید: «با وجود بالا بودن میزان این افزایش و شدت آن میان افرادی که بعد از عمل جراحی به خودکشی دست می زنند تعداد بیمارانی که تحت تاثیر این اتفاق قرار می گیرند بسیار انگشت شمار بوده و در حدود ۱ الی ۲ درصد کل بیماران است.» به گفته محققان آمارهای کنونی در این زمینه با توجه به مراجعه های انجام شده به مراکز درمانی ثبت شده و نرخ واقعی خودکشی ها به احتمال بسیار زیاد دست پایین فرض شده اند.

مطالعات پیشینی که در این زمینه به انجام رسیده است عوامل متعددی را به عنوان دلایل بروز این اتفاق عنوان می کنند. به عنوان مثال بالا رفتن استرس و اضطراب و تغییرات بوجود آمده در هورمون ها که همگی از عوارض عمل جراحی هستند مهمترین دلایل بروز چنین اتفاقاتی در میان بیماران است. علاوه بر این انجام این عمل جراحی باعث می شود تا نحوه تجزیه الکل در بدن انسان دستخوش تغییر شود و الکل از موانعی که باعث می شود تا انسان دست به خودکشی بزند را به شدت کاهش می دهد.

به گفته دکتر امیر غافری متخصص جراحی از دانشگاه میشیگان، تحت نظر گرفتن بیمار امری بسیار مهم به حساب می آید که متاسفانه این فرایند به شکل بسیار ضعیفی در حال انجام است و تنها شامل تحت نظر قرار دادن بیمار در سال اول بعد از جراحی می شود. اما این کنترل می باید برای مدت بسیار طولانی تری انجام شود و بیمار مورد نظر تحت کنترل و آزمایش های مختلف قرار گیرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
طوری زندگی كن كه اسمت با جسمت زیر خاك نرود